Gå til innhold

Klage på dårlig legehjelp?

knas

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp her. Har en skikkelig dårlig fastlegevikar. Til nå har jeg bare reagert på ting som har vært unøyaktig og irriterende, men nylig fikk jeg ikke den helsehjelpen jeg burde. Saken det gjelder er somatisk. 

Ringte legesenteret og ba om hjelp, men var for syk til å komme meg dit. Fikk beskjed om at han skulle ringe meg opp igjen. Det tok seks timer, altså var det kveld. Han ga åpenbare feil råd, så han ikke kunne hjelpe, jeg pusha på, så da sa han at han skulle kontakte riktig sykehusavdeling, men at jeg ikke kom til å høre noe før neste dag. Men jeg skulle i alle fall høre fra han. Jeg hørte ikke en dritt. Følte meg litt bedre, så håpet jeg var i bedring. Dagen etter ringte jeg legesenteret igjen så fort som mulig og etterlyste hjelpen jeg ikke fikk to dager tidligere. Fikk time raskt og kom meg dit til en annen lege som var der. (Vikarlegen var ikke der da). Hun ble ganske så bekymret, ringte vakthavende som kjenner meg og sa jeg måtte inn med én gang. Det ble ambulanse til nærmeste by, ja. Ikke noe livstruende, men veldig syk. 

Jeg klager ikke lett, men dette synes jeg var ille. Det er umulig å bytte fastlege og han er bare vikar. Hvem skal jeg klage til? Hvordan skal jeg få fram med dette?Jeg hører til et kjempebra legesenter og vil ikke bytte og vil også opprettholde et godt forhold til alle der bortsett fra selve legen. Forholder meg også til det ifbm jobb. I det hele tatt skulle jeg ønske jeg slapp å bruke han noensinne igjen, men jeg har jo jevnlig bruk for lege da…

Innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

knas skrev (3 timer siden):

Trenger litt hjelp her. Har en skikkelig dårlig fastlegevikar. Til nå har jeg bare reagert på ting som har vært unøyaktig og irriterende, men nylig fikk jeg ikke den helsehjelpen jeg burde. Saken det gjelder er somatisk. 

Ringte legesenteret og ba om hjelp, men var for syk til å komme meg dit. Fikk beskjed om at han skulle ringe meg opp igjen. Det tok seks timer, altså var det kveld. Han ga åpenbare feil råd, så han ikke kunne hjelpe, jeg pusha på, så da sa han at han skulle kontakte riktig sykehusavdeling, men at jeg ikke kom til å høre noe før neste dag. Men jeg skulle i alle fall høre fra han. Jeg hørte ikke en dritt. Følte meg litt bedre, så håpet jeg var i bedring. Dagen etter ringte jeg legesenteret igjen så fort som mulig og etterlyste hjelpen jeg ikke fikk to dager tidligere. Fikk time raskt og kom meg dit til en annen lege som var der. (Vikarlegen var ikke der da). Hun ble ganske så bekymret, ringte vakthavende som kjenner meg og sa jeg måtte inn med én gang. Det ble ambulanse til nærmeste by, ja. Ikke noe livstruende, men veldig syk. 

Jeg klager ikke lett, men dette synes jeg var ille. Det er umulig å bytte fastlege og han er bare vikar. Hvem skal jeg klage til? Hvordan skal jeg få fram med dette?Jeg hører til et kjempebra legesenter og vil ikke bytte og vil også opprettholde et godt forhold til alle der bortsett fra selve legen. Forholder meg også til det ifbm jobb. I det hele tatt skulle jeg ønske jeg slapp å bruke han noensinne igjen, men jeg har jo jevnlig bruk for lege da…

Innspill?

Du kan klage til Statsforvalteren. Det vil imidlertid ta lang tid før klagen er ferdigbehandlet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (19 minutter siden):

Du kan klage til Statsforvalteren. Det vil imidlertid ta lang tid før klagen er ferdigbehandlet. 

Så høyt opp med en gang? Og hvor lang tid er det snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knas skrev (1 minutt siden):

Så høyt opp med en gang? Og hvor lang tid er det snakk om?

Det spørs kanskje på alvorlighetsgraden på klagen.  Jeg klagde en gang til statsforvalteren for mange år siden og det ble tatt tak i klagen med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (Akkurat nå):

Det spørs kanskje på alvorlighetsgraden på klagen.  Jeg klagde en gang til statsforvalteren for mange år siden og det ble tatt tak i klagen med en gang.

Godt å høre de tok din alvorlig med en gang. Jeg vet ikke hvor på alvorlighetsskalaen de vil legge denne. 

En annen ting er at jeg må slite med denne, sorry, ubrukelige legen i over et halvt år til. Jeg aner ikke hvordan jeg skal klare det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knas skrev (Akkurat nå):

Godt å høre de tok din alvorlig med en gang. Jeg vet ikke hvor på alvorlighetsskalaen de vil legge denne. 

En annen ting er at jeg må slite med denne, sorry, ubrukelige legen i over et halvt år til. Jeg aner ikke hvordan jeg skal klare det. 

Skjønner godt at du er frustrert. Da min flotte fastlege sluttet så kom det en vikar som var helt ubrukelig.  Vedkommende var der i 6 måneder, men etter det så kom det en vikar som virket både dyktig og empatisk.  Hun endte opp med å ta over praksisen.  Min fastlege tilhører også et bra legesenter og det er gull verdt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

knas skrev (4 minutter siden):

Jeg aner ikke hvordan jeg skal klare det. 

Ta med deg en annen person når du har legetime, da skjerper h*n seg nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Tviler. Dyktighet kommer ikke av å ta med seg en annen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Dette er min erfaring. Vedkommende skjerpet seg radikalt. Men det er ikke sånn det skal være. 

Anonymkode: 8d7fe...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er min erfaring. Vedkommende skjerpet seg radikalt. Men det er ikke sånn det skal være. 

Anonymkode: 8d7fe...d20

Det kan sikkert hjelpe i mange tilfeller. Men ærlig talt så tror jeg det skorter på mer her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (35 minutter siden):

Jeg var i kontakt med Statsforvalteren for et par måneder siden fordi min mor sin fastlege helt hadde mistet grepet og sluttet å svare på henvendelser. Statsforvalteren anbefalte meg å klage, men sa det ville ta mange måneder før noe skjedde. De foreslo derfor at jeg også skulle kontakte bydelsoverlegen som er fastlegens "overordnede" i kommunen for å få til endring raskt. 

Hvis man først skal klage på manglende helsehjelp/sviktende vurderingsevne, så tenker jeg at Statsforvalter er riktig instans. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (6 minutter siden):

Jeg var i kontakt med Statsforvalteren for et par måneder siden fordi min mor sin fastlege helt hadde mistet grepet og sluttet å svare på henvendelser. Statsforvalteren anbefalte meg å klage, men sa det ville ta mange måneder før noe skjedde. De foreslo derfor at jeg også skulle kontakte bydelsoverlegen som er fastlegens "overordnede" i kommunen for å få til endring raskt. 

Hvis man først skal klage på manglende helsehjelp/sviktende vurderingsevne, så tenker jeg at Statsforvalter er riktig instans. 

Ja, da tenker jeg at jeg også kontakter Statsforvalter først og tar det derfra. 

Og så tar jeg med de småtingene jeg tidligere har reagert på når jeg først skal klage. 

Endret av knas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan klage, men vanskelig for den første legen å vurdere deg når du ikke klarte komme på timen du fikk. Du burde selv ha ringt 113 hvis du var så dårlig at du ikke klarte møte opp. 

Mitt barn ble syk og hadde brystsmerter og problemer med å puste. Ble sendt hjem av legevakt da legen trodde det var angst(???) barnet har aldri hatt angst. Vi stolte på legen og dro hjem. Dagen etter var barnet enda verre og vi måtte krangle oss til time. De sendte han til sykehus for en sjekk fordi vi foreldre var «hysteriske» vi var på lokalsykehuset i maks 30 min, da de kunne se med UL at barnet hadde akutt og alvorlig hjertesvikt. Da ble det rekvirert ambulansefly til andre kanten av landet. 
Man må stole på magefølelsen og ringe nødnummer om man er syk. Hverfall ikke slå seg til ro med et svar en ikke føler stemmer 

Anonymkode: 42d7c...ed5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

De sendte han til sykehus for en sjekk fordi vi foreldre var «hysteriske»

Står det i journalen at dere var "hysteriske"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (3 timer siden):

Trist å høre at din mor hadde en lege som sviktet. Det er dessverre for mange slike saker selv om kanskje de fleste leger gjør en god jobb. 

Jeg er enig i at statsforvalter er riktig instans. Mener fortsatt at det kommer an på alvorlighetsgraden på klagen for når de tar tak i det. Nå endte min sak i en tilsynssak hvor det endte opp med at de involverte måtte gjøre endel endringer. Fikk også en oppriktig unnskyldning fra ledelsen (det var bla et stormøte på fylkeslegens kontor)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selv elite leger kan komme med feil. En forelder jeg har datt ned en trapp og fikk blødning i hjernen på to steder. Han ble operert og da jeg dro for å besøke han tok de meg til siden utenfor intensivavdelingen å sa hen kom til å dø etter noe dager høyst noen uker. Vel dette er tre år siden og han lever enda som pleiepasient. Han kan til og med snakke litt, selv om intensiv legen og nevrokirurgen sa han var så hjerneskadet at han ikke kom til å kommunisere.

Leger er ikke guder, de tar ofte feil. I min forelder ble det jo et litt mer positivt utfall. Selv om å være pleiepasient ikke er noe å trakte etter.

Anonymkode: 87111...391

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knas skrev (12 timer siden):

Det er umulig å bytte fastlege og han er bare vikar.

Det er jo tydeligvis flere leger på senteret ditt, så sett deg på liste hos en av dem. Ja, jeg vet det tar lang tid, hos meg tok det halvannet år, men om du ikke prøver så skjer det i alle fall ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (7 minutter siden):

Det er jo tydeligvis flere leger på senteret ditt, så sett deg på liste hos en av dem. Ja, jeg vet det tar lang tid, hos meg tok det halvannet år, men om du ikke prøver så skjer det i alle fall ikke. 

Har stått på en annen venteliste der i snart tre år. Det går tregt som sirup, og jeg er fortsatt en hundre og ett eller annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Selv elite leger kan komme med feil. En forelder jeg har datt ned en trapp og fikk blødning i hjernen på to steder. Han ble operert og da jeg dro for å besøke han tok de meg til siden utenfor intensivavdelingen å sa hen kom til å dø etter noe dager høyst noen uker. Vel dette er tre år siden og han lever enda som pleiepasient. Han kan til og med snakke litt, selv om intensiv legen og nevrokirurgen sa han var så hjerneskadet at han ikke kom til å kommunisere.

Leger er ikke guder, de tar ofte feil. I min forelder ble det jo et litt mer positivt utfall. Selv om å være pleiepasient ikke er noe å trakte etter.

Anonymkode: 87111...391

Alle kan og vil gjøre feil, men denne er i andre skalaen av elite. Og han gjør ikke det han sier han skal gjøre heller. Han klarer knapt å kommunisere på vanlig måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...