Gå til innhold

Sykepleierne i Norge jamrer mye over dårlig lønn, men jeg syntes 708 000 i året er ganske ålreit

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://www.nrk.no/vestland/xl/skattelistene-for-2023_-dette-tjente-folk-i-yrker-som-sykepleier_-butikk_-lastebilsjafor-og-tomrer-1.17144660

Yrke: Sykepleier ved Kleppestø sykehjem på Askøy

Inntekt i fjor: 708.000 kroner (inkludert ulempetillegg)

– Er du fornøyd med lønnen din?

– Jeg synes den er litt lav. Det går rundt økonomisk, fordi jeg er gift. Hvis jeg hadde vært alene, så hadde jeg ikke klart meg.

Klarer seg ikke alene på 708 000? Hva med uføre på minstesats som må klare seg på under 300 000...

Anonymkode: d86e4...8e9

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

https://www.nrk.no/vestland/xl/skattelistene-for-2023_-dette-tjente-folk-i-yrker-som-sykepleier_-butikk_-lastebilsjafor-og-tomrer-1.17144660

Yrke: Sykepleier ved Kleppestø sykehjem på Askøy

Inntekt i fjor: 708.000 kroner (inkludert ulempetillegg)

– Er du fornøyd med lønnen din?

– Jeg synes den er litt lav. Det går rundt økonomisk, fordi jeg er gift. Hvis jeg hadde vært alene, så hadde jeg ikke klart meg.

Klarer seg ikke alene på 708 000? Hva med uføre på minstesats som må klare seg på under 300 000...

Omtrent samme lønnsnivå som forskere med doktorgrad på et universitet tjener. 

Anonymkode: 83b13...58f

Kjenner en som tjener 1,4 mill i året og eier leilighet i Oslo. Klarer seg akkurat, får ikke spart noe. Så det er ikke mye med tanke på prisene og boligpriser med renter.

AnonymBruker

Det er en god lønn mtp at de kun har en bachelor. Man må sammenligne lønnen ift utdanningsløp. Klart det er dyrt å kjøpe i Oslo, og Oslo trenger også sykepleiere. Men det er dyrt i hele landet. Jeg har fagbrev bare med 530.000 i året. Ikke mye å rope hurra for, men ok lønn for å kun ha fagbrev og ikke 3 åring høgskole 

Anonymkode: 2dd0c...c66

AnonymBruker

Veldig mange sykepleiere har både master og spesialutdannelse, altså seks års utdannelse og tjener ikke så veldig mye mer enn eksempelet som er brukt her.  Det står ingenting om denne sykepleieren har spesialutdannelse innen geriatri siden hun jobber på sykehjem. De tjener vel forøvrig mindre enn en ingeniør med bachelor som ikke har tillegg for ettermiddags-, natt- og helgevakter.

Anonymkode: dc4f4...f63

Jeg fant en liste over hvor mye folk tjener i ulike yrker. 

https://frifagbevegelse.no/nyheter/dette-er-lonna-i-over-350-yrker-6.158.933971.e0f36986f1

Jeg er enig i at ingeniør og Siv.ing er en behagelig måte å få høy lønn innenfor normal arbeidstid, sammenlignet med sykepleie. Jeg tror det er fordi det er et yrke med  høy økonomisk verdiskaping pr time. 100 ekstra timer med engineering kan ofte spare 1000 timer arbeid senere.

Lønn er ikke en kompensasjon for å ha det tøft. Da burde anleggsarbeidere vært helt i toppen.

Annonse

Lite politisk korrekt å si - man er liksom programforpliktet til å synes synd på sykepleiere.

Ja, jeg synes (med all respekt) at sykepleiere jamrer for mye over lønnen sin. Synes 700.000+ er helt fint betalt for et yrke der du i stor grad utfører ordre og har 3 års utdannelse.

Hvis man skal snakke om underbetalte yrker, så har jeg mye mer vondt av lærere. Der en sykepleier stort sett utfører beskjed fra legen og har lite ansvar selv, skal en lærer både planlegge undervisning, ha konkret ansvar for elevenes resultater og være midt i skuddlinjen for både elever, misfornøyde foreldre og oppi dette skulle ta ansvar for foreldrenes mislighold av forpliktelser hva gjelder ordinær folkeskikk og grunnleggende holdninger som vi ser i 2024.

Det hevdes at sykepleierne er ansvarlige for liv og død. Jeg er uenig - det er det legen som er. 

Uansett yrke er det rimelig og vanlig å sammenligne lønn med yrker med tilsvarende kvalifikasjonskrav. I tillegg er det vanlig å akseptere at ubekvem arbeidstid på kveld, natt, helger og høytider skal honoreres. Med dette forstår jeg sykepleiernes misfornøydhet, og de tjener nok mindre enn tilsvarende kvalifiserte i mannsdominerte yrker.

Når TS nevner at aktuelle sykepleier tjener 708.000 inkl. tillegg, er grunnlønnen sannsynligvis ca 500.000 eller noen titusen mer.

En annen sak er at har har og går mot en enda større sykepleiermangel i Norge. Lønn er viktig med tanke på rekruttering på lang sikt. Derfor er det også viktig å øke lønningene.

Jeg synes det er provoserende at LO ser det som en av sine oppgaver å holde sykepleierlønningene nede.

Endret av nachnoo
ISW skrev (1 time siden):

Ja, jeg synes (med all respekt) at sykepleiere jamrer for mye over lønnen sin. Synes 700.000+ er helt fint betalt for et yrke der du i stor grad utfører ordre og har 3 års utdannelse.

Jeg synes de fortjener bedre lønn. Det er en viktig og krevende jobb og dårlig betalt sammenliknet med f.eks. 3-årige ingeniører. Og mange har tunge turnuser. De er tett på andre mennesker hele tiden, og f.eks. hjemmekontor kan sees langt etter. Det er også slitasje i det å være tett på andre mennesker - kanskje uten å ha så stor innflytelse over arbeidet.

Er helt enig i det du sier om læreryrket - som også de fleste har 2-3 år mer utdanning enn 3 år. 

cilie skrev (32 minutter siden):

Jeg synes de fortjener bedre lønn. Det er en viktig og krevende jobb og dårlig betalt sammenliknet med f.eks. 3-årige ingeniører. Og mange har tunge turnuser. De er tett på andre mennesker hele tiden, og f.eks. hjemmekontor kan sees langt etter. Det er også slitasje i det å være tett på andre mennesker - kanskje uten å ha så stor innflytelse over arbeidet.

Er helt enig i det du sier om læreryrket - som også de fleste har 2-3 år mer utdanning enn 3 år. 

I tillegg til det du skriver, er min erfaring over flere år at sykepleiere «renner rævva av seg» pga underbemanning. Som renholder kan jeg hoppe over et kontor og evt bare tømme søppel ved fravær, men en sykepleier kan ikke hoppe over en pasient. Jeg vet at de noen ganger ikke har tid til å spise lunsjen sin en gang. 

Endret av Emoji

Jeg sier ikke at sykepleier er et godt betalt yrke, men jeg reagerer på at det stadig trekkes fram som en yrkesgruppe som er grovt underbetalt. 

Et argument er at det utdannes for få sykepleiere, slik at arbeidsbelastningen for de som har denne jobben gjerne blir for høy. Det trekker i retning av at lønnen burde vært høyere. På en annen side, ser jeg dessverre norske helseforetak som skoleeksemplet på hvor galt det kan gå i det offentlige. Ingen er fornøyde, verken pasienter, ansatte eller eiere, satt litt på spissen. Foretakene og byråkratiet eser ut, uten at dette gir seg utslag verken i reduserte helsekøer eller akseptabel arbeidsbelastning. De som tjener seg feite er innleide vikarer, konsulenter og bemanningsbyråer. 

Egentlig synes jeg at jernbanereformen (med de svakheter den hadde) kunne synliggjøre godt hvordan offentlig sektor kunne effektiviseres. Jeg ønsker ikke å privatisere sykehusene, men det er et tankekors hvor mye bedre man kan levere enn ved å følge gamle oppgåtte rutiner.

AnonymBruker

Politikerne pusher levekostnadene opp, bla.a for å "redde" kloden fra global oppvarming, og bistand til dysfunksjonelle land så de skal betales for idiotien de fører (ja inkludert Ukraina, som er veldig korrupt og uten korrupsjonen kunne hatt betydelig sterkere forsvar bla.a), og flyktninger fra dysfunksjonelle land som skal berike oss med deres ideologi.

Så lønna føles lav selv om den er høy.

Men, det er jo dette folket ønsker. Penger vokser ikke på trær, og handlinger har konsekvenser, selv om de føles "godt". Spiser jeg masse sukker føles det godt, men faktum er jeg blir feit og syk. Men vi har institusjonalisert gjøre ting som føles bra, fordi det føles bra, og mediene snakker om alle fremskrittene, som føles bra, og glemmer helt konsekvensene på sikt.

Og "løsningen" på underskuddet er å øke skattene, men hva skjer da, jo bedriftene taper konkurransen mot utlandet, så til slutt ender en opp som et uland med den strategien, hvem gidder å investere i Norge med slike vilkår, ingen smarte folk gidder det.

Jeg har gitt opp å prøve å forstå dere, Det norske Folk, for det dere holder på med gir ingen mening i det hele tatt. Og det vil GARANTERT ikke fungere.

Alt jeg kan si er, Lykke til.

Anonymkode: 89aa3...a88

Etter å ha googlet ser jeg at topplønn for en sykepleier med bachelor er 589 000 kr og topplønn for en med mastergrad er 709 000.  Det er vel ikke all verden for 5-årsutdannelse og 10 års erfaring.

Endret av Dorthe

Annonse

Dorthe skrev (1 time siden):

Etter å ha googlet ser jeg at topplønn for en sykepleier med bachelor er 589 000 kr og topplønn for en med mastergrad er 709 000.  Det er vel ikke all verden for 5-årsutdannelse og 10 års erfaring.

Mulig jeg er dum, men jeg regner en persons lønn som det vedkommende får betalt av sin arbeidsgiver månedlig eller årlig.

Den måten å regne på som det vises til her, brukes blant annet for å argumentere for at bønder tjener så dårlig. Hvis en bonde har en "lønn pr årsverk" på 500.000 kroner, men av en merkelig grunn greier å gjøre 10 årsverk i året, så tjener han 5 millioner i året. Det er ikke uvanlig. På samme måte har sykepleiere, kabinpersonale, osv. et utall tillegg, slik at å regne grunnlønn egentlig ikke gir mening. En sykepleier tjener enkelt 700.000+ med ikke altfor mange tillegg.

Når man oppgir årslønn inklusive diverse tillegg kan bildet bli litt skjevt.

Uansett: Det er mangel på sykepleiere og helsefagarbeidere, og verre skal det bli i årene som kommer.

Vi må rekruttere flere til utdanningen, og vi må gjøre det attraktivt også for gutter/menn å søke seg til disse yrkene. Da blir det totalt sett flere, og man får fart på lønnsutviklingen. Arbeidsmiljøet vil også ha godt av det.

ISW skrev (3 timer siden):

Mulig jeg er dum,

Nei, det er du ikke, men her gjør du deg dum.

Skal en sammenligne lønn, må en sammenligne likt med likt. Helstilling, dagtid 08-16 med fri alle helger og høytider med helstilling, dagtid 08-16 med fri alle helger og høytider.

AnonymBruker
nachnoo skrev (8 timer siden):

Uansett yrke er det rimelig og vanlig å sammenligne lønn med yrker med tilsvarende kvalifikasjonskrav. I tillegg er det vanlig å akseptere at ubekvem arbeidstid på kveld, natt, helger og høytider skal honoreres. Med dette forstår jeg sykepleiernes misfornøydhet, og de tjener nok mindre enn tilsvarende kvalifiserte i mannsdominerte yrker.

Når TS nevner at aktuelle sykepleier tjener 708.000 inkl. tillegg, er grunnlønnen sannsynligvis ca 500.000 eller noen titusen mer.

En annen sak er at har har og går mot en enda større sykepleiermangel i Norge. Lønn er viktig med tanke på rekruttering på lang sikt. Derfor er det også viktig å øke lønningene.

Jeg synes det er provoserende at LO ser det som en av sine oppgaver å holde sykepleierlønningene nede.

Dorthe skrev (5 timer siden):

Til sammenligning, jeg er kvinne, jobber på kontor, har bachelorutdanning, straks 10 års ansiennitet, og har en grunnlønn på 590 000. Det vil si at jeg tjener 1000 kr. mer enn sykepleiere med tilsvarende lang utdanning og ansiennitet:

Etter ti års ansiennitet er minstelønnen for sykepleierne 589 000 kroner står det her: https://sykepleien.no/2024/05/enighet-i-sykehusoppgjoret-nsf-medlemmer-er-sikret-minst-22-000-kroner

Jeg er superfornøyd med lønna, jeg hadde helt ærlig talt egentlig aldri trodd jeg skulle klare å få meg en jobb med så høy inntekt og ha det så romslig økonomisk. 

Anonymkode: 80e7f...9bf

AnonymBruker
6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har gitt opp å prøve å forstå dere, Det norske Folk, for det dere holder på med gir ingen mening i det hele tatt.

Hva gjør vi feil? Hvem skal vi stemme på?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva gjør vi feil? Hvem skal vi stemme på?

Folket må endre mening, er ingen mainstream partier som er for dette, for de får ingen stemmer. Partiene kommer først når folket endrer synspunkt.

Trolig er Norgesdemokratene det nærmeste en kommer per nu, og jada vet du misliker dem og jeg gjør det også, men siden de uansett ikke får makt kan du f.eks stemme på dem for å signalisere til andre partier at her er det stemmer å hente i fremtiden

Folket får det de vil, og det de vil er dagens politikk, sånn er det bare.

Men mediene gjør en elendig jobb, så tror ikke helt folk vet hva det de er lært opp til å "ville" leder til i praksis. Minner om kommunismen i ny form.

nachnoo skrev (13 timer siden):

Nei, det er du ikke, men her gjør du deg dum.

Skal en sammenligne lønn, må en sammenligne likt med likt. Helstilling, dagtid 08-16 med fri alle helger og høytider med helstilling, dagtid 08-16 med fri alle helger og høytider.

Jeg synes det også blir for enkelt. Det kan være et stort gode å ha enkel mulighet til å tjene mye ekstra.

Jeg synes ikke det er relevant hva en offshore-arbeider ville tjent om han jobbet 8 + 16 på land. Det går ikke an å diskutere lønnsnivået uten å se på tilleggene.

Man kan ikke forholde seg til grunnlønn og samtidig klage på ukurant arbeidstid. Da er spørsmålet om grunnlønna til sykepleiere er OK for en bachelor som jobber 8 - 16.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...