Gå til innhold

Kjøpe leilighet med venner

Anbefalte innlegg

Jeg er direkte dum når det kommer til regler rundt det finansielle. Når jeg ser på annonser på Finn står det fellesutgifter. Så står det pris på lån pr mnd. Dette er jo hva jeg betaler i «leie». Er fellesutgifter feks strøm og utgifter som deles med et evt borettslag eller noe som deles av lån med selger?

En venn bare nevnte til meg å kjøpe sammen pga økte leiepriser. Men jeg vet ikke om jeg tør. 

Anonymkode: d7b6a...e33

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/489300-kj%C3%B8pe-leilighet-med-venner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du skriver "uttrykk kjøp leilighet" i søkefeltet, kommer det opp mange nyttige lister som forklarer dette og mer til. Men uansett:

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Er fellesutgifter feks strøm og utgifter som deles med et evt borettslag eller noe som deles av lån med selger?

Fellesutgifter er slikt som innbetales av fellesskapet fordi det kan fordeles (omtrent) likt på alle husstander: Kommunale avgifter (vann og kloakk etc.), brøyting, gressklipping, evt. andre vedlikeholdstjenester. De kan variere med leilighetens størrelse og/eller de kan være avhengige av om man f.eks. disponerer garasje. Eier man et helt eget hus, må man selv betale inn avgifter og ordne med slike tjenester.

Strøm har med husstandens forbruk å gjøre, så den inngår ofte ikke i fellesutgiftene. Men den kan være det hvis bygningen er tilknyttet fjernvarme. Da er det typisk avregning én gang i året, der man får tilbake litt eller må betale mer enn det man har betalt inn "a konto" via fellesutgiftene. Det samme kan gjelde varmtvann. Alt sånt skal stå i prospektet til boligen. Kanskje har sameiet eller borettslaget også en hjemmeside der du finner mer info. 

I fellesutgiftene kan det også ligge nedbetaling av borettslagets eller sameiets fellesgjeld. Noen ganger kan man innfri den individuelt, enten når man kjøper boligen (typisk hvis det er lite igjen) eller på bestemte tidspunkt senere (IN-ordning, typisk at det åpnes for innfrielse to ganger i året). 

"Felles" i slike sammenhenger betyr nesten alltid felles med de øvrige som bor der (fra før), ikke felles kjøper/selger. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...