Gå til innhold

Noen med erfaring ved bruk av Lamictal/Lamotrigine som tillegg til AD?

Anbefalte innlegg

Zliten skrev (7 timer siden):

Jeg har blitt dårligere av både Zoloft og Sertralin Hexal. (Lavere serum konsentrasjon på samme dose). Her er det bare Bluefish som funker. 
Men hvorfor vival hvis angsten ikke er der?

God bedring til deg

Ang. vival; har brukt den såpass lenge at jeg må trappe ned rolig over ett par mnd for å slippe abstinenser, men siden depresjonen/tvangstankene er der enda og oppstart på lamictal nå, så velger jeg å bruke samme dose vival en stund til.

Anbefaler å følge denne ved slutt av benzo  https://trappned.no/nedtrapping.php

Endret av kaNor

Fortsetter under...

kaNor skrev (1 time siden):

Jeg har gått fra bluefish til zoloft 🫣

Det funka dårlig hos meg. Og jeg kjente på angsten at serumkonsentrasjonen ble lavere. Legen hadde ikke trua, men jaggu hadde den droppet fra 216 n/mol til 127n/mol på samme dose. 

Zliten skrev (2 timer siden):

Det funka dårlig hos meg. Og jeg kjente på angsten at serumkonsentrasjonen ble lavere. Legen hadde ikke trua, men jaggu hadde den droppet fra 216 n/mol til 127n/mol på samme dose. 

?? Halvering nesten. Det var MYE..😵‍💫 Hvor kjapt merka du forskjellen?

AnonymBruker
Zliten skrev (8 minutter siden):

Etter en ukes tid ca. 
Skal sies at den har økt og sunket litt på bluefish også, men ikke av bemerkning. 

Hva er bluefish? Er ikke det bare et firmanavn og ikke et medikament?

Anonymkode: 45c76...c59

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva er bluefish? Er ikke det bare et firmanavn og ikke et medikament?

Anonymkode: 45c76...c59

Bluefish er et kopi preparat av Zoloft. Samme virkestoffet sertralin, men ulik tilsetningsstoffer og kan også inneholde mindre/mer sertralin enn moderpreparatet. Tror det er tillatt +- 20% differanse 

Annonse

Zliten skrev (2 timer siden):

Etter en ukes tid ca. 
Skal sies at den har økt og sunket litt på bluefish også, men ikke av bemerkning. 

Tok serumprøve forrige uke, men ikke fått svar enda. Var bluefish jeg brukte da. Skal be om ny prøve etter å ha brukt zoloft 14 dgr.

Fru2020 skrev (På 16.1.2025 den 12.47):

Jeg har heller ikke bipolar, men går på Lamictal og ad likevel. 

Jeg trodde ikke lamictal hadde noen effekt så jeg trappet ned.  Det var ikke vellykket og jeg forstod at den var viktig for meg likevel. 

Jeg har ingen bivirkninger. 

Hvilken AD bruker du? Blir du følelsesflat av lamictal, eller kan du oppleve glede som vanlig, og f.eks. nyte naturen?

kaNor skrev (10 timer siden):

Hvilken AD bruker du? Blir du følelsesflat av lamictal, eller kan du oppleve glede som vanlig, og f.eks. nyte naturen?

Jeg går på Fluoxetin. Jeg er veldig flat, men man tror det er pga petsonlighetsforrstyrrelsene mine heller enn pga medisiner.

Zliten skrev (På 16.1.2025 den 15.29):

Fått svar på prøven. Med bluefish 300mg har jeg 164 n/mol.

kaNor skrev (På 20.1.2025 den 18.34):

Fått svar på prøven. Med bluefish 300mg har jeg 164 n/mol.

Det er jo en ok serum konsentrasjon. Har du trappet opp lamictal? 
Jeg begynte på lamictal i tillegg til Zoloft idag. Skal trappe ned til 200 mg samtidig som jeg trapper opp Lamictal. pga mulig «bipolar 2» og dårlig effekt av kun Zoloft selv på høy dose. 

Zliten skrev (4 minutter siden):

Jeg begynte på lamictal i tillegg til Zoloft idag. Skal trappe ned til 200 mg samtidig som jeg trapper opp Lamictal. pga mulig «bipolar 2» og dårlig effekt av kun Zoloft selv på høy dose. 

Var til psykiateren i går. Ble enig om å øke zoloft til 400mg, også har jeg begynt på 50mg lamictal i dag. Har ikke bipolar (i hvertfall ikke diagnostisert/utredet for det). Men depresive episoder med angst/tvangstanker.

kaNor skrev (1 minutt siden):

Var til psykiateren i går. Ble enig om å øke zoloft til 400mg, også har jeg begynt på 50mg lamictal i dag. Har ikke bipolar (i hvertfall ikke diagnostisert/utredet for det). Men depresive episoder med angst/tvangstanker.

Lykke til! Håper det hjelper for deg snart🙂 min psykiater var skeptisk til høyere dose Zoloft og ville prøve å legge til Lamictal (da disse forsterker hverandres virkning)

Annonse

Zliten skrev (Akkurat nå):

Lykke til! Håper det hjelper for deg snart🙂 min psykiater var skeptisk til høyere dose Zoloft og ville prøve å legge til Lamictal (da disse forsterker hverandres virkning)

Du hadde jo serum på 216, så det er forskjell på hvordan kroppene metaboliserer medisinen. Ut fra hva psykiateren regnet ut, så skulle 400mg til meg gi ca. 220 i serum basert på 164 på 300mg.

Ja, er i tvil selv om det er så lurt å gjøre mange ting samtidig. Men har vært så nede/desperat nå så har også booket meg inn på 3 ketamine-behandlinger med oppstart neste uke.

Får se hvordan helga går, så kan jeg vurdere å utsette ketamine ev.

Zliten skrev (På 22.1.2025 den 21.29):

Fikk vite i dag at på 300mg original zoloft var gått ned til 144 n/mol i serum. Så ikke så mye nedgang som du erfarte, men allikevel lavere enn på bluefish. Har økt til 400mg for noen dager siden samtidig som jeg gikk opp til 50mg lamictal. Og jeg gjennomførte en ketamine-behandling i går. Litt mye på en gang, men er litt desperat etter å finne noe som virker..

kaNor skrev (4 timer siden):

Fikk vite i dag at på 300mg original zoloft var gått ned til 144 n/mol i serum. Så ikke så mye nedgang som du erfarte, men allikevel lavere enn på bluefish. Har økt til 400mg for noen dager siden samtidig som jeg gikk opp til 50mg lamictal. Og jeg gjennomførte en ketamine-behandling i går. Litt mye på en gang, men er litt desperat etter å finne noe som virker..

Nei. Jeg var til psykiater som ikke forstår hvorfor serumkonsentrasjonen synker. Men hun sa noe om at generisk medisin har andre «sammensetninger/tilsetningstoffer» som for noen endrer opptaket av sertralin f. eks.

Jeg skal trappe ned Zoloft samtidig som jeg trapper opp Lamictal. Er spent selv.

forstår desperasjonen din godt… 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...