Gå til innhold

stoffskifteproblemer

Anbefalte innlegg

jeg har problemer med stoffskifte, går på thyroxin, og får i tillegg sprøyter for b12.

Legen tok en utvidet prøve av stoffskifte og forklaringen på den var at jeg har en betennelse i skjoldbrukskjertelen,som kroppen selv ikke klarer å fikse. jeg forsto ikke helt hva dette betyr,men skal ta nye thyroxinprøver om tre uker for å se om dette har hjulpet. Legen sa noe om a hjernen ikke sender signaler på at det skal produseres thyroxsin, og derfor skjer det ikke noe. KAn du forklare dette nærmere hva som egentlig skjer. Leger bruker så mye uttrykk vi ikke forstår. Han sa at hvis ikke prøvene om tre uker er bedre må jeg til spesialist. Hva slags undersøkelse tar man da?

Jeg liker et glass rødvin eller tre, og det har alltid gått bra, men i den siste tiden blir jeg fryktelig syk nesten bare jeg drikker et glass alkohol, er det noen sammenheng med stoffskifteproblemene mine?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/48947-stoffskifteproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Du har tydeligvis fått hypothyreose, det er en auto-immun sykdom, ikke så helt uvanlig at man kan være disponert pga arv, men det utløses gjerne av en fødsel, stress, andre "kriser". Betennelsen kan gå over etter få år, men du må ta thyroxin resten av livet (antakelig). Jeg vet ikke om dette er årsaken til at du ikke tåler vin, men det er nok ikke helt uvanlig, uten at det nødvendigvis forblir slik.

Hvis du søker her på DOL kan du finne ganske mye stoff om sykdommen. Men ikke la deg skremme helt, du har ikke blitt "invalid" selv om det er en alvorlig sykdom, særlig dersom den ikke følges opp med riktig medisinering.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/48947-stoffskifteproblemer/#findComment-189271
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...