Gå til innhold

Beredskap og beredskapsvenn.

Anbefalte innlegg

Har ikke fått laget meg et ordentlig beredskapslager ennå, men har begynt å kjøpe inn + laget liste på hva jeg trenger. Bor i et stort leilighetskompleks hvor jeg har god kontakt med noen få naboer. Hun ene foreslo at vi skulle være beredskapsvenner, dvs at vi bla samarbeider med hva vi kjøper inn til et beredskapslager. Synes det hørtes veldig lurt ut. Her jeg bor er det bare strøm som oppvarmingkilde, så må nok kjøpe meg en gassovn og en primus.  Noen som har noen tips?   Og har dere et beredskapslager?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/489634-beredskap-og-beredskapsvenn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

emilie321 skrev (39 minutter siden):

Har ikke fått laget meg et ordentlig beredskapslager ennå, men har begynt å kjøpe inn + laget liste på hva jeg trenger. Bor i et stort leilighetskompleks hvor jeg har god kontakt med noen få naboer. Hun ene foreslo at vi skulle være beredskapsvenner, dvs at vi bla samarbeider med hva vi kjøper inn til et beredskapslager. Synes det hørtes veldig lurt ut. Her jeg bor er det bare strøm som oppvarmingkilde, så må nok kjøpe meg en gassovn og en primus.  Noen som har noen tips?   Og har dere et beredskapslager?

Bortsett fra vann på dunk har vi jo alt det de anbefaler i huset, men ikke i en egen kasse på loftet liksom... 

Lillemus skrev (10 minutter siden):

Bortsett fra vann på dunk har vi jo alt det de anbefaler i huset, men ikke i en egen kasse på loftet liksom... 

Det er jo bra, men bortsett fra mat, så mangler jeg en del.  Har bla ikke radio som går på batterier og har heller ikke noen kokemuligheter eller muligheter til oppvarming (utenom strøm)

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Sjekk at gassovnen kan brukes inne. De er lagd for å brukes der det er god gjennomlufting.

Selv har jeg bestemt meg for å leve i dag og ikke bekymre meg for hva som kan skje.

Anonymkode: 0731f...c4a

Ja, det er viktig poeng det at den kan brukes inne.

Nå tenker jeg ikke bare på krig, men også på andre ting som kan gjøre at vi blir lenge uten strøm.

Ja, jeg prøver også å leve i dag, men tenker at det går an å ha to tanker i hodet samtidig. 

emilie321 skrev (2 minutter siden):

Det er jo bra, men bortsett fra mat, så mangler jeg en del.  Har bla ikke radio som går på batterier og har heller ikke noen kokemuligheter eller muligheter til oppvarming (utenom strøm)

Vi hadde i alle fall en dab-radio på batteri en gang, men den regelrett spiste batterier så den var stort sett ikke i bruk. Bør kanskje kjøpe en ny av akkurat det. Om ikke den andre vi har også kan brukes på batteri da? Må sjekkes. Vi har vedovn, i begge etasjer, så å varme opp huset og varme vann er ikke noe problem. Gassovn har vi også stående. Primusene står vel på hytta.

Annonse

Lillemus skrev (1 minutt siden):

Vi hadde i alle fall en dab-radio på batteri en gang, men den regelrett spiste batterier så den var stort sett ikke i bruk. Bør kanskje kjøpe en ny av akkurat det. Om ikke den andre vi har også kan brukes på batteri da? Må sjekkes. Vi har vedovn, i begge etasjer, så å varme opp huset og varme vann er ikke noe problem. Gassovn har vi også stående. Primusene står vel på hytta.

Så fint at dere har vedovn. Da slipper dere iallefall å fryse hvis dere skulle trenge ekstra varme. Her jeg bor er det ikke lov til å sette inn vedovn.  Tenker jeg prøver å kjøpe meg en liten radio og forhåpentligvis så spiser ikke den batterier. 

påskelilje

Vi har alt som er anbefalt, men for 3 dager, ikke 7, slik de anbefaler nå.

Jeg ser gjennom beredskapslageret ca 2 ganger i året, og det er snart tid for det nå. Skal bytte ut vannet i dunkene nå, samt kjøpe noen flere dunker og fylle dem, siden vi bør ha nok for 7 dager nå.

Vi har strøm, varmepumpe og ved som oppvarming. Vi har masse ved. Vi kan koke vann og varme mat på vedovner, og har også primus, og ekstra gass.

Det er bare to uker siden ei jeg kjenner ikke fikk kokt vann til babyen sin pga langvarig strømbrudd. Jeg hjalp henne med kokt vann.

Jeg har jo tenkt tanken at vi kan være attraktive beredskapsvenner å ha for andre 😃 

påskelilje skrev (28 minutter siden):

Vi har alt som er anbefalt, men for 3 dager, ikke 7, slik de anbefaler nå.

Jeg ser gjennom beredskapslageret ca 2 ganger i året, og det er snart tid for det nå. Skal bytte ut vannet i dunkene nå, samt kjøpe noen flere dunker og fylle dem, siden vi bør ha nok for 7 dager nå.

Vi har strøm, varmepumpe og ved som oppvarming. Vi har masse ved. Vi kan koke vann og varme mat på vedovner, og har også primus, og ekstra gass.

Det er bare to uker siden ei jeg kjenner ikke fikk kokt vann til babyen sin pga langvarig strømbrudd. Jeg hjalp henne med kokt vann.

Jeg har jo tenkt tanken at vi kan være attraktive beredskapsvenner å ha for andre 😃 

Ja, langvarige strømbrudd skjer og da kan det være krise og ikke ha noe slags beredskap. Fint at dere har såpass. 

Så bra! Spesielt når en bor alene, så kan det nok være lurt å ha en beredskapsvenn.  

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...