AnonymBruker Skrevet 8. februar Del Skrevet 8. februar Jeg har vært gift lenge og barna har flyttet ut. Likevel klarer vi ikke bli enige om prioriteringer og en rettferdig fordeling av utgifter hvor vi begge blir noenlunde fornøyde. Vi har veldig ulik økonomi, jeg tjener ca det dobbelte av henne. Jeg betaler alle utgiftene til bolig og bil, inkludert bolig- og billån. Hun betaler deler av maten, og alle utgiftene og lån til en liten hytte på fjellet vi kjøpte før pandemien. Denne fordelingen skapte ikke de store problemer før dyr-tiden kom over oss og alt ble dyrere. Jeg vil ikke ha hytten lenger, den brukes omtrent aldri, og utgiftene til særlig strøm har gått i taket. Så vi har etter mitt syn ikke lenger økonomi til å ha denne. Slik det er nå mangler vi ofte penger til det mest nødvendige hver måned. Min ektefelle har imidlertid ikke lyst til å selge hytten, og mener at vi kan spare inn på andre områder. Dette tærer på forholdet, selv om jeg tjener mer, tenker jeg at begge må bidra etter evne, og det innebærer å prioritere bort det vi strengt kan unnvære, her hytten Hva tenker andre om dette? Hvordan kan vi løse dette? Anonymkode: 5c466...aa0 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/490076-fordeling-av-utgifter-i-ekteskapet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 8. februar Del Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Slik det er nå mangler vi ofte penger til det mest nødvendige hver måned. Min ektefelle har imidlertid ikke lyst til å selge hytten, og mener at vi kan spare inn på andre områder. Det er jo ikke så veldig mange variable i en husstand med to voksne. Så dere blir nødt til å finne ut av hva som er "nødvendig" og hvilke "andre områder" det kan spares noe på. Det er ikke uvanlig at man er uenig om prioriteringen der 😉 Legg vekk fordelingen av dine og hennes penger et øyeblikk og regn sammen alle utgifter det ikke er mulig å gjøre noe med. Trekk det fra summen av begge inntektene og se hva som blir igjen i en typisk måned. Det er bare innenfor det beløpet det er mulig å spare noe inn. Går det til mye annet enn mat, er det en del å hente. Da må dere prøve å bli enige om hvor det kan spares - og hun som vil beholde hytta, må finne seg i å prioritere bort noe av det du synes er minst nødvendig (nå forutsetter jeg at ingen av dere er direkte urimelige). Har dere sjekket om boligen nå er nedbetalt såpass mye at lånet kan bli billigere? Kan utgiftene til mobilabonnement eller media (strømmetjenester etc.) reduseres noe? Er hytta i en slik forfatning at den kan leies ut i de skoleferiene dere ikke trenger den selv, man slutter jo ofte med høst- og vinterferie (eller tar fri til andre tidspunkt) når barna er voksne? Jeg synes også det er et poeng om noen av de voksne barna vil være interessert i hytta når de etablerer egne familier. Hvis det er sannsynlig, hadde jeg strukket meg lenger for å beholde den. Men ikke press fram et svar fra dem nå, hvis de fortsatt er unge - tenk litt framover selv, også på hva som vil kreves av bruk/vedlikehold for å holde den i stand. Voksne som nettopp er ferdig med tenårene, tenker ikke på hvordan behov og prioriteringer kanskje vil være hvis de får egen kjernefamilie. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/490076-fordeling-av-utgifter-i-ekteskapet/#findComment-4353307 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Patrika Skrevet 8. februar Del Skrevet 8. februar Gift på 10 året, vi fordeler 50/50 likt. Og det fungerer utmerket for oss. Vi har hver vår sparekonto som vi setter inn 10 000- 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/490076-fordeling-av-utgifter-i-ekteskapet/#findComment-4353311 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grendel Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar Jeg synes det er greit at den som tjener mest betaler mest. Det vil si at man har felles økonomi. Jeg synes det ville vært rart om man skulle dele likt og den ene sitter igjen med kanskje 20 000 mer i lommepenger hver måned. Jeg tror kanskje det viktigste er at dere får en felles forståelse av økonomien og hva dere må kutte ned på for å beholde hytta. 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/490076-fordeling-av-utgifter-i-ekteskapet/#findComment-4353527 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.