annastephansen Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Hei! Jeg mistet menstruasjonen for ett år siden og har siden vært plaget med nattesvette og hetetokter. Jeg opplever konsentrasjonsvansker, og blir fort utmattet. Jeg vurderer å konsultere en gynekolog om mulighetene for hormonell behandling, men jeg er usikker. Jeg har lest forskningsartikler som gir motstridende informasjon. Tidlig overgangsalder er assosiert med økt risiko for demens, og hormonell behandling kan også øke denne risikoen, ifølge flere observasjonsstudier. En dansk studie publisert i BMJ fant en 24% økt forekomst av demens blant kvinner som fikk hormonbehandling sammenlignet med de som ikke fikk det. Samtidig har eksperter på menopause nylig uttalt på NRK at hormonell behandling kan redusere risikoen for demens. Kan du forklare/presisere hva som er siste nytt på dette området? På forhånd tusen takk! Mvh Anna Stephansen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/490710-tidlig-overgangsalder/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden annastephansen skrev (44 minutter siden): Hei! Jeg mistet menstruasjonen for ett år siden og har siden vært plaget med nattesvette og hetetokter. Jeg opplever konsentrasjonsvansker, og blir fort utmattet. Jeg vurderer å konsultere en gynekolog om mulighetene for hormonell behandling, men jeg er usikker. Jeg har lest forskningsartikler som gir motstridende informasjon. Tidlig overgangsalder er assosiert med økt risiko for demens, og hormonell behandling kan også øke denne risikoen, ifølge flere observasjonsstudier. En dansk studie publisert i BMJ fant en 24% økt forekomst av demens blant kvinner som fikk hormonbehandling sammenlignet med de som ikke fikk det. Samtidig har eksperter på menopause nylig uttalt på NRK at hormonell behandling kan redusere risikoen for demens. Kan du forklare/presisere hva som er siste nytt på dette området? På forhånd tusen takk! Mvh Anna Stephansen Det er ingen gynekolog som svarer her inne lengre, dessverre. Du kan prøve ulike grupper for overgangsalder på fb. Eller bestill time hos gynekolog. 😀 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/490710-tidlig-overgangsalder/#findComment-4360636 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.