AnonymBruker Skrevet 5. april Skrevet 5. april Generasjon Z lever ikke for å jobbe. Det er ikke så rart. Vi har blitt fortalt siden tenårene at vi er den første generasjonen siden krigen som ikke kan regne med å få det bedre enn foreldrene våre. Jeg vet ikke helt om jeg tror på at vi har så mye dårligere arbeidsmoral enn foreldrene våre. Men om det stemmer, tror jeg vi gjør lurt i å se det i lys av at vår generasjon rett og slett ikke tror på fremtiden i samme grad. Og dersom verden som vi kjenner den, virkelig er i ferd med å kollapse, så har man ikke lyst til å jobbe overtid og dedikere 20-årene sine til å maksimere profitt for arbeidsgiveren sin. Da verdsetter man frihet, fritid og fleksibilitet enda mer. Man velger heller å jobbe for å leve enn å leve for å jobbe. Det er kanskje ikke så dumt. https://subjekt.no/2025/03/31/generasjon-z-lever-ikke-for-a-jobbe-det-er-ikke-sa-rart Anonymkode: 9a2b2...e38 0 Siter
Worriesome Plenty 2 Skrevet 5. april Skrevet 5. april Det virker som om verden har vent sør fra himmelen det siste tiåret ja. Som generasjon X har jeg fått endel gratis. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. april Skrevet 6. april Vi jobber da for å leve vi på 50 år. Vi må jobbe til vi er 70, våre foreldre jobbet kortere. Mange ting vi ikke får som våre foreldre fikk. Helt uten at det er noe negativt med det. Anonymkode: a7fdd...58e 0 Siter
Grendel Skrevet 6. april Skrevet 6. april Jeg har null tiltro til sånne spådommer. Hvem i all verden tror de kan se 30 år frem i tid? Spådommene er alltid bekmørke, og nesten alltid feil. 3 Siter
Trinity80 Skrevet 7. april Skrevet 7. april (endret) Det er ett skifte i livsstrategi. Vet ikke om jeg misliker det heller, jobben er ikke livet og livet er ikke jobben lenger. Hvem bestemte at man skulle jobbe 1/3 av dagen sin egentlig? Synes ikke det gjør noe å se annerledes måte å leve på… Endret 7. april av Trinity80 0 Siter
nachnoo Skrevet 7. april Skrevet 7. april Utfordringen er at det er folks arbeid som skaper verdier. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. april Skrevet 7. april 11 minutes ago, nachnoo said: Utfordringen er at det er folks arbeid som skaper verdier. Kanskje folk vil klare seg med færre materielle verdier? Anonymkode: 9a2b2...e38 0 Siter
psykedeliker Skrevet 7. april Skrevet 7. april nachnoo skrev (23 minutter siden): Utfordringen er at det er folks arbeid som skaper verdier. Nei, mesteparten av (real)verdiene idag skapes av maskiner, ikke mennesker. Det skapes mer enn nok verdier, det er måten verdiene forvaltes på som er problemet. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. april Skrevet 7. april 10 minutes ago, psykedeliker said: Nei, mesteparten av (real)verdiene idag skapes av maskiner, ikke mennesker. Det skapes mer enn nok verdier, det er måten verdiene forvaltes på som er problemet. Så folk som f.eks. jobber i helsevesenet skaper ikke verdier? Anonymkode: 9a2b2...e38 0 Siter
Osten Skrevet 7. april Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Kanskje folk vil klare seg med færre materielle verdier? Anonymkode: 9a2b2...e38 Det ser ikke sånn ut iallfall. Mye vil ha mer, mer og mer 0 Siter
psykedeliker Skrevet 7. april Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Så folk som f.eks. jobber i helsevesenet skaper ikke verdier? Nei, de skaper ikke realverdier (ref. Brochmann m.fl.), men funksjonen de har i samfunnet er nødvendig for å kunne skape realverdier. Det kan man ikke si om mange andre yrkesgrupper - som egentlig bare flytter rundt og forbruker realverdier andre har skapt uten å bidra med noe selv. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. april Skrevet 7. april 20 minutes ago, psykedeliker said: Nei, de skaper ikke realverdier (ref. Brochmann m.fl.), men funksjonen de har i samfunnet er nødvendig for å kunne skape realverdier. Derfor blir det galt å kun være opptatt av realverdier. 20 minutes ago, psykedeliker said: Det kan man ikke si om mange andre yrkesgrupper - som egentlig bare flytter rundt og forbruker realverdier andre har skapt uten å bidra med noe selv. Tenker du på byråkrater i det offentlige? Anonymkode: 9a2b2...e38 0 Siter
psykedeliker Skrevet 7. april Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Derfor blir det galt å kun være opptatt av realverdier. Det er ikke mindre galt å blande sammen real- og fiktivverdier og legge til grunn at det er det samme. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tenker du på byråkrater i det offentlige? Blant annet. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. april Skrevet 7. april 12 minutes ago, psykedeliker said: Det er ikke mindre galt å blande sammen real- og fiktivverdier og legge til grunn at det er det samme. Blant annet. Det kan man se på en som slags indirekte borgerlønn. Folk flest liker å ha noe å gå til hver dag og gjøre noe "nyttig". Dette gir dem en illusjon av arbeid. Anonymkode: 9a2b2...e38 0 Siter
psykedeliker Skrevet 7. april Skrevet 7. april (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette gir dem en illusjon av arbeid. De som trenger slike illusjoner for å fungere i hverdagen kan lage dem selv. Hvorfor skal vi andre delta i dette skuespillet? Endret 7. april av psykedeliker 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. april Skrevet 7. april 6 minutes ago, psykedeliker said: De som trenger slike illusjoner for å fungere i hverdagen kan lage dem selv. Hvorfor skal vi andre delta i dette skuespillet? Man vi deltar ikke dette skuespillet. Jeg mottar min trygd med glede og lever mitt liv. Anonymkode: 9a2b2...e38 0 Siter
psykedeliker Skrevet 7. april Skrevet 7. april (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man vi deltar ikke dette skuespillet. Jeg mottar min trygd med glede og lever mitt liv. Ja, det er jo sant! 😎 Endret 7. april av psykedeliker 0 Siter
nachnoo Skrevet 7. april Skrevet 7. april psykedeliker skrev (2 timer siden): Nei, mesteparten av (real)verdiene i dag skapes av maskiner, ikke mennesker. Så da kan vi kalle hjem alle på Nordsjøen, sjømenn kan gå på land, industriarbeiderne kan bli hjemme, bøndene kan gå ned fra traktorene og lastebilsjåførene kan dra på ferie? 0 Siter
Drømmeautomat Skrevet 7. april Skrevet 7. april (endret) nachnoo skrev (1 time siden): psykedeliker skrev (3 timer siden): Nei, mesteparten av (real)verdiene i dag skapes av maskiner, ikke mennesker. Så da kan vi kalle hjem alle på Nordsjøen, sjømenn kan gå på land, industriarbeiderne kan bli hjemme, bøndene kan gå ned fra traktorene og lastebilsjåførene kan dra på ferie? Dette følger jo på ingen måte av påstanden. Det hadde forøvrig vært spennende å se yrker rangert etter bidrag til brutto nasjonalprodukt. De yrkene du lister opp ville kommet langt ned på lista, hvilket slett ikke betyr at man bør se ned på dem eller anse dem som unyttige. Men dette faktumet er heller ikke noe man snakker høyt om i Norge, av ulike grunner. Endret 7. april av Drømmeautomat 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.