Gå til innhold

Vi er den første generasjonen siden krigen som ikke kan regne med å få det bedre enn foreldrene våre

Anbefalte innlegg

psykedeliker
nachnoo skrev (2 timer siden):

Så da kan vi kalle hjem alle på Nordsjøen, sjømenn kan gå på land, industriarbeiderne kan bli hjemme, bøndene kan gå ned fra traktorene og lastebilsjåførene kan dra på ferie?

Har du i det hele tatt lest noe av B.D. Brochmann som jeg referer til?

Fortsetter under...

psykedeliker skrev (4 timer siden):

Faktisk har jeg det. Kan fortelle historien om det en annen gang 😀

AnonymBruker

Jeg jobber fordi det gjør godt for min helse og fordi det lønner seg økonomisk. Det er hardt pga helsemessige utfordringer, og jeg skulle gjerne sluppet å stå opp så tidlig; men fordelene av å jobbe er større enn ulempene, så det er en kostnad jeg tar. 

Anonymkode: 37dc6...62d

psykedeliker skrev (5 timer siden):

Jeg har bare lest der som står i Store Norske Leksikon.

Han skiller mellom "realøkonomi" og "fiktiv økonomi". Leger og forskere havner i fiktiv økonomi. Dermed må man anta at "fiktiv" ikke betyr "unyttig".

Samtidig: Det er jo et eller annet i det. Nå driver Trump og legger ned kjønnsforskning og klimaforskning blant annet. Noen mener det er en kjempemulighet for Europa om alle kommer hit forskerne. Det skurrer litt for meg. Det er kanskje nyttig forskning, men det er tross alt en utgiftspost. 

AnonymBruker

Folk er for kravstore og folk er for redde til å ta egne, selvstendige valg. De må liksom følge flokken. Prøve å se anstendige ut. Kjøpe et dyrt hus et bra sted, ny bil, bruke masse penger på ferie. Kun for å fremstå på en måte som gjør... at de må jobbe mye og egentlig er gjeldsslaver.

Hva med en mer minimalistisk tenkegang og levemåte. Man trenger ikke så mange gjenstander, man trenger ikke å bo så stort osv osv.

Nå er jeg uføretrygdet og har vært det i mange år, men jeg er hverken fattig eller rik og er fornøyd med det

Anonymkode: 34bea...418

nachnoo skrev (14 timer siden):

Utfordringen er at det er folks arbeid som skaper verdier.

Ja men ikke i 8 timer hver eneste hverdag. Effektiv arbeidstid er på ca. 4 timer. Det viser forskningen gang på gang. 

Annonse

nachnoo skrev (11 timer siden):

Så da kan vi kalle hjem alle på Nordsjøen, sjømenn kan gå på land, industriarbeiderne kan bli hjemme, bøndene kan gå ned fra traktorene og lastebilsjåførene kan dra på ferie?

Vi har allerede bemanningsløse plattformener i Nordsjøen 😉 Tipper det blir mer utbredt. Droner er fantastisk i arbeid i oljebransjen.

AI har også gjort sitt inntog i helsevesenet - spesielt mtp diagnostisering ut fra større mengder data. Disse er bare små eksempler.

Vi setter flere ut i arbeid (arbeid etter evne, samfunnsgoder etter å yte) så løser det hele seg.  Kortere arbeidstid betyr ikke kutt i arbeidsmengde. Det blir bare en større fordeling mellom passive samfunnsmedlemmer. 

Trinity80 skrev (6 minutter siden):

Ja men ikke i 8 timer hver eneste hverdag. Effektiv arbeidstid er på ca. 4 timer. Det viser forskningen gang på gang. 

Vis meg. 
Hvis alle fastleger går hjem etter fire timer, så vil ikke ventelistene øke?

Hvis alle snekkere avslutter etter fire timer, så vil like mange hus bli bygd?

nachnoo skrev (55 minutter siden):

Vis meg. 
Hvis alle fastleger går hjem etter fire timer, så vil ikke ventelistene øke?

Hvis alle snekkere avslutter etter fire timer, så vil like mange hus bli bygd?

Det hun viser til er vel at arbeidstiden kan komprimeres (samme arbeid på mindre tid). Vi som jobber på gulvet får mer å gjøre på samme tid. 

Anonymkode: 37dc6...62d

En psykolog hevdet at man har funnet forskning som viser at intelligensen hos norske ungdommer er gått ned etter at Smart telefonen kom på markedet. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...