Gå til innhold

- Jeg har jo åpent sagt at jeg håper å finne meg en mann som tjener greit, slik at jeg ikke trenger å jobbe de første årene av barnas liv

Anbefalte innlegg

Sier Lise Sørensen (29), kjent influenser og nå journalist i document.no.

Hvorfor rakker folk ned på folk som er konservative. Kanskje hadde vi det bedre før?

https://www.dagbladet.no/nyheter/jaevla-halalkylling/82888351

Omtrent daglig provoserer 29-åringen fra Søgne folk på X og TikTok med uttalelser om innvandring, kriminalitet, abort, kjønnsroller og transpersoner. 

- Jeg er kritisk til innvandring og liker mer tradisjonelle kjønnsroller. Jeg verdsetter familie, og er ikke så fan av abort. Og så mener jeg at det er to kjønn, og at menn ikke skal konkurrere i kvinneidrett, oppsummerer 29-åringen. 

Er det galt å mene dette? Sunt bondevett mener nå jeg.

Nesten hele hennes følgerskare består av menn. Under 20 prosent er kvinner. Ofte tar hun opp hvordan mennene er de som sliter mest i samfunnet i dag, og peker blant annet på selvmordsraten. 

- De fleste kvinner er jo på venstresiden, så jeg tror mange synes det er godt å ha en alliert kvinne på denne siden også, sier Sørensen.

Tidligere har Sørensen vært Høyre-politiker og vara i bydelsutvalget. I fjor sommer fikk hun nok, og meldte seg ut av partiet.

- Det er jo ikke alt man er enig i. Så det er deilig å kunne ha muligheten til å uttale meg helt fritt, sier Sørensen. 

Hun synes blant annet det er «galskap» at Høyre har foreslått å sende norske soldater til Ukraina, og setter heller sitt lit til den amerikanske presidentens løsninger. 

- Jeg synes det må bli en slutt på krigen så fort som mulig. Hvis Trump er den som kan få det til, så er det bra. Man må gi og ta litt nå som ting har blitt som det har blitt. 

Mens Høyre ønsker å øke barnehageopptaket, slik at kvinner kommer raskere tilbake i jobb og tar ut mindre permisjon, har Sørensen helt andre drømmer. 

Hun håper hun en dag med stolthet kan kalle seg «tradwife».

En tradwife er en kvinne som lever en mer tradisjonell livsstil hvor man er hjemme med barn, lager hjemmelaget mat eller har andre huslige oppgaver og familien som hovedfokus.

- Det trenger ikke være enten eller. At man vil være hjemme med små barn, betyr ikke at kvinnen ikke har rettigheter og mannen skal bestemme alt. Man er et team og utfyller hverandre. 

Kanskje barna hadde det bedre med en hjemmeværende mor?

Anonymkode: ddbdc...e69

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hvorfor rakker folk ned på folk som er konservative.

Blant annet fordi konservative argumenterer med at det finnes en "naturlig orden", uten å kunne argumentere rasjonelt for det.

12 minutes ago, psykedeliker said:

Blant annet fordi konservative argumenterer med at det finnes en "naturlig orden", uten å kunne argumentere rasjonelt for det.

Hvilken "naturlig orden" snakker vi om her? Og det vanlig blandt konservative?

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvilken "naturlig orden" snakker vi om her? Og det vanlig blandt konservative?

Dette har jeg hørt fra flere som definerer seg selv som konservative, spesielt i debatter som handler om ekteskapet og kjernefamiliens plass i det moderne samfunnet. Argumentasjonslogikken er påfallende lik den de mest fanatiske på venstresiden bruker.

1 hour ago, psykedeliker said:

Dette har jeg hørt fra flere som definerer seg selv som konservative, spesielt i debatter som handler om ekteskapet og kjernefamiliens plass i det moderne samfunnet. 

Det må være noen ekstremtt konservative, langt langt ute på ytre-høyre.

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kanskje barna hadde det bedre med en hjemmeværende mor?

Hun får mene hva hun vil for meg, men selv hadde jeg klikket fullstendig om jeg skulle gått hjemme med barn i flere år. Det kan jo godt hende hun finner seg en mann som er villig til å forsørge henne i noen år mens de har småbarn, hun får bare fortsette å lete. :)

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det må være noen ekstremtt konservative, langt langt ute på ytre-høyre.

Hvis det å henvise til "naturlig orden", "tradisjon", "sunt bondevett" etc. ikke er å være konservativ, hva vil det da si å være konservativ? 

Argumenterer man rasjonelt for sine egne livsvalg (og samtidig respekterer andres rasjonelle begrunnelser for sine livsvalg) er man egentlig ikke konservativ, men liberal. Da bør det heller ikke være noe problem å håndtere kritikk.

5 minutes ago, psykedeliker said:

Hvis det å henvise til "naturlig orden", "tradisjon", "sunt bondevett" etc. ikke er å være konservativ, hva vil det da si å være konservativ? 

Å bevare tradisjonelle verdier, som familie, sprog og kulturarkiv som har vist seg å fungere er en fornuftig ting. Det samme gjelder det å være skeptisk til store, raske samfunnsendringer, og å foretrekke gradvise forbedringer fremfor radikale reformer. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å bevare tradisjonelle verdier, som familie, sprog og kulturarkiv som har vist seg å fungere er en fornuftig ting. Det samme gjelder det å være skeptisk til store, raske samfunnsendringer, og å foretrekke gradvise forbedringer fremfor radikale reformer. 

Ja, men mange utelater i sin argumentasjon de rasjonelle grunnene til hvorfor tradisjonelle verdier har vist seg å fungere - og hvorfor det ikke fungerer i vår tid å direkte kopiere gamle praksiser .

Hvis hun ønsker å finne en velstående mann sånn at hun kan være hjemmeværende så er det hennes sak.

Hun virker sint på veldig mye, men vi har ikke veldig liberal abortpolitikk i Norge. Det er ikke lenger særlig kontroversielt å si at gjengkriminalitet har noe med innvandring å gjøre. Det er i offentlig debatt hver uke.

Hvem er hun så sint på?

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvorfor rakker folk ned på folk som er konservative.

Alle som omtrent daglig kommer med politiske innspill på X og TikTok, med såpass skarpe formuleringer at de kan virke provoserende på de som ikke er enige, må regne med å få tydelige motsvar. Mitt inntrykk (jeg er ikke på SoMe selv) er at disse mediene er litt sånn - man må sette ting på spissen for at noen skal lese det, og all kritikk defineres som "hat". Det må man tåle som "influenser" og skribent for document.no.

Når det gjelder temaet kjønnsroller: Jeg har aldri skjønt den kvinnegreia med å rettferdiggjøre egne valg gjennom å rakke ned på andres. Det skrev jeg her på DOL for 25 år siden også, da det ikke var barnehageplass til alle og debatten raste om hvor lenge mor skulle være hjemme fra jobben. Sånt synes jeg familiene skal finne ut av selv, det er altfor mange variable til at man kan generalisere til alle foreldre og alle småbarn. Klarer man seg på én inntekt og begge trives med det, så kjør på. Det holder å rettferdiggjøre det gjennom at dette passer best for vår familie slik vår situasjon er akkurat nå, man trenger ikke løfte det til at dette er best for alle barn, så slik bør alle gjøre.

Her i landet er det gode ordninger som legger til rette for fleksible løsninger, og så får hver familie tilpasse sitt liv ut fra hvordan de kan brukes i kombinasjon med egne økonomiske og praktiske forhold. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...