Gå til innhold

Jobbe med renhold når man sliter med det hjemme og egentlig ikke er så motivert til det heller?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skulle så gjerne ønske jeg var en sånn person som synes det var kjekt å vaske og alltid hadde det ryddig og rent og fint hjemme. Men realiteten er at jeg støvsuger og vasker når jeg MÅ og synes det er noe av det kjedeligste jeg gjør, men det er jo overkommelig med musikk på øret. Grunnen til at jeg spør spørsmålet i overskriften (Jobbe med renhold når man sliter med det hjemme og egentlig ikke er så motivert til det heller?) er at jeg har fått spørsmål fra NAV om jeg ønsker å begynne med renhold som jobb. Jeg tenker jo at kanskje det er annerledes å støvsuge og vaske når man har det som jobb? Kanskje blir jeg mer motivert til å vaske osv hjemme også? Og en renholdsjobb er jo bedre enn ingen jobb? 

Hva tenker dere? Kan det gå bra eller burde jeg helst takke nei?

Anonymkode: 8427e...b18

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg jobbet i ettvaskebyrå en periode. Det blir noe annet enn skippertak hjemme. Men jeg likte ikke jobben. Det var på ett sted med mye folk med høy utdannelse og fete lønninger. Jeg følte litt på å være nederst på rangstigen. Selve arbeidet var ok, men dette var dårlig betalt. Så jeg sluttet når vikariatet var over.

Anonymkode: d8809...9d3

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det var på ett sted med mye folk med høy utdannelse og fete lønninger. Jeg følte litt på å være nederst på rangstigen.

Leit at man skal føle seg nederst på rangstigen bare fordi man har en vaskejobb. Den jobben du gjorde var minst like viktig som deres jobber. 

AnonymBruker

En jobb er en jobb. Alle kan ikke bli velsignet met en jobb de elsker.

Man får betalt for sin tid, h a man gjør i den tiden er egentlig likegyldig, hvis man klarer å se at man jobber for å leve det livet man vil leve

Anonymkode: 2b9c6...054

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg jobbet i ettvaskebyrå en periode. Det blir noe annet enn skippertak hjemme. Men jeg likte ikke jobben. Det var på ett sted med mye folk med høy utdannelse og fete lønninger. Jeg følte litt på å være nederst på rangstigen. Selve arbeidet var ok, men dette var dårlig betalt. Så jeg sluttet når vikariatet var over.

Det med at det er noe annet å jobbe med å vaske er noe annet enn å vaske hjemme er jo bra. Da kanskje det er håp for at jeg får til jobben og vil trives med det etterhvert. Jeg ser jo etter noe varig som jeg kan jobbe lenge med. Var det bare på grunn av at det var dårlig betalt du sluttet eller var det andre faktorer også?

Vendi skrev (27 minutter siden):

Leit at man skal føle seg nederst på rangstigen bare fordi man har en vaskejobb. Den jobben du gjorde var minst like viktig som deres jobber. 

Jeg er enig med deg. Tenk hvordan det hadde sett ut hvis ingen hadde vasket.

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

En jobb er en jobb. Alle kan ikke bli velsignet met en jobb de elsker.

Man får betalt for sin tid, h a man gjør i den tiden er egentlig likegyldig, hvis man klarer å se at man jobber for å leve det livet man vil leve

Anonymkode: 2b9c6...054

Nei, jeg har innsett at jeg nok ikke kan få en jobb jeg elsker. Bare jeg ikke misliker jobben skal jeg være fornøyd og taknemlig. Men kanskje jeg kan lære meg til å like å vaske som jobb. Gode kollegaer har jo også ganske mye å si.

AnonymBruker

Jeg sluttet selvfølgelig mest pga at det var dårlig betalt. Timelønna var som i en matbutikk, men da det var i ett byrå så var det ikke mulig å klare alt på de timene som jeg fikk betalt for.Så der ble litt gratisjobbing. Dette og noen uheldige episoder fikk meg til å slutte. Kunne ha vasket hvis jeg ble ansatt i en bedrift som jeg vasket hos. Og ikke i en bedrift som kjøpte vaske tjenester. I sistnevnte blir vasking lagt ut på anbud og firmaer underbyr hverandre, og skal attpåtil få god profitt på det. Det er ett dårlig system. 

Men kunne vasket på feks ett sykehjem om jeg var ansatt der.

Annonse

Jeg tenker det må være langt mer givende å ha en jobb enn å ikke ha. Tror mange ikke elsker innholdet i jobben sin, men det er tilfredssstillende å få det til og føle at man gjør noe nyttig.

Det er noe ganske så annet å vaske i en bedrift enn å vaske hjemme. Det er langt lettere. Jeg vil også si jeg er heldig, for der jeg jobber har vi maskiner og topp moderne utstyr som også gjør jobben lettere å utføre. 

Og i motsetning til andre yrkesgrupper kan jeg på en dårlig dag stikke meg litt unna og ta lengere pauser. Jeg kan hoppe over oppgaver og altså styre mye av dagen min selv.

Jeg er også fornøyd med lønna, som i år vil bli nærmere 550.000 kroner i året (men det er med full ansiennitet og fagbrev). 

Jeg tror at man kan bli lei i de fleste yrker.  Jeg blir også det innimellom, men da tenker jeg på de fordelene jeg har og alle hyggelige mennesker jeg møter ila en arbeidsdag som absolutt bidrar til at jeg har det bra på jobb. 

Før skammet jeg meg over å si at jeg vasker fordi det er en jobb mange ser ned på. Men det har jeg sluttet med. Da pandemien sto på, var jeg på jobb hver dag - det ville jeg ikke vært i min gamle jobb. 

Men for å si det sånn: jeg tar ikke med meg jobben hjem, men husarbeidet må gjøres uansett om man er renholder eller ei. 

Endret av Emoji
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg sluttet selvfølgelig mest pga at det var dårlig betalt. Timelønna var som i en matbutikk, men da det var i ett byrå så var det ikke mulig å klare alt på de timene som jeg fikk betalt for.Så der ble litt gratisjobbing. Dette og noen uheldige episoder fikk meg til å slutte. Kunne ha vasket hvis jeg ble ansatt i en bedrift som jeg vasket hos. Og ikke i en bedrift som kjøpte vaske tjenester. I sistnevnte blir vasking lagt ut på anbud og firmaer underbyr hverandre, og skal attpåtil få god profitt på det. Det er ett dårlig system. 

Men kunne vasket på feks ett sykehjem om jeg var ansatt der.

Det kan jeg skjønne.

Ekstra skrev (1 time siden):

Jeg tenker det må være langt mer givende å ha en jobb enn å ikke ha. Tror mange ikke elsker innholdet i jobben sin, men det er tilfredssstillende å få det til og føle at man gjør noe nyttig.

Ja, det tenker jeg også. 

Emoji skrev (18 minutter siden):

Det er noe ganske så annet å vaske i en bedrift enn å vaske hjemme. Det er langt lettere. Jeg vil også si jeg er heldig, for der jeg jobber har vi maskiner og topp moderne utstyr som også gjør jobben lettere å utføre. 

Og i motsetning til andre yrkesgrupper kan jeg på en dårlig dag stikke meg litt unna og ta lengere pauser. Jeg kan hoppe over oppgaver og altså styre mye av dagen min selv.

Jeg er også fornøyd med lønna, som i år vil bli nærmere 550.000 kroner i året (men det er med full ansiennitet og fagbrev). 

Jeg tror at man kan bli lei i de fleste yrker.  Jeg blir også det innimellom, men da tenker jeg på de fordelene jeg har og alle hyggelige mennesker jeg møter ila en arbeidsdag som absolutt bidrar til at jeg har det bra på jobb. 

Før skammet jeg meg over å si at jeg vasker fordi det er en jobb mange ser ned på. Men det har jeg sluttet med. Da pandemien sto på, var jeg på jobb hver dag - det ville jeg ikke vært i min gamle jobb. 

Men for å si det sånn: jeg tar ikke med meg jobben hjem, men husarbeidet må gjøres uansett om man er renholder eller ei. 

Kunne du sagt litt om hvorfor det er lettere å vaske i en bedrift enn hjemme sett bort fra bedre utstyr? Er det fordi man ser på det som en jobb, eller? 

Det høres bra ut det med ekstra pauser, for det ser jeg for meg at jeg kommer til å trenge. I alle fall i begynnelsen.

Jeg tenker også at det er helt vanlig å bli lei av jobben innimellom, sånn nesten uansett hva man jobber med.

Det er bra du ikke skammer deg over det lenger, det er jo ett viktig yrke på linje med mye annet.

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det kan jeg skjønne.

Ja, det tenker jeg også. 

Kunne du sagt litt om hvorfor det er lettere å vaske i en bedrift enn hjemme sett bort fra bedre utstyr? Er det fordi man ser på det som en jobb, eller? 

Det høres bra ut det med ekstra pauser, for det ser jeg for meg at jeg kommer til å trenge. I alle fall i begynnelsen.

Jeg tenker også at det er helt vanlig å bli lei av jobben innimellom, sånn nesten uansett hva man jobber med.

Det er bra du ikke skammer deg over det lenger, det er jo ett viktig yrke på linje med mye annet.

Jeg skal prøve å si noe om forskjellen.  

Her er eks, og jeg har prøvd litt forskelig - alt fra sykehus til blikkenslagerverksted. Og du kan godt se på det som en jobb også - selv så tenker jeg at jeg skal jobbe i 7,5 timer og at jeg får betalt for det. Fastlegen min sa at jeg er heldig som har den type jobb med tanke på hjerte/kar sykdommer, han sa også at han selv har en type jobb som definitivt ikke er bra for den type sykdommer. 

Føest og fremst tar jeg med meg en ny avfallspose inn på rommet, for da danner jeg meg samtidig et inntrykk av hva som skal gjøres når jeg går inn for å bytte den. Det gir litt effektivitet. 

Når jeg tørker støv, tørker jeg bare rundt ting - jeg løfter og rører ikke på noe slik jeg gjør hjemme, og om det f.eks. er en nesten full skrivepult, tørker jeg ikke støv i hele tatt.

Jeg tørker dessuten støv med en lett støvdusk med teleskopskaft som lett dras ut så jeg kommer til i f.eks. vinduskarmer og bak pc - og så har jeg en maskinfuktig klut i den andre hånda som jeg tørker av kontaktpunkter med. 

Jeg mopper også gulvet med en fuktig mikrofibermopp. Og vi har vann (og middel) på en dynkeflaske om den fuktige kluten eller moppen ikke tar flekkene.

Vi har også maskiner som vasker gulv, så vi mopper bare kantene, hjemme må hele gulvet vaskes (og helst støvsuges først), og der er heller ikke moppene maskinfuktet, så jeg bruker en bøtte med såpevann som jeg dynker moppen i hjemme. 

På bad og wc bruker jeg en maskinfuktig klut som kan brukes på opp til 16 sider. 

Vi jobber etter et kvalitetsprogram som kalles insta 800, og det går ut på at vi selv skal vurdere behovet for renhold og vaske der det er behov. Om et rom ser fint ut skal vi hoppe over det. Vi har også iPad hvor alle oppgaver står, der kan vi også melde fra om feil som f.eks. defekt lyspære.

ps. De andre ansatte har 30 min lunsjpause der jeg jobber. Vi som vasker har 3 pauser: 2 kaffepauser og 1 lunsjpause i tillegg til at vi setter oss et kvarter før vi drar hjem. 

Endret av Emoji

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...