Gå til innhold

Cajsa (20) er lei av å frykte menn - Er norske menn virkelig så ille??

Anbefalte innlegg

psykedeliker
Adeie skrev (3 minutter siden):

Var menn fra 18 til 65. 

Da forsto du ikke poenget mitt. Det er lett å trakassere, men krevende å forsvare seg mot trakassering hvis man ikke har erfaring med det. En 65-åring som trakasserer andre menn for å reagere på ufin adferd mot kvinner, møter en helt annen respons fra sine jevnaldrende enn en 18-åring som gjør det samme. Det har bl.a. med graden av personlig integritet og livserfaring å gjøre.

Adeie skrev (10 minutter siden):

Jeg sa godt i fra den gangen, det hjalp ikke da, og det ser ikke ut til at det hjelper nå.

Du får si fra til meg neste gang da....

Fortsetter under...

psykedeliker skrev (46 minutter siden):

Du får si fra til meg neste gang da....

Hyggelig av deg, men nå er jeg 50år og utelivet er ferdig for min del. Blir jeg beruset er det pga for mye vin på stranda en feriedag. Livet leves mellom 0600 og 2100. En annen døgnrytme enn ekle menn på byen.

psykedeliker
Adeie skrev (16 minutter siden):

Hyggelig av deg, men nå er jeg 50år og utelivet er ferdig for min del.

Hvis du er ferdig med utelivet, hvilket grunnlag har du da for å vurdere hvordan utelivet er nå?

psykedeliker
Adeie skrev (4 minutter siden):

Lese om Caja 20 år. Høre på mine barns opplevelser. 

Det er ikke det samme som å observere forholdene direkte og fortolke observasjonene ut fra den erfaringen vi har som 50-åringer.

psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke det samme som å observere forholdene direkte og fortolke observasjonene ut fra den erfaringen vi har som 50-åringer.

Jo. Handlinger og ord er handlinger og ord. Det har ikke noe med alderen å gjøre. De sier enda de samme ordene, de beføler enda kropper, de sier enda hore når de får ett NEI. 

Hadde blitt like forbannet hvis noen gjorde det med meg i dag.

Annonse

psykedeliker
Adeie skrev (5 minutter siden):

Hadde blitt like forbannet hvis noen gjorde det med meg i dag.

Men hadde du blitt forbannet på samme måte hvis noen gjorde det med deg idag, sammenlignet med da du selv var 20 år?

psykedeliker skrev (2 minutter siden):

Men hadde du blitt forbannet på samme måte hvis noen gjorde det med deg idag, sammenlignet med da du selv var 20 år?

Ja. Sier seg vel selv. Min kropp har aldri vært "up for grabs". 

psykedeliker
Adeie skrev (1 minutt siden):

Sier seg vel selv.

Nei, det sier seg ikke selv.

I saken med Caisa er det påfallende at hun ikke ringte politiet med én gang da hun forsto at taxisjåføren kjørte feil vei. Hva ville du som 50-åring gjort i samme situasjon?

psykedeliker skrev (Akkurat nå):

I saken med Caisa er det påfallende at hun ikke ringte politiet med én gang da hun forsto at taxisjåføren kjørte feil vei. Hva ville du som 50-åring gjort i samme situasjon?

Som 50 åring tror jeg faktisk en taxisjåfør kan kjøre feil vei. Har opplevd taxisjåfører ikke finner frem.

Kommer aldri til å ilegge andre vonde hensikter før det viser seg de har de.  Går ikke rundt i livet å tenker eller forventer det  verste av andre.

psykedeliker
Adeie skrev (2 minutter siden):

Som 50 åring tror jeg faktisk en taxisjåfør kan kjøre feil vei. Har opplevd taxisjåfører ikke finner frem.

Ja, taxisjåfører kan kjøre feil, men da venter man ikke over en time med å si fra om det. Det har ingenting med å tillegge andre vonde hensikter å gjøre.

psykedeliker skrev (2 minutter siden):

Ja, taxisjåfører kan kjøre feil, men da venter man ikke over en time med å si fra om det. Det har ingenting med å tillegge andre vonde hensikter å gjøre.

Kommer ikke til å ilegge Caja eller andre noen skyld fordi de handler på sin måte. Folk, uansett alder reagerer forskjellig. 

Hvordan man selv ville reagert i samme setting vet man ikke før man sitter der.

psykedeliker
Adeie skrev (20 minutter siden):

Kommer ikke til å ilegge Caja eller andre noen skyld fordi de handler på sin måte.

I så fall handler denne diskusjonen primært om verdivalg og politikk, ikke om problemet med menn som trakasserer kvinner. Domstolene skal vurdere hva som er rett og galt i henhold til lovens intensjon, ikke i henhold til hvordan individer reagerer i en gitt situasjon. Det kan ikke gjøres på noen annen måte hvis vi skal opprettholde rettsstatlige prinsipper. Caisa får både økonomisk erstatning og nødvendig helsehjelp etter hendelsen, så hun kan egentlig ikke klage. (Mange får ikke noen av delene, men det er en annen diskusjon.)

Endret av psykedeliker

Annonse

psykedeliker skrev (25 minutter siden):

I så fall handler denne diskusjonen primært om verdivalg og politikk, ikke om problemet med menn som trakasserer kvinner. Domstolene skal vurdere hva som er rett og galt i henhold til lovens intensjon, ikke i henhold til hvordan individer reagerer i en gitt situasjon. Det kan ikke gjøres på noen annen måte hvis vi skal opprettholde rettsstatlige prinsipper. Caisa får både økonomisk erstatning og nødvendig helsehjelp etter hendelsen, så hun kan egentlig ikke klage. (Mange får ikke noen av delene, men det er en annen diskusjon.)

Den handler om mennesker som trakasserer kvinner. Hvordan du velger å se det er opp til deg.

Å jo, hun bør klage. Ingen skal måtte tåle slikt.

psykedeliker skrev (55 minutter siden):

Nå tror jeg du blander sammen to saker. Jeg tror ikke Cajsa har opplevd noe med taxi.

psykedeliker
Grendel skrev (7 minutter siden):

Nå tror jeg du blander sammen to saker.

Du har rett, beklager surr fra min side.

Men poenget mitt er uansett at problemet ikke kan isoleres til "menn som trakasserer kvinner", uten å se det i en større kontekst.

Har selv ikke opplevd særlig av sånt, men husker jo at jentene i klassen som kledde seg mest utfordrende fikk mye kommentarer. Det virket det som de likte, selv om noen kommentarer sikkert var mindre hyggelige. Selv var jeg mer anonym. Selv om det er en lite feministisk ting å si, tror jeg man på mange måter kan legge litt opp til hva slags kommentarer man får i til i tidlig ungdom.

Som ung voksen var jeg som de fleste jenter borti noen situasjoner der det måtte settes klare grenser, og som potensielt kunne blitt skummelt. Det ble det heldigvis ikke for min del. Var aldri redd for å gå alene hjem fra byen, men husker jeg både har hatt pepperspray i lomma og hatt nøkkelknippe inne i knyttneven som en "slåsshanske" (med nøklene stikkende ut mellom fingrene). Bare just in case. Har vært betryggende om jeg hørte noe bak meg, men hverken pepperspray eller nøkler ble brukt slik. Min erfaring da var at jeg kom langt med å så selvsikker og målbevisst ut, men jeg var nok også heldig.

AnonymBruker skrev (På 20.4.2025 den 16.32):

Du blir utsatt for overgrep og uønsket seksuell oppmerksomhet av dem?

Anonymkode: a8ab8...26c

Jeg har aldri blitt utsatt for trakassering eller overgrep fra kvinner. Jeg har aldri sett st av noen kvinner blir aggressive av avvisning.

Det er en del jenter og kvinner som er vulgære og sier drøye ting i miljøer hvor humoren er sånn. Jeg regner ikke det som trakassering. 

Jeg regner det heller ikke som trakassering om noen prøver seg selv eller er litt "klengete" på en fest. Det tar jeg bare som et kompliment uansett hvem hun er. 

Jeg synes det er meningsløst å sammenligne direkte siden det er mye mer skremmende for en kvinne når en mann er pågående. Det må man bare være klar over.

psykedeliker
Grendel skrev (1 time siden):

Jeg synes det er meningsløst å sammenligne direkte siden det er mye mer skremmende for en kvinne når en mann er pågående.

Er det mer skremmende enn når menn trakasserer andre menn for å si fra om ufin oppførsel?

Det er mange år siden jeg var ung og gikk løs. Likevel kan jeg kjenne igjen noe av det som beskrives, elle rettere sagt de fysiske tilnærmelsene. Når det gjelder verbal trakassering tror jeg forholdene har blitt verre i nyere tid.

Det er to episoder jeg husker spesielt godt, hvorav den første var ubehagelig. Jeg var rundt 20 år, student i Oslo og skulle ta siste buss hjem til hybelen etter å ha vært på et utested i sentrum. Mens jeg sto og ventet, kom en tydelig full fyr sjanglende forbi, stoppet der vi sto og prøvde å få kontakt med meg. Jeg var avvisende. Da bussen kom, gikk han også på.

Jeg skulle helt til siste stopp, da var det bare han og jeg igjen i bussen. Og jeg ble nokså sikker på at han kom til å følge etter meg. Så jeg løp som en gal. Heldigvis klarte jeg å riste ham av meg. Jeg leide hos et gudfryktig ektepar, og måtte for all del unngå at denne fyren så hvor jeg gikk inn og ringte på døra.

Den andre episoden foregikk på toget. Som var smekkfullt, så jeg måtte stå i gangen, sammen med en gjeng militærgutter som åpenbart skulle hjem på helgeperm. De drakk øl når konduktøren ikke så det, men var hyggelige og greie. Så kjørte toget inn i en tunnel, det ble stupmørkt og plutselig var det en av gutta som slang seg rundt meg med hele kroppen. Jeg kunne kjenne at han hadde ereksjon, men han gjorde ikke noe annet enn å holde hardt om meg. Så slapp han brått, toget kjørte ut av tunnelen og jeg ante ikke hvem av dem som hadde omfavnet meg. Ingen lot seg merke med noe, jeg sa heller ikke noe. Der slutter historien.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...