Gå til innhold

Cajsa (20) er lei av å frykte menn - Er norske menn virkelig så ille??

Anbefalte innlegg

Da jeg var 12 ca ble jeg kysset med åpen munn av to forskjellige voksne kvinner. Men jeg så ikke på der som traumatisk. Gutter og jenter er vel forskjellige. Tipper en jentenhadde fått traumer.

Anonymkode: ef771...d33

Fortsetter under...

Grendel skrev (På 20.4.2025 den 8.39):

Jeg spurte kona om akkurat dette for en god stund siden under #skullebarepratelitt debatten.

Hun sier hun nesten aldri har opplever sånt. Det forvirrer meg litt at folk har så forskjellig oppfatning av hvordan ting er. Det kommer kanskje an på hvor man bor og hvor man beveger seg. Jeg har to voksne søstre også. Vi diskuterer alt mulig så jeg tenker å spørre dem ved en anledning.

Derfor er det interessant å høre hva DOL-kvinner erfarer.

Jeg kan i alle fall love å si fra hvis noen jeg kjenner oppfører seg sånn. (Bli aggressive av avvisning, forfølger kvinner etc)

Jeg er også voksen, og har heller ikke erfaring med overgrep eller at menn er ustoppelige eller så voldsomme og creepy. Pågående og ivrige på svært klønete vis, - ja så til de grader, men overgripende - heldigvis ikke. Mitt inntrykk har vært at de prøver å flørte uten å mestre det, men jeg har ikke blitt så redd at jeg har følt meg for utrygg til å gå utendørs. 

Når jeg leser slike utsagn prøver jeg å huske at jeg har vokst opp i en liten (lands)by og har bodd i tre av landets fire største byer i voksenlivet. Jeg har ikke bodd i Oslo, men vært mye der. Jeg tror kanskje menn i deler av Oslo kan være mer masete enn der jeg har bodd, og tar forbehold ift dette.

Samtidig må jeg innrømme at jeg syns det er mye mas om krenk for tiden. Damer/jenter som føler seg voldtatt av jordmors normale atferd under fødsel rister jeg på hodet av, og jeg syns at en del jenter forlanger mye av menn. De skal kunne poste og glørte og fnise og le selv, men om menn/gutter kløner tilbake er det overgrep og «uønsket oppmerksomhet». Jeg har dessuten blitt så gammel at jeg tenker «kle på deg da, og ikke gå med bar mage» om du vil gå i fred (men det er det ikke lov å si). 

AnonymBruker
Kayia skrev (7 minutter siden):

Jeg er også voksen, og har heller ikke erfaring med overgrep eller at menn er ustoppelige eller så voldsomme og creepy. Pågående og ivrige på svært klønete vis, - ja så til de grader, men overgripende - heldigvis ikke. Mitt inntrykk har vært at de prøver å flørte uten å mestre det, men jeg har ikke blitt så redd at jeg har følt meg for utrygg til å gå utendørs. 

Når jeg leser slike utsagn prøver jeg å huske at jeg har vokst opp i en liten (lands)by og har bodd i tre av landets fire største byer i voksenlivet. Jeg har ikke bodd i Oslo, men vært mye der. Jeg tror kanskje menn i deler av Oslo kan være mer masete enn der jeg har bodd, og tar forbehold ift dette.

Samtidig må jeg innrømme at jeg syns det er mye mas om krenk for tiden. Damer/jenter som føler seg voldtatt av jordmors normale atferd under fødsel rister jeg på hodet av, og jeg syns at en del jenter forlanger mye av menn. De skal kunne poste og glørte og fnise og le selv, men om menn/gutter kløner tilbake er det overgrep og «uønsket oppmerksomhet». Jeg har dessuten blitt så gammel at jeg tenker «kle på deg da, og ikke gå med bar mage» om du vil gå i fred (men det er det ikke lov å si). 

Akkurat dette er du ikke alene om å tenke. 

Anonymkode: 6d22f...af0

Først tenkte jeg tråden gikk mer på verbale tilrop, men hvis vi først er inne på seksuell trakassering har jeg jo helt klart opplevd det:

Sent i tenårene sto jeg og ventet på bussen på Nationaltheatret i Oslo. En mann stiller seg heeelt inntil meg og etterhvert oppdager jeg at han står og onanerer. Han fulgte etter meg inn på bussen og sa «thank you», som om jeg hadde vært en frivillig deltager i dette. Jeg så ham igjen senere på samme sted og det var mildt sagt  ganske skummelt. Tenk at det går an! Midt i folkemengden på Nationaltheatret. Da er man ikke trygg noen steder.

Det har også skjedd adskillig grovere ting bak lukkede dører, men det har jeg tenkt har vært mer tilfeldigheter som rammet meg. Men med tanke på hvor mange tilsynelatende «vanlige», populære gutter som har tråkket langt over diverse grenser, så kan det jo tyde på at det er et slags kulturproblem. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...