Gå til innhold

totalt forvirret om dagpenger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har hatt en vikarstilling på 6 måneder fulltid. Fra og med 1 juni er jeg arbeidsløs og jeg vil søke dagpenger (har tjent nok).

Det jeg ikke begriper er dette:

"Datoen du søker om dagpenger fra har betydning for beregning av dagpengene dine."

Dato, inntekt og beregning av dagpenger

Vi beregner hvor mye du kan få i dagpenger basert på hva du har hatt i inntekt de siste 12 eller 36 månedene. Ønsker du å få med siste måneds inntekt, må du søke dagpenger tidligst fra den 6. i måneden etter. Årsaken er at vi får melding om inntekten din fra Skatteetaten den 5. i måneden. Hvis den 5. er en helg eller helligdag, får vi melding om inntekten din neste virkedag.

Eksempel:

Hvis du søker om dagpenger fra 1. til 5. mars, vil januar bli siste måned med inntekt som tas med i beregningen av dagpengene dine. Søker du om dagpenger fra 6. mars, vil februar bli siste måned med inntekt som tas med i beregningen.

Hvis 6. mars er en lørdag, får vi inn inntekten din mandag 8. mars. Da må du søke dagpenger fra tirsdag 9. mars hvis du vil ha med inntekten din fra februar i beregningen.

Jeg forstår ingenting? Fra 1 juni er jeg arbeidsledig, derfor ville jeg sendt inn søknaden i slutten av mai. Etter at. jeg har lest dette tolker jeg det slik at jeg bør vente med å levere søknad om dagpenger til 6 juni, for da får jeg med mai-lønnen også? 

Kan noen hjelpe meg med å begripe dette her?

(får jeg ingenting fra 1- til 5 juni da??)

Anonymkode: 25a6d...d8f

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/491789-totalt-forvirret-om-dagpenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Og så står dette:

Du bør søke 2 uker før siste dag du har krav på lønn. Du kan tidligst få dagpenger fra den dagen du sender inn søknaden om dagpenger, og registrerer deg som arbeidssøker.

Blir bare mer forvirret.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du må søke den dagen du mister lønnen.

Anonymkode: 6f8cb...817

Jeg kan jo ikke det? I beregningen av dagpengene er det jo kjempe viktig at siste lønning (altså mai lønnen) blir regnet med. Dette legger jo grunnlaget for hva jeg har å leve av fremover.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg kan jo ikke det? I beregningen av dagpengene er det jo kjempe viktig at siste lønning (altså mai lønnen) blir regnet med. Dette legger jo grunnlaget for hva jeg har å leve av fremover.

Har du hatt lik lønn hele tiden så er det ikke noe å beregne.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har du hatt lik lønn hele tiden så er det ikke noe å beregne.

Beregning av dagpenger ut i fra om det er 5 måneders lønn eller 6 måneders lønn er jo kjempe viktig?

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Beregning av dagpenger ut i fra om det er 5 måneders lønn eller 6 måneders lønn er jo kjempe viktig?

tillegg: 

det står jo også her:

"Vi beregner hvor mye du kan få i dagpenger basert på hva du har hatt i inntekt de siste 12 eller 36 månedene. Ønsker du å få med siste måneds inntekt, må du søke dagpenger tidligst fra den 6. i måneden etter."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...