Gå til innhold

Er du villig til selv å kjempe på fronten i Ukraina, eller sende dine barn, for å jage Russland ut?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke det.

Anonymkode: f40d7...7b3

Fortsetter under...

AnonymBruker
Skrevet

Ikke jeg heller.

Anonymkode: 00876...a6f

stjernestøv
Skrevet

ikke jeg heller. 

Annonse

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er villig til å kjempe for de jeg elsker. Ukraina er ikke en av de jeg elsker.

Anonymkode: 0e460...096

AnonymBruker
Skrevet

Aldri i verden.

Anonymkode: ffd74...57e

Everybody
Skrevet

Hva hvis det var snakk om å kjempe for Norge for å jage Russland ut?

Skrevet

Jeg er ikke villig til å kjempe et annet lands krig, nei...

Skrevet

Jeg har seriøst vurdert det. Jeg har jobbet mye i voksenopplæringen for ukrainere i min kommune. Språkene er totalt ulike. Jeg skjønner ikke et eneste ord når de snakker sammen. Derfor har jeg vurdert at så lenge det ikke finnes egne engelsk/tyskspråklige avdelinger verken i infanteriet eller saniteten har jeg intet å bidra med. Kommunikasjon er helt vesentlig.

Trinity80
Skrevet

Krig som er satt i gang utenfor norsk jord er totalt uinteressant. Selv på norsk jord pakker jeg tur-utstyret og forsvinner til skogs med mine kjære til det er over.

Har opplevd krig og det er ikke annet enn ødeleggelse. Jeg er ikke interessert i ødeleggelse, uansett grunn. Krig fører også med seg generasjoner med ekte traumer.

Men jeg tror fremtiden med krig blir veldig annerledes. Når de som styrer nå dør ut, vil det bli mer digital- og kjemisk krigsføring. Uansett, count me out. 

AnonymBruker
Skrevet
  nachnoo skrev (På 28.4.2025 den 7.10):

Jeg har seriøst vurdert det. Jeg har jobbet mye i voksenopplæringen for ukrainere i min kommune. 

Ekspander  

Hva tenker du om ukrainere som flykter og ikke kjemper i hjemlandet?

Anonymkode: 2eb1e...52b

Annonse

Skrevet

Jeg har lært meg at når jeg ikke kjenner deres bakgrunn og beveggrunner, velger jeg å ikke ha noen mening om deres valg. 

Skrevet (endret)

Nei. Som skrivebordsarbeidende nordmann uten førstegangstjeneste ville jeg hatt pent lite å bidra med.

Skulle det derimot bli krig i Norge, som i så fall med overveiende sannsynlighet ville involvere forsvarsblokker av ymse slag, ville jeg fulgt myndighetenes oppfordring om tjenestegjøring enten det nå var snakk om sivile oppgaver eller militære. Om det nå var her i landet eller utenlands.

Endret av adhoc
AnonymBruker
Skrevet
  nachnoo skrev (På 28.4.2025 den 7.10):

Jeg har seriøst vurdert det. Jeg har jobbet mye i voksenopplæringen for ukrainere i min kommune. Språkene er totalt ulike. Jeg skjønner ikke et eneste ord når de snakker sammen. Derfor har jeg vurdert at så lenge det ikke finnes egne engelsk/tyskspråklige avdelinger verken i infanteriet eller saniteten har jeg intet å bidra med. Kommunikasjon er helt vesentlig.

Ekspander  

Hvordan kan du undervise noen du ikke kan kommunisere på et felles 3. språk med? Man må nødvendigvis ha en felles forståelse av hva de norske ordene betyr, osv., og det gjennom et 3. språk som eksempelvis engelsk eller tysk. Nytter ikke å forklare at en bil heter bil på norsk ellers. 

Anonymkode: 00876...a6f

Skrevet

Hørt om bilder/ilustrasjoner? Dessuten var det ofte et par i klassen som kunne litt engelsk. 
De var kunnskapssøkende og flittige og lærte utrolig raskt. De litt mer erfarne var flinke til å hjelpe de nye. Tro det eller ei, men mange av dem snakker i dag godt norsk og er i arbeid 😀

Skrevet
  nachnoo skrev (På 28.4.2025 den 19.39):

Hørt om bilder/ilustrasjoner? Dessuten var det ofte et par i klassen som kunne litt engelsk. 
De var kunnskapssøkende og flittige og lærte utrolig raskt. De litt mer erfarne var flinke til å hjelpe de nye. Tro det eller ei, men mange av dem snakker i dag godt norsk og er i arbeid 😀

Ekspander  

Er det sant at norsk er et vanskelig/komplisert språk å lære? 

Også har jeg inntrykk av at det er lettere å lære svensk språk for norske enn det er for svensker å lære norsk. Kanskje fordi i vår tid så var det mye Pippi langstrømpe, Emil med flere, på tv. Så vi lærte språket. Dette var en liten digresjon da.

Skrevet
  Glitter skrev (På 29.4.2025 den 7.18):

Er det sant at norsk er et vanskelig/komplisert språk å lære?

Ekspander  

Det kommer an på din bakgrunn. For vesteuropeere og engelsktalende er det ikke særlig vanskelig. Dialekter og to skriftspråk (bokmål/nynorsk) kan komplisere det noe.

For ukrainere er det verre, dels fordi språkene er totalt ulike, og dels fordi vi bruker to ulike alfabet.

AnonymBruker
Skrevet
  nachnoo skrev (På 28.4.2025 den 19.39):

Ekspander  

Min erfaring fra voksenopplæring er også at ukrainere lærer språket raskt. 

Anonymkode: 7d718...d6e

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...