Gå til innhold

Pliktig å begrunne sykefravær?

Anbefalte innlegg

Gjest sykemeldt

Har nettopp fått en nyutarbeidet personalhåndbok fra jobben.

Jeg har alltid trodd at man ikke var pliktig til å oppgi hva som feiler en når man har sykefravær.

Det står at å begrunne fravær med sykdom eller uvelhet ikke er en akseptabel forklaring for fravær og at det forventes at de ansatte gir en fullstendig forklaring for fraværet.

Jeg trodde ikke arbeidsgiver hadde lov å spørre om dette ?

Vi er en såpass liten bedrift også, slik at om jeg forteller sjefen hvorfor, så vet alle det etterpå.

Det er ikke alltid like behagelig.

Noen som vet hvilke regler som gjelder ?

Noen som vet ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/49184-pliktig-%C3%A5-begrunne-sykefrav%C3%A6r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei - det er vel også årsaken til at diagnosen som er årsaken til sykemeldingen kun står på den delen som legen beholder og sender trygdekontoret, mens feltet er "sladdet" på de resterende eksemplarene! Hva som er årsaken er det kun opp til deg, legen og trk å vite.

Jeg kan aldri tenke meg at arbeidsgiver med loven i hånd kan forlange å få vite hvorfor noen er sykemeldt !! Det gjelder KUN når det antas at sykefraværet er forsårsaket av forhold på arbeidsplassen. F.eks. en yrkesskade eller mobbing, slikt plikter nemlig arbeidsgivere å statistikkføre.

Men for sikkerhets skyld: Søk på trygdeetatens sider, eller spør under Trygdeforumet her.

Sjekk om du finner noe under Arbeidsmiljøloven:

http://home.sol.no/~nifskole/arbeidsmiljo/AMLbarINDEX.html

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...