Gå til innhold

Smittteoverføring fra mor til barn

Anbefalte innlegg

Gjest 2-barnsmor

Jeg har hatt voldsom kløe i leppene i den siste uken.Har også svie i munnen og på leppene,noe som ligner på herpesutbrudd.Har brukt vaselin og babyolje,men svien blir verre.

Er redd for at jeg på uheldig/utilsiktet vis kan smitte babyen min på 7 mndr,når jeg bytter bleier.Har hørt at det kan skje.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/49189-smittteoverf%C3%B8ring-fra-mor-til-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva ? Bruker du babyolje og vaselin til munnsår? Det var det verste....Det er jo det stikk motsatte av hva du skal gjøre ! Det får jo bare munnsår til å bli ti ganger verre og blemmene formelig blomster! Det er som å gi det næring.

Hør her. Dette skal du gjøre, og det lover jeg at vil fungere:

Når du får munnsår, som er forårsaket av virus, skal du TØRKE dem ut. Siden du blir seende litt rar ut med denne metoden, så gjør det om kvelden før du legger deg, og ha det på over natten. Lengst mulig virketid altså.

Det du gjør er å stikke forsiktig hull på blemmen med en ren knappenål e.l. Trykk på det som pipler ut med et lite stykke dopapir, og pass på å ikke gni det utover! Bare trykk lett noen ganger, og holde papiret hardt mot leppen til det ikke pipler ut mer av blemmen (-e).

Så legger du på et raust lag med vanlig, hvit Colgate-tannkrem ! Ja, du leste riktig. Hvit, kompakt tannkrem av den gamle sorten. Ingen av disse moderne, blå gel-typene ! Legg på dette på stedet der blemmen var og litt rundt og la det så tørke på huden. Der skal det ligge over natten.

Når du er ferdig med kveldens "behandling", så husk en viktig ting: Kast dopapiret du brukte å tørke blemmene med i do, trekk ned og VASK HENDENE DINE GODT ! Veldig viktig.

Dersom du neste morgen ikke har noen planer om å gå noen steder, så vasker du av det gamle laget med tannkrem og legger på nytt. Poenget er at du skal ha på tannkremen så lenge som mulig og så ofte som mulig i en dag eller to.

Tannkrem virker desinfiserende, og dreper viruset som forårsaker munnsåret. Når tannkremen tørker på leppen, legger det seg som et hardt og tett lokk over blemmene og tørker dem ut !

De blir garantert borte.

Når du ser at det er begynt å gro på normalt vis, altså ingen blemmer e.l., så kan du forsiktig legge på litt lepomade eller lignende. Du blir ganske tørr på leppen der tannkremen satt, men det er det verdt. Den tar drepen på munnsår som ingenting annet greier ! :-)

Lykke til !

Jeg hadde tannkrem på noen kviser en gang og kvisene ble borte, og det ble huden også....også jeg som skulle på date...jeg fikk store røde sår. Vanligvis blir man anbefalt sinksalve for å tørke ut munnsår. Jeg leste også om noen her på Dol som hadde fått en fantastisk effekt av å smøre på saltvann.

Prøv gjerne tannkrem, men ikke 24 timer på en gang...se hvordan det går...

P.S: Ikke vær redd for at du har smittet datteren din. Tipper at det skal litt til. Men det er jo selvfølgelig kjekt å vaske hendene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...