Gå til innhold

FU: Ville du reflektert over dette?

Anbefalte innlegg

Men hvordan har det seg egentlig at de svarte generelt ikke bære nag til de hvite ??? Hvordan klarer de å være så...tilgivende og overbærende ?

En kollega bodde der nede ett år, og han sa at det var enkelte ting man som hvit rett og slett ikke kunne gjøre, og det var å ferdes gatelangs om kvelden og natten. De måtte alltid ta drosje fra dør til dør når de skulle ut på byen og sånt. (Var det å være overforsiktig ?)

I Sør-Afrika skjønner jeg ikke at de hvite boerne og sør-afrikanerne våger å heve blikket engang i dag - er det ingen som føler skam !!??

Jeg lurer forresten på hva du synes om noe:

Min venninne hevder at de svarte har mye å være takknemlig for, siden den hvite mann brakte med seg en relativt velstående infrastruktur, bygde skoler, helsevesen og annet. Jeg tror ikke noe folk i verden kan greie å føle takknemlighet uten å sette den i halsen over noe slikt ? Over å bli innvadert, diskriminert og i tillegg radert når sjansen bød seg for den hvite mann....

Hva synes du om det synspunktet, Sør ?

Det er forskjell på hvite og hvite.

Som norsk turist er du ikke representant for den hvite gjengen som bedrev apartheid. Du er utlending, du er eksotisk, du er spennende - ja man kan til og med misunne deg fordi du er fra Europa (som ofte sees på som langt kulere enn USA i SA).

At folk bør ta taxi til døren etc kommer av at mange steder i SA er forferdelig farlige, Johannesburg feks er så vidt jeg vet den byen i verden med flest drap - turister er ekstremt lett offer for ranere etc. Tror ikke man er mer utsatt som "hvit" enn som "farget" turist - men selvfølgelig: Der nede som her oppe finnes det rasister - klart du i SA finner folk som mener alle hvite er djevler og sånt (Mye de samme folka som skriver leserinnlegg til VG og stemmer FrP her hjemme...;-))

Ellers er tanken på at urbefolkningen skulle stå i takknemlighetsgjeld til boerne en smule pussig - høres ut som om man lider under en sånn "hvit mann kommer med sivilisasjon og fremskritt"-fantasi. Etter min mening - men jeg er ikke sørafrikaner og har ikke bodd der over lengre tid, så jeg vet jo ikke hvordan de det angår ville se på dette.

Fortsetter under...

Det er seffern en sånn timeshare-greie - høres superbra ut ved første ørekast, men etter minimalt med utregning skjønner man at det faktisk ikke lønner seg i det hele tatt.

På Bali ble vi hanket inn av en som solgte den type leiligheter som nevnes her. De messer jo som sekt-medlemmer: En lang, innlært, relativt overbevisende regle - men om man begynner å stille spm litt utenom, kræsjer harddisken fullstendig.

Jeg er klar over det, jeg ble nedringt av salgssjefen på ett av anleggene her nede for noen år siden for han ville ha meg til selger, men jeg takket nei! :-)

Gjest afro-dite

Det er forskjell på hvite og hvite.

Som norsk turist er du ikke representant for den hvite gjengen som bedrev apartheid. Du er utlending, du er eksotisk, du er spennende - ja man kan til og med misunne deg fordi du er fra Europa (som ofte sees på som langt kulere enn USA i SA).

At folk bør ta taxi til døren etc kommer av at mange steder i SA er forferdelig farlige, Johannesburg feks er så vidt jeg vet den byen i verden med flest drap - turister er ekstremt lett offer for ranere etc. Tror ikke man er mer utsatt som "hvit" enn som "farget" turist - men selvfølgelig: Der nede som her oppe finnes det rasister - klart du i SA finner folk som mener alle hvite er djevler og sånt (Mye de samme folka som skriver leserinnlegg til VG og stemmer FrP her hjemme...;-))

Ellers er tanken på at urbefolkningen skulle stå i takknemlighetsgjeld til boerne en smule pussig - høres ut som om man lider under en sånn "hvit mann kommer med sivilisasjon og fremskritt"-fantasi. Etter min mening - men jeg er ikke sørafrikaner og har ikke bodd der over lengre tid, så jeg vet jo ikke hvordan de det angår ville se på dette.

Ulike meninger her, ser jeg! At kriminaliteten er stor, særlig i Johannesburg og Cape Town er velkjent - men en MÅ ikke gå på de gale stedene på de farlige tidene av døgnet heller, da! Vi oppsøker vel vanligvis ikke Akerselva by night heller........

Vi opplevet KUN vennlighet der nede - fra alle typer folk i alle farger.

Mht. å leie ut - er det ikke noe problem, det er eiendomsmeglere som kan ta seg av det. Ellers har verden blitt så mye mindre ved hjelp av internett osv at det ikke er umulig, tror vi.

Leiligheten "vår" ligger i en liten kystby - langt fra stress og mas, men midt i the Garden Route - som er en av de vakreste strekningene i verden. Leiligheten er i et kompleks med totalt 20 leiligheter - egen hage og pool, og vaktmester o.l.. som ser etter og tar seg av alt utvendig vedlikehold osv. Prisstigningen på slike leiligheter har vært 40% på 4 år, så vi ser dette også som en investering, så klart! Hvis Sør Afrika fortsetter å utvikle seg i positiv retning, og det er ingen grunn til å tro noe annet pt, er det ingen fare å eie noe der nede, tror vi.

Men hvordan har det seg egentlig at de svarte generelt ikke bære nag til de hvite ??? Hvordan klarer de å være så...tilgivende og overbærende ?

En kollega bodde der nede ett år, og han sa at det var enkelte ting man som hvit rett og slett ikke kunne gjøre, og det var å ferdes gatelangs om kvelden og natten. De måtte alltid ta drosje fra dør til dør når de skulle ut på byen og sånt. (Var det å være overforsiktig ?)

I Sør-Afrika skjønner jeg ikke at de hvite boerne og sør-afrikanerne våger å heve blikket engang i dag - er det ingen som føler skam !!??

Jeg lurer forresten på hva du synes om noe:

Min venninne hevder at de svarte har mye å være takknemlig for, siden den hvite mann brakte med seg en relativt velstående infrastruktur, bygde skoler, helsevesen og annet. Jeg tror ikke noe folk i verden kan greie å føle takknemlighet uten å sette den i halsen over noe slikt ? Over å bli innvadert, diskriminert og i tillegg radert når sjansen bød seg for den hvite mann....

Hva synes du om det synspunktet, Sør ?

Hei Molli,

Du skriver: "Men hvordan har det seg egentlig at de svarte generelt ikke bære nag til de hvite ??? Hvordan klarer de å være så...tilgivende og overbærende ?"

Det er noe folk i Norge kunne lære masse av: man har rett og slett innsett at "vi skal bo sammen (enten vi liker det eller ei), så la oss gjøre det beste ut av det."

Forøvrig er man "utlending" i SA, og da er man "en av dem som hjalp" - særlig hvis man kommer fra Norge.

===

Man går ALDRI alene ute når det er mørkt i Joburg. Jeg var en av de få som kjørte uten våpen. I Joburg er det faktisk farlig å ta taxi også - du må omtrent ha din egen bil, med mindre du har taxi tilknyttet hotellet.

Det er 100 drap og 4000 voldtekter i døgnet. Det føres til og med statistikk over kvinner som har blitt voldtatt av politiet på politistasjonen når de kom for å anmelde noe helt annet!

Da jeg bodde der ble naboen henrettet, en FN medarbeider på 63 år ble gjeng-voldtatt og tvunget til å bære alle møblene sine ut i en lastebil. Da de lette etter en savnet kvinne i et vann i en park, vant de 40 (!) lik.

SA er bare ikke stedet å reise for folk som "kun er vant med Norge"!

===

Synspunktet har jeg hørt utallige ganger i SA, og det er åpenbart basert på at "de svarte vet ikke hva som er best for dem", og lignende logikk. Uansett om "vi" kom dit med "gull" (sannheten var omvendt, men HVIS), så gir det oss åpenbart ingen rettighet til å frata menneskene deres rettigheter, fordi vi mener at vårt system er bedre.

Og europeerene kom ikke dit for å gjøre "livet godt" for de som bodde der, men for å "tjene penger"!

Med vennlig hilsen

Ulike meninger her, ser jeg! At kriminaliteten er stor, særlig i Johannesburg og Cape Town er velkjent - men en MÅ ikke gå på de gale stedene på de farlige tidene av døgnet heller, da! Vi oppsøker vel vanligvis ikke Akerselva by night heller........

Vi opplevet KUN vennlighet der nede - fra alle typer folk i alle farger.

Mht. å leie ut - er det ikke noe problem, det er eiendomsmeglere som kan ta seg av det. Ellers har verden blitt så mye mindre ved hjelp av internett osv at det ikke er umulig, tror vi.

Leiligheten "vår" ligger i en liten kystby - langt fra stress og mas, men midt i the Garden Route - som er en av de vakreste strekningene i verden. Leiligheten er i et kompleks med totalt 20 leiligheter - egen hage og pool, og vaktmester o.l.. som ser etter og tar seg av alt utvendig vedlikehold osv. Prisstigningen på slike leiligheter har vært 40% på 4 år, så vi ser dette også som en investering, så klart! Hvis Sør Afrika fortsetter å utvikle seg i positiv retning, og det er ingen grunn til å tro noe annet pt, er det ingen fare å eie noe der nede, tror vi.

Hei afro-dite,

Jeg har skrevet et svar til Molli. (rett over)

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...