Gå til innhold

Voldsom økning i trakassering av unge menn (?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Apropos Cajsa som opplever seksuell trakassering.

Blant de under 30 er det nesten like mange menn som kvinner som rapporterer at de er utsatt for seksuell trakassering. (34% mot 37%)  Det er en dobling på to år.

https://www.aftenposten.no/norge/i/63Ro3O/ny-undersoekelse-om-seksuell-trakassering-paa-jobb-unge-menn-ogsaa-hardt-rammet

Hva har skjedd? Har kvinner blitt seksuelle rovdyr siden 2023?

(Kanskje verd å nevne at et uønsket blikk og en voldtekt teller like mye når de regner ut dette.)

Fortsetter under...

Nicklusheletida
Skrevet
Grendel skrev (32 minutter siden):

Blant de under 30 er det nesten like mange menn som kvinner som rapporterer at de er utsatt for seksuell trakassering. (34% mot 37%)  Det er en dobling på to år.

https://www.aftenposten.no/norge/i/63Ro3O/ny-undersoekelse-om-seksuell-trakassering-paa-jobb-unge-menn-ogsaa-hardt-rammet

(Kanskje verd å nevne at et uønsket blikk og en voldtekt teller like mye når de regner ut dette.)

I "gamle dager"  når jeg var ung, valgte vi å ta  enkelte ting som et kompliment eller så lo vi jentene oss i mellom hvis en "gammel gris" som vi sa,  prøvde seg. 

Tidene har forandret seg siden den gang og alt tas veldig alvorlig. 

Dette var bare et kjapt svar uten å ha lest linken. Leser den senere. 

Skrevet (endret)
Grendel skrev (1 time siden):

Kvinner har nok ikke blitt seksuelle rovdyr de senere årene, men jeg tror heller menn er blitt mer bevisste og tør å si ifra mer om uønsket adferd fra kvinner. Trakassering foregår jo begge veier. 

PS! Har heller ikke lest artikkelen 

Endret av Vendi
Skrevet

Jeg er enig med Vendi. For øvrig har jeg observert mange tilfeller på julebord etc. der fulle kvinner har slengt seg ned på fanget til tydelig uinteresserte mannfolk og befølt dem både her og der.

Jeg spurte en gang en kollega som ble utsatt for dette, om han likte det. Han sa nei, men han fikk seg likevel ikke til å dytte dem bort.

AnonymBruker
Skrevet
Nicklusheletida skrev (9 timer siden):

I "gamle dager"  når jeg var ung, valgte vi å ta  enkelte ting som et kompliment eller så lo vi jentene oss i mellom hvis en "gammel gris" som vi sa,  prøvde seg. 

Tidene har forandret seg siden den gang og alt tas veldig alvorlig. 

Dette var bare et kjapt svar uten å ha lest linken. Leser den senere. 

Aldri tatt det som ett komplimang at fremmede menn tar på kroppen min. Det var og er alvorlig.

Jeg er fra gamledager.

Anonymkode: a5016...5d9

AnonymBruker
Skrevet

De var sikkert utfordrende kledd og kunne skylde seg selv. 

Anonymkode: 78cb3...5db

Annonse

Skrevet

Jeg mener at ordet trakassering er definert så vidt at konklusjonen er villedende. 34% er "rammet av trakassering.". Det aller vanligste er uønskede blikk står det.

Kun 7% av menn og kvinner har blitt befølt på intime plasser (rumpe, lår, bryst). Rart ikke flere har fått en hånd på låret.

Jeg tror nok unge menn også er opplært til at dette er trakassering. Hvis man lærer at et uønsket sjekkeforsøk det er en stygg handling så føles det vel sånn også.

Skrevet
Grendel skrev (1 time siden):

Jeg mener at ordet trakassering er definert så vidt at konklusjonen er villedende. 34% er "rammet av trakassering.". Det aller vanligste er uønskede blikk står det.

Kun 7% av menn og kvinner har blitt befølt på intime plasser (rumpe, lår, bryst). Rart ikke flere har fått en hånd på låret.

Jeg tror nok unge menn også er opplært til at dette er trakassering. Hvis man lærer at et uønsket sjekkeforsøk det er en stygg handling så føles det vel sånn også.

Jeg tror denne undersøkelsen viser at kjønnene har nærmet seg hverandre de siste årene. Unge menn er like forfengelige som jentene, har like mye komplekser for kropp og utseende, de er like følsomme, og de gråter.

Når det vises til økt trakassering, tror jeg med andre ord ikke at det er handlingene som har økt, men terskelen for reaksjoner hos "mottaker" har endret seg. Det man tidligere viftet vekk og glemte fort, oppfattes i dag som trakassering.

Jeg har mange ganger stusset over hva menn må tåle av vitser og mobbing, det er "lov" å bemerke at de har fått stor mage, og så har vi uttrykk som penisforlenger, stor i kjeften og liten i buksa osv.

Når det er sagt, er jeg enig i at konklusjonen er villedende hvis blikk regnes som trakassering.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...