Gå til innhold

Offentlige flaggstenger bør være forbeholdt det norske flagget

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hver vår kommer det samme spørsmålet: Skal Pride-flagget vaie i skolegården? For meg er svaret et klart og tydelig nei. Offentlige flaggstenger er ikke reklameplass for politiske eller ideologiske budskap – de tilhører fellesskapet og skal brukes til det som samler oss: det norske flagget.

Pride-flagget er ikke nøytralt. Det representerer en bevegelse med et klart politisk og ideologisk innhold. Uansett hvor godt ment det er, så signaliserer det støtte til en bestemt agenda – og det hører ikke hjemme på skoler som skal være for alle. Når det flagges for én gruppe, ekskluderes automatisk andre som kanskje ikke deler samme syn eller tilhørighet. Skal vi da også flagge for religiøse minoriteter, politiske bevegelser, livssyn og ideologier? Hvor går grensa?

Skolen skal ikke ta stilling i slike spørsmål. Den skal være et nøytralt rom for læring, ikke en arena for aktivisme. Når skoler og andre offentlige institusjoner lar seg presse til å flagge for særinteresser, mister vi noe viktig: troverdigheten og samlende kraft i det offentlige rom.

Hva folk gjør privat, er ikke mitt anliggende. Vil du heise regnbueflagget hjemme, vær så god. Men offentlige institusjoner skal være et sted for fellesskap, ikke markering av identitetspolitikk. Flagget som bør vaie på skolens flaggstang, er rødt, hvitt og blått – og ingenting annet.

Fortsetter under...

Worriesome Plenty 2
Skrevet

Jeg blir ikke provosert av prideflagg.🏳️‍🌈. Men synes fokuset på skeive problemstillinger og markeringer er litt overdrevet. Jeg ser det poenget at skeive på skolen kan føle seg utenfor, men hvor mye det hjelper på Oslo-øst tviler jeg på..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker at skoler har dette flagget. Det lærer om aksept, at man kan være seg selv og at skolen har plass til alle. Skolene skal jo også undervise om mangfold, kjærlighet og seksualitet. Så det har absolutt en plass på flaggstenger rundt om.

Det tullet om "bare norske flagg på flaggstanga" forstår jeg meg ikke på. Det er jo bare et flagg. Og hvordan all nettrollene våkner under pride viser bare at det fortsatt trengs. Men det er noe med de som skriker høyest... Men de får bare skrike til de mister stemmen

Anonymkode: fa472...5b8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg liker at skoler har dette flagget. Det lærer om aksept, at man kan være seg selv og at skolen har plass til alle. Skolene skal jo også undervise om mangfold, kjærlighet og seksualitet. Så det har absolutt en plass på flaggstenger rundt om.

Det tullet om "bare norske flagg på flaggstanga" forstår jeg meg ikke på. Det er jo bare et flagg. Og hvordan all nettrollene våkner under pride viser bare at det fortsatt trengs. Men det er noe med de som skriker høyest... Men de får bare skrike til de mister stemmen

Anonymkode: fa472...5b8

Snakker om å skrike høyest... Det blir nok dere, helt til dere får vilja deres og knekker ytringsfriheten. 

Anonymkode: 60b90...e47

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Snakker om å skrike høyest... Det blir nok dere, helt til dere får vilja deres og knekker ytringsfriheten.

Var dette det beste argumentet du hadde å komme med?

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (10 minutter siden):

Var dette det beste argumentet du hadde å komme med?

Det er en svært alvorlig sak om ytringsfriheten krenkes. Det går ikke an å komme med saklig motargumentasjon uten å bli stemplet som mørkemann og en som ikke tolererer det Pride står for. 

Som ts sier så er Pride en politisk ideologi som ikke hører hjemme på offentlige flaggstenger. Langt mindre i skolegårdene. 

Anonymkode: 60b90...e47

Annonse

Skrevet (endret)

Jeg har ikke noe imot pride, men jeg mener at det ikke hører til på 17.mai. da er det feire av grunnlovsdagen som står i fokus. Og flaggene deretter. 

Så kan skolene flagge som de vil resten av året. Eller andre offentlige bygg. Kanskje vente til pride-måneden også når jeg tenker på det. De har sine flagg og sine kostymer når de går i pride-togene. 

Endret av Glitter
Skrevet

Nå synes jeg det er vakkert å se andres lands flagg i 17.mai toget. Se at andre land er med på å feire vår dag. Men pride er ikke ett land. Så akkurat på 17.mai hører det ikke til. 

Skrevet

Jeg synes heller ikke at andre flagg enn det norske hører hjemme på 17.mai.

Det norske flagger er for alle nordmenn, dvs at mangfold allerede er inkludert i den symbolikken. 

Hvis skeive ønsker å bli godtatt som alle andre, så må de også slutte å forvente og kreve at de skal få spesialbehandling.

AnonymBruker
Skrevet

Her var det en god sammensurr av ting. Hvor har folk fått det ifra at det skal flagges med prideflagg fra offentlig flaggstenger på 17. mai? Ser flere nevner det, men finner absolutt ikke noe opphav på det. Jeg vet noen har flagget oppe på 17 mai fordi det er den internasjonale dagen mot homofobi, bifobi og transfobi. 

All diskusjonen om prideflagg på offentlig flaggstenger gjelder resten av året. Og det er helt greit for meg hva det flagges for, men skal man forby prideflagg så må man fjerne alle andre flagg som brukes når det er arrangementer, som f.eks organisasjonsflagg, FN flagg, fotballflagg o.s.v. Her flagges det med prideflagg kun når det er pridearrangement en gang i året. 

Men vær så snill og slutt å dra FRI inn i debatten rundt Pride. De er en politisk organisasjon for kjønns og seksualitetsmangfold. Pride er ikke politisk og skal heller ikke være det. At noen velger å bruke det til det betyr ikke at det er greit, litt som at nazister bruker høyresiden som sitt skalkeskjul. Det er ikke ok og man må kunne skille de. 

Anonymkode: 8e42f...78f

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...