Gå til innhold

Skjenking fra kl. 06 på 17. mai – har vi fullstendig mista det?!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så nå skal det altså bli lov å servere alkohol fra klokka 06:00 om morgenen i Bergen på selveste 17. mai? Hva skjedde med flagg, tog og is – og når ble frokost med champagne, vin eller øl kl. 06 et folkekrav?

Er det virkelig dette nasjonaldagen vår har blitt redusert til? At man må ha tilgang på alkohol før sola har rukket å varme opp rømmegrøten? Skal det liksom være norsk kultur nå?

«Gratulerer med dagen, her har du et glass prosecco før du har rukket å våkne.» Hvor mye mer vulgært skal det bli? Det er ikke akkurat "barnas dag" når de voksne står og skåler i parkas før klokka har slått sju.

Og før noen kommer med det evige forsvaret: «Det er jo bare for én dag i året». Nettopp. Derfor burde det være enda mer grunn til å holde en viss standard. Dette er dagen vi viser fram landet vårt – og vi velger fyll fra morgengry?

Dette handler ikke om å være gledesdreper – det handler om å ha et minimum av respekt for dagen og det den skal bety. Og nei, du trenger ikke vin til eggerøra kl. 06 for å ha en god 17. mai.

Er det ingen grenser lenger?

Anonymkode: 1f07e...912

Fortsetter under...

AnonymBruker
Skrevet

Synes du overdriver litt. 

Feiringen er ikke redusert til prosecco kl 06, de aller fleste går fortsatt i tog og vifter med flagg.

Jeg har heller ikke sett noe folkekrav om dette.

Det er ikke barnas dag, det er alle nordmenns dag.

Anonymkode: 87808...df0

AnonymBruker
Skrevet

Nå synes jeg det er tullete at jeg ikke skal kunne ta meg ett glass vin kl 8 på morgenen uansett dag.

Men at 17.mai er dagen de skal endre dette på er enda mer tullete.

Anonymkode: 441fe...996

Skrevet

Jeg er litt uenig her.

For det første så tror jeg svært få serveringssteder har åpent fra klokken 06.00. Det ville vært tullete ressursbruk i og med at veldig få nok ser behovet for en øl så tidlig på dagen. Men med det sagt, så er jeg tilhenger av valgfrihet innen fornuftige rammer. Det er forskjell på å ta seg ett eller noen glass musserende vin, og "fylla". Det trenger ikke være noen motsetning mellom å feire 17.mai med barn og å ta seg et par glass. Jeg er oppvokst med mye alkohol tett innpå meg. Jeg tror ikke jeg har tatt noen alvorlig skade av det - men i disse tider føler jeg at man jo skal beskyttes fra absolutt alt.

Folk feirer forskjellig. Noen løper sekkeløp og spiser is, noen leier bord på utesteder for 25.000 kroner. Jeg ser egentlig ingenting galt med noen av delene, og det må være en respekt for at vi er forskjellige. Det er ikke sånn at de som er avholds er bedre mennesker eller mer prektige enn andre. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...