Gå til innhold

Skjenking fra kl. 06 på 17. mai – har vi fullstendig mista det?!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så nå skal det altså bli lov å servere alkohol fra klokka 06:00 om morgenen i Bergen på selveste 17. mai? Hva skjedde med flagg, tog og is – og når ble frokost med champagne, vin eller øl kl. 06 et folkekrav?

Er det virkelig dette nasjonaldagen vår har blitt redusert til? At man må ha tilgang på alkohol før sola har rukket å varme opp rømmegrøten? Skal det liksom være norsk kultur nå?

«Gratulerer med dagen, her har du et glass prosecco før du har rukket å våkne.» Hvor mye mer vulgært skal det bli? Det er ikke akkurat "barnas dag" når de voksne står og skåler i parkas før klokka har slått sju.

Og før noen kommer med det evige forsvaret: «Det er jo bare for én dag i året». Nettopp. Derfor burde det være enda mer grunn til å holde en viss standard. Dette er dagen vi viser fram landet vårt – og vi velger fyll fra morgengry?

Dette handler ikke om å være gledesdreper – det handler om å ha et minimum av respekt for dagen og det den skal bety. Og nei, du trenger ikke vin til eggerøra kl. 06 for å ha en god 17. mai.

Er det ingen grenser lenger?

Anonymkode: 1f07e...912

AnonymBruker
Skrevet

Synes du overdriver litt. 

Feiringen er ikke redusert til prosecco kl 06, de aller fleste går fortsatt i tog og vifter med flagg.

Jeg har heller ikke sett noe folkekrav om dette.

Det er ikke barnas dag, det er alle nordmenns dag.

Anonymkode: 87808...df0

AnonymBruker
Skrevet

Nå synes jeg det er tullete at jeg ikke skal kunne ta meg ett glass vin kl 8 på morgenen uansett dag.

Men at 17.mai er dagen de skal endre dette på er enda mer tullete.

Anonymkode: 441fe...996

Skrevet

Jeg er litt uenig her.

For det første så tror jeg svært få serveringssteder har åpent fra klokken 06.00. Det ville vært tullete ressursbruk i og med at veldig få nok ser behovet for en øl så tidlig på dagen. Men med det sagt, så er jeg tilhenger av valgfrihet innen fornuftige rammer. Det er forskjell på å ta seg ett eller noen glass musserende vin, og "fylla". Det trenger ikke være noen motsetning mellom å feire 17.mai med barn og å ta seg et par glass. Jeg er oppvokst med mye alkohol tett innpå meg. Jeg tror ikke jeg har tatt noen alvorlig skade av det - men i disse tider føler jeg at man jo skal beskyttes fra absolutt alt.

Folk feirer forskjellig. Noen løper sekkeløp og spiser is, noen leier bord på utesteder for 25.000 kroner. Jeg ser egentlig ingenting galt med noen av delene, og det må være en respekt for at vi er forskjellige. Det er ikke sånn at de som er avholds er bedre mennesker eller mer prektige enn andre. 

UtakknemligDiva
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.5.2025 den 21.44):

Så nå skal det altså bli lov å servere alkohol fra klokka 06:00 om morgenen i Bergen på selveste 17. mai? Hva skjedde med flagg, tog og is – og når ble frokost med champagne, vin eller øl kl. 06 et folkekrav?

Bra noe forandres til det bedre. Ingen nekter deg flagg, tog og is. Frokost med champagne er bare gøy. En dag i året må det være lov å skeie ekstra ut. Ingen har sagt det er et krav.

Er det virkelig dette nasjonaldagen vår har blitt redusert til? At man må ha tilgang på alkohol før sola har rukket å varme opp rømmegrøten? Skal det liksom være norsk kultur nå?

Norge kan ikke være så perfekt på alle områder. Det er nesten ikke noe annet land som er så kjedelig som norge på de fleste områder. Kan vi i det minste ha ÈN ting som ikke fremstår så forsiktig og politisk korrekt?

«Gratulerer med dagen, her har du et glass prosecco før du har rukket å våkne.» Hvor mye mer vulgært skal det bli? Det er ikke akkurat "barnas dag" når de voksne står og skåler i parkas før klokka har slått sju.

Er du norsk egentlig? Ser nesten ut som du er innflytter som får kultursjokk. Vulgært?? Har du opplevd noe i livet ditt?  

Og før noen kommer med det evige forsvaret: «Det er jo bare for én dag i året». Nettopp. Derfor burde det være enda mer grunn til å holde en viss standard. Dette er dagen vi viser fram landet vårt – og vi velger fyll fra morgengry?

Du er en av disse kjedelige folka. Er det du som skrev inn til avisen disse overdramatiserende artiklene om «barna våkner om natten og gråter, hele huset rister!!! Russen må roe seg!»

Dette handler ikke om å være gledesdreper – det handler om å ha et minimum av respekt for dagen og det den skal bety. Og nei, du trenger ikke vin til eggerøra kl. 06 for å ha en god 17. mai.

Er det ingen grenser lenger?

Jeg synes det settes mer og mer begrensninger jeg..

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, UtakknemligDiva said:

Bra noe forandres til det bedre. Ingen nekter deg flagg, tog og is. Frokost med champagne er bare gøy. En dag i året må det være lov å skeie ekstra ut. Ingen har sagt det er et krav.

Norge kan ikke være så perfekt på alle områder. Det er nesten ikke noe annet land som er så kjedelig som norge på de fleste områder.

Hvis Norge er så kjedelig, hvorfor flytter du ikke til at annet land. Island eller Tyrkia for eksempel?

Everybody
Skrevet

Hvilket land er det mest gøyale i verden?

Grendel
Skrevet

Man etablerer og støtter opp en "tradisjon" for å starte å drikke om morgenen. 

Det går helt supert de aller fleste av oss. Jeg tok et glass selv på en sen frokost.

Jeg opplevde ikke at 17 mai var "preget av fyll" når vi så borgertoget. 99% var ikke påfallende beruset. Jeg leste på nett at det var en del slossing og knivstikking rundt omkring.

Lillemus
Skrevet

Jeg var i Trondheim sentrum fra ca. 12-16 i går og så ingen som var overstadig beruset. På bussen hjem derimot... Men det var utelukkende ungdom. Så også i politiloggen at det hadde vært mye styr med beruset ungdom, slosskamper og knivstikking. Hva er vitsen med å drikke seg så sanseløs at man uansett ikke husker noe som helst og/eller våkner opp i fyllearresten dagen etter?

AnonymBruker
Skrevet
Lillemus skrev (40 minutter siden):

Jeg var i Trondheim sentrum fra ca. 12-16 i går og så ingen som var overstadig beruset. På bussen hjem derimot... Men det var utelukkende ungdom. Så også i politiloggen at det hadde vært mye styr med beruset ungdom, slosskamper og knivstikking. Hva er vitsen med å drikke seg så sanseløs at man uansett ikke husker noe som helst og/eller våkner opp i fyllearresten dagen etter?

Har med intelligens å gjøre. 

Anonymkode: 641ff...6dc

Lillemus
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har med intelligens å gjøre. 

Anonymkode: 641ff...6dc

En ting er det jo når det er 18-25 åringer, det er adskillig mindre sjarmerende når det er 40-70-åringer altså...!

hattifnattus
Skrevet
Lillemus skrev (7 minutter siden):

En ting er det jo når det er 18-25 åringer, det er adskillig mindre sjarmerende når det er 40-70-åringer altså...!

Kan være det er folk med alkoholproblemer når de er såppass oppe i åra. Er du 40+ så vet du som regel hva du tåler med mindre det brått blir knallvarmt, og noen klarer dessverre ikke å slutte å drikke før de stuper om. 

psykedeliker
Skrevet
Lillemus skrev (1 time siden):

Hva er vitsen med å drikke seg så sanseløs at man uansett ikke husker noe som helst og/eller våkner opp i fyllearresten dagen etter?

Det handler om å følge manus.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Lillemus said:

Slossing ble det uansett.

r/norske - Like før jeg offentlig legger ut navn! (Trondheim)

AnonymBruker
Skrevet

Helt bananas der, men ikke nordmenn?

Comment Image

Comment Image

Lillemus
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Slossing ble det uansett.

Ja, jeg hadde gått derfra drøyt tre kvarter tidligere, heldigvis. Så dette i politiloggen ja, at det hadde vært masseslagsmål ved Trondheim Torg. Helt unødvendig å oppføre seg sånn.

Skrevet

Det var mye åpenbar fyll i Oslo på formiddagen iallfall. Har aldri sett så mange sjanglete tydelig berusa folk så tidlig på dagen før. Hadde med en venn fra Danmark som skulle oppleve 17.mai i Oslo - det var litt pinlig faktisk.  Jeg er for frihet og egne valg, men det har tatt litt av med alle alkohol-frokostene, tror jeg. 

UtakknemligDiva
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.5.2025 den 22.02):

Hvis Norge er så kjedelig, hvorfor flytter du ikke til at annet land. Island eller Tyrkia for eksempel?

Fordi noen land krever at du er gift med noen fra landet for å få statsborgerskap. Man må lære språket. Jeg har tilfeldigvis ikke truffet en tyrkisk mann som føles riktig. Tyrkia har sine bakdeler, f.eks. varmen. Det med at norge er kjedelig er at det ikke er noe temperament i oss. Vi ligger lavt på alle måter, fremstår moralske og snille , slik at folk fra mer brutale land tør å komme hit og yppe seg. For her er vi så tolerante. Alt er også for lett. Du blir tilbudt uføretrygd så fort du har en diagnose du faktisk kan klare å leve med. 

Skal jeg flytte til et land må jeg liksom ha en grunn til det. 

psykedeliker
Skrevet (endret)
UtakknemligDiva skrev (15 minutter siden):

Du blir tilbudt uføretrygd så fort du har en diagnose du faktisk kan klare å leve med. 

Stiller meg bak denne. Konfliktskyheten og selvgodheten hos offentlig ansatte er påfallende, de velger heller å uføretrygde folk enn å innrømme sine egne feil og ivareta sin samfunnsoppgave. I realiteten er borgerlønn allerede innført for utvalgte grupper.

Endret av psykedeliker

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...