Gå til innhold

Fødselstallene går ned: Det er to hovedgrunner til at Charlotte ikke vil ha barn

Anbefalte innlegg

psykedeliker
Skrevet
laban skrev (2 minutter siden):

De lever av å skryte av seg selv og livsstilen sin (ofte også av barna sine) på inntektsgivende plattformer.

At noe er "inntektsgivende" betyr ikke at det skapes realverdier av det.

Fortsetter under...

Skrevet
psykedeliker skrev (4 minutter siden):

At noe er "inntektsgivende" betyr ikke at det skapes realverdier av det.

Det stemmer. For meg er det uforståelig at folk kan håve inn penger på å balansere på kanten av lovverket som handler om reklame (og ofte befinne seg på feil side av grensene), men dessverre ligger denne "bransjen" minst ett hakk foran de som burde overvåke den. 

Skrevet
Grendel skrev (2 timer siden):

Jeg synes det er rart at det er så mye fokus på kvinner når det er flest menn som aktivt velger bort barn. Jeg tipper de fleste kvinner ønsker en dedikert far før de setter i gang.

Det er jeg helt enig i, og jeg har også blitt utsatt for det selv. Det er typisk kvinnene som får "pes" fra andre om at de får barn for sent, får bare ett barn, og sikkert også at de ikke får barn. Mens mannen hennes, som ofte i aller høyeste grad er en medvirkende årsak til situasjonen slipper unna. 

psykedeliker
Skrevet
morsan skrev (14 minutter siden):

Det er typisk kvinnene som får "pes" fra andre om at de får barn for sent, får bare ett barn, og sikkert også at de ikke får barn.

Er det objektivt sett vanskeligere for kvinner enn for menn å forsvare seg mot slikt? I så fall, hvorfor?

Skrevet
psykedeliker skrev (5 minutter siden):

Er det objektivt sett vanskeligere for kvinner enn for menn å forsvare seg mot slikt? I så fall, hvorfor?

det handler om å rette baker for smed

psykedeliker
Skrevet
morsan skrev (9 minutter siden):

det handler om å rette baker for smed

Det var ikke svar på spørmålet...

Annonse

Skrevet
psykedeliker skrev (1 time siden):

Det er i alle fall helt tydelig at det er mye vanligere å spørre kvinner om dette, enn menn. Kvinner har jo fra naturens side en adskillig kortere periode det er mulig å få barn, mens menn jo kan ha fart i sakene til de er temmelig gamle. Og det virker jo som det er veldig mange som tror alle kvinners drøm er å bli mor, noe det ikke er - mange ønsker det, men det er også en god del som ikke gjør det. Noe som kan være vanskelig å forstå for mange, kanskje mest for de kvinner som selv ikke kan tenke seg noen større lykke enn å få barn.

Skrevet
morsan skrev (2 timer siden):

Det er jeg helt enig i, og jeg har også blitt utsatt for det selv. Det er typisk kvinnene som får "pes" fra andre om at de får barn for sent, får bare ett barn, og sikkert også at de ikke får barn. Mens mannen hennes, som ofte i aller høyeste grad er en medvirkende årsak til situasjonen slipper unna. 

Jeg tror dette er i ferd med å endre seg, har inntrykk av at stadig flere anser dette med barn som en privatsak. Nå skal jeg ikke drive svogerforskning, men jeg vet om mange som ønsker seg barnebarn, men som klokelig holder munn overfor sine voksne barn/svigerbarn.

Skrevet
Babette skrev (Akkurat nå):

Jeg tror dette er i ferd med å endre seg, har inntrykk av at stadig flere anser dette med barn som en privatsak. Nå skal jeg ikke drive svogerforskning, men jeg vet om mange som ønsker seg barnebarn, men som klokelig holder munn overfor sine voksne barn/svigerbarn.

Fra min svogerforskning vet jeg at noen som ønsker seg barnebarn ikke nøler med å minne egne barn på hvor lurt det er å få barn før det er for sent, som om barna ikke er klar over dette.

AnonymBruker
Skrevet
Ekstra skrev (12 minutter siden):

Fra min svogerforskning vet jeg at noen som ønsker seg barnebarn ikke nøler med å minne egne barn på hvor lurt det er å få barn før det er for sent, som om barna ikke er klar over dette.

Mine barn har vært rimelige bestemte fra ung alder at de ikke skal ha barn.

Var trist nyhet, helt til jeg kom på at da kunne jo jeg begynne å bruke min tid og penger på meg selv etter barna har det de trenger. Det er en frihet å ikke ha barnebarn. Da lever jeg ut mitt liv og trenger ikke stille opp på alt enda en, to, tre ( spørs hvor mange barnebarn det hadde blitt)ganger til. For føler meg ferdig med dåp, konfirmasjon, brylluper etc.

Anonymkode: fdd92...dcc

Skrevet
Ekstra skrev (1 time siden):

Min mor la ikke noe mellom i den anledning nei... Til stor irritasjon. Da jeg var gravid med nr. 1 var hun stadig frempå om at vi ikke måtte vente for lenge med å få nr. 2. Da nr. 1 var 15 mnd kunne vi fortelle resten av familien at han skulle bli storebror og da lød det - "Skal dere ha nr. 2 allerede nå?" Og det kom fra hun som hadde to med 14 mnds mellomrom!

psykedeliker
Skrevet
Babette skrev (2 timer siden):

Nå skal jeg ikke drive svogerforskning, men jeg vet om mange som ønsker seg barnebarn, men som klokelig holder munn overfor sine voksne barn/svigerbarn.

Svogerforskning er helt uproblematisk så lenge man følger de forskningetiske retninglinjene utarbeidet av Institutt For Framifrå Svogerforskning (IFFSF):

IFFSFs forskningsetiske retningslinjer

1. Det er viktig å ta lett på retningslinjene.
  2. Spørsmål som stilles i undersøkelser må søke å besvare mer enn det som er mulig.
  3. Hypoteser bør være basert på stereotypier.
  4. Ved feltarbeid bør forskningsresultatene først og fremst bygge på førsteinntrykk.
  5. Ved kvantitative spørreundersøkelser bør det ikke være mer enn 10 respondenter.
  6. Respondentene bør utgjøre en selektiv, ikke-representativ krets.
  7. Ved kvalitative intervjuer er punkt 6 særdeles viktig.
  8. Det er avgjørende at respondenten ikke har kunnskaper (de må i hvert fall være svært begrensede) på området man søker kunnskap om.
  9. Tolkningen av besvarelsene må gjerne være selektiv og være minst like basert på stereotypier som hypotesen.
  10. Tolkningen av funnene må gjerne også være basert på "But Stark and Lofland knew better"-prinsippet, som er et viktig grunnprinsipp i svogerforskning (se eget innlegg som forklarer dette viktige prinsipp).
Skrevet
Lillemus skrev (2 timer siden):

Min mor la ikke noe mellom i den anledning nei... Til stor irritasjon. Da jeg var gravid med nr. 1 var hun stadig frempå om at vi ikke måtte vente for lenge med å få nr. 2. Da nr. 1 var 15 mnd kunne vi fortelle resten av familien at han skulle bli storebror og da lød det - "Skal dere ha nr. 2 allerede nå?" Og det kom fra hun som hadde to med 14 mnds mellomrom!

Det er dette jeg tror det forekommer mindre av i dagens  besteforeldregenerasjon.

Og det går an å ønske seg barnebarn uten å mase om det. Jeg ser nesten daglig hvor stor ressurs besteforeldre kan være. For igjen å generalisere en smule, har jeg inntrykk av at det ofte er besteforeldrene som tar med barnebarna på tur, på fotballturnering og skirenn. Mens foreldrene trener på helsestudio eller sitter og diller med telefonen. Litt satt på spissen, men litt sant.

Annonse

Nicklusheletida
Skrevet
Babette skrev (4 timer siden):

* Rekker opp hånda *

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...