Gå til innhold

Betongmilliardær med base i Murmansk var den som ga pengestøtte til partiet FOR sitt reklamestunt

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det er Atle Berge, betongmilliardær og mangeårig Russland-aktivist, som har gitt den store pengegaven til partiet som har gjort kjøpet av reklamekampanjen mulig. Under «Debatten» på NRK i kveld bekreftet partilederen at Atle Berge er giveren av støtte i millionklassen.

Forretningsmannen Atle Sigmund Berge (72) har omfattende forretningsinteresser i Russland. Han er gründer og tidligere eier av Ølen Betong Gruppen. Etter å ha bygget et av Norges største betongproduksjonsselskaper fra 70-tallet, startet han en betongvirksomhet i Murmansk på 2000-tallet som i dag leverer betong til større prosjekter i området.

En mann med økonomiske interesser i Russland betaler altså for en politisk kampanje som i praksis er "la Russland vinne krigen". Har får nok godt betalt for dette, om ikke med 30 sølvpenger, så sikkert med noen lukrative kontrakter.

https://www.dn.no/politikk/betongmilliardar-ga-pengestotte-til-parti-bak-omstridt-reklamekampanje/2-1-1821582

Endret av slabbedask
  • slabbedask endret tittelen til Betongmilliardær med base i Murmansk var den som ga pengestøtte til partiet FOR sitt reklamestunt

Fortsetter under...

Skrevet

Litt av en fyr.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2025/05/10/196089744/norsk-milliardaer-saksoker-tesla

På spørsmål fra Kapital om hvordan Berge greier å drive business i Russland under et så sterkt sanksjonsregime som landet er underlagt nå, svarer han:

– Det går greit. Jeg har hundre menn i arbeid der borte. Jeg har drevet forretning der i mange år og kjenner landet på godt og vondt, og jeg har selvfølgelig kontakt med mange russere i dette.

– Hvordan greier du å få ut utbytte fra virksomheten din i Russland – frakter du kontanter fysisk i bil over grensen?

– Det ordner jeg på den måten som er passende for oss.

– Men hvordan får du rent praktisk overført overskuddet fra russiske rubler?

– Jeg overfører de pengene jeg trenger, både fra Russland til Norge, og penger fra Norge til Russland når det er behov for det.

– Men hvordan løser du det rent praktisk når det er så mange sanksjoner mot Russland?

– Det er ting jeg kan ordne når jeg har behov for det. Det er ikke rett så enkelt som det var før, men det finnes greie måter for det.

– Er det lovlige måter?

– Ja, de er lovlige måter.

– Hvilke lovlige måter finnes?

– Det har ikke du noe behov for å vite, for du er bare ute etter devil og faenskap, og det er ikke jeg interessert i å gi næring til, sier den russervennlige milliardæren.

Skrevet

Jøss, for et rasshøl. 

HVIS det hadde vært sant at de 19 000 barna var foreldreløse (og ikke bortført som mange faktisk er) så kan man lure på hvem som har drept alle foreldrene. Det må jo være Russland.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...