Gå til innhold

Spør Thor på FB.

Anbefalte innlegg

Skrevet
stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Det vet jeg ikke. Det er jo kosthold han kan om og hvilke sykdommer man kan bli kvitt, og han er galen på legene som gir syrenøytraliserende og sier vi har for mye syre. han mener det er for lite syre vi har. 

Og hva baserer han det på?

Hvorfor skal du høre på en tilfeldig fyr på nett når du ikke vet hva bakgrunnen hans er? Hvis jeg går på nett og sier masse random thing mot legevitenskapen, hvilken faglig tyngde har jeg til å si det? Hvorfor skulle noen høre på meg?

Man kan mene mye, men ikke alle meninger har like mye faglig tyngde.

Vi trenger mer lærdom om kritisk tenkning inn i grunnskolen.

Fortsetter under...

stjernestøv
Skrevet
Vhanja skrev (16 minutter siden):

Og hva baserer han det på?

Hvorfor skal du høre på en tilfeldig fyr på nett når du ikke vet hva bakgrunnen hans er? Hvis jeg går på nett og sier masse random thing mot legevitenskapen, hvilken faglig tyngde har jeg til å si det? Hvorfor skulle noen høre på meg?

Man kan mene mye, men ikke alle meninger har like mye faglig tyngde.

Vi trenger mer lærdom om kritisk tenkning inn i grunnskolen.

han er jo veldig kjent innen det han driver med da og mange har fått bedre helse og gått ned masse i vekt. 

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (11 minutter siden):

han er jo veldig kjent innen det han driver med da og mange har fått bedre helse og gått ned masse i vekt. 

Han er ikke veldig kjent. Hadde han vært det hadde flere enn en liten gruppe på FB kjent til han. 

Alle får bedre helse hvis de er overvektige og går ned noen kg. Dytte kroppen full av fett er ikke gunstig i lengden.

Mye grønnsaker, mye proteiner, mindre karbohydrater og fett, så har du ett sunt kosthold som vil gi deg bedre helse. Anbefalt av alle.

Anonymkode: 3a06a...c70

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Han er ikke veldig kjent. Hadde han vært det hadde flere enn en liten gruppe på FB kjent til han. 

Alle får bedre helse hvis de er overvektige og går ned noen kg. Dytte kroppen full av fett er ikke gunstig i lengden.

Mye grønnsaker, mye proteiner, mindre karbohydrater og fett, så har du ett sunt kosthold som vil gi deg bedre helse. Anbefalt av alle.

Ja det er det han anbefaler, er ikke mye fett. 

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (4 minutter siden):

Ja det er det han anbefaler, er ikke mye fett. 

Lavkarbo er mye fett. Da er det jo lavkalori mat. Og det er ønsket av alle.

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lavkarbo er mye fett. Da er det jo lavkalori mat. Og det er ønsket av alle.

Ikke i hans kostplaner, har en kostplan selv men har ikke klart det. 

Annonse

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (13 minutter siden):

Ikke i hans kostplaner, har en kostplan selv men har ikke klart det. 

Slutt å følge folk du ikke kjenner på FB. Ta dine råd fra egen lege/psykiater.

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Slutt å følge folk du ikke kjenner på FB. Ta dine råd fra egen lege/psykiater.

Ja får vel det. 

AnonymBruker
Skrevet

Thor Foseid har ingen relevant, formell utdanning, men mye erfaring og kunnskap knyttet til ketogent kosthold. Jeg har selv brukt kostplanene han utarbeider, og har levd etter disse kostholdsrådene i fem år, med gode resultater på vekt og helse. Er ikke fanatisk, og skeier ut med kaker og andre godsaker iblant, men kroppen har det definitivt best på lavkarbo. 

For å svare på ditt spørsmål, Stjernestøv: Jeg har stort sett daglig avføring. Som regel større mengder dagen etter store utskeielser, så det er tydelig at kroppen da kvitter seg med dritten, bokstavelig talt. 

Thor Foseid om mangel på dokumentert, omfattende forskning på lavkarbo: 

Fra tid til annen dukker det opp spørsmål etter vitenskapelig dokumentasjon på at et ketogent kosthold er helsefremmende. Det er naturlig at slike spørsmål kommer, og det er viktig at de blir besvart på en god måte.

Nedenfor har jeg latt dere få del i et avsnitt i en ny bok jeg skriver, og som blir ferdig når jeg får tid - som betyr; noe uklart når det vil skje.

Her gir jeg dere tilgang til et avsnittet som behandler studier av et ketogent kosthold;

«Et av de vanligste motargumentene mot å anbefale et ketogent kosthold i større skala, er fraværet av store, fagfellevurderte studier som viser tydelige, langsiktige helsegevinster. Dette kan ved første øyekast virke som et solid poeng – men virkeligheten er langt mer kompleks. Svaret handler ikke om mangel på interesse, men om penger, makt og politikk.

Store vitenskapelige studier, spesielt de som regnes som gullstandarden innen medisinsk forskning – altså randomiserte, kontrollerte langtidsstudier – er ekstremt dyre. Ofte kreves det titalls millioner kroner, mange år med oppfølging og omfattende analysearbeid. Så spørsmålet blir: Hvem har økonomisk interesse av å betale for en slik studie?

De fleste glemmer at store studier kun blir gjennomført hvis noen ser muligheten for gevinst – enten økonomisk eller politisk.

Legemiddelindustrien har selvsagt sterke økonomiske insentiver. Når et nytt legemiddel utvikles, kan det patenteres og selges med enorm fortjeneste. Mat derimot – spesielt naturlig, enkel mat som kjøtt, fisk, grønnsaker, egg og smør – kan ikke patenteres. Ingen kan eie oppskriften på et ketogent kosthold. Derfor finnes det heller ingen økonomisk gevinst å hente for aktører som i dag lever av medisiner eller av ultraprosessert mat.

Tvert imot vet legemiddelindustrien at å dokumentere at et ketogent kosthold er helsefremmende, er å sage over den gullkantede grenen de selv sitter på.

Næringsmiddelindustrien – er en annen mektig og kapitalsterk aktør – som i prinsippet kunne finansiert slike studier. Men hvorfor skulle de gjøre det? Hvorfor skulle de betale for forskning som mest sannsynlig ville vise at mennesker bør unngå nettopp de billige, sukker- og stivelsesrike produktene som industrien tjener milliarder på hvert eneste år?

Heller ikke næringsmiddelindustrien ønsker å sage over den gullkantede grenen de selv sitter på, og som har gjort store deler av befolkningen avhengig av sukker og stivelse.

Disse aktørene er ikke veldedige organisasjoner. De er kommersielle selskaper med ett mål: profitt. Og ingen ønsker frivillig å få dokumentert at deres egne produkter bidrar til dårlig helse, eller at et endret kosthold ville gjøre et stort antall medisiner unødvendige, eller i det minste medføre en langt mindre etterspørsel.

Et ketogent kosthold utfordrer hele denne modellen. Det kutter behovet for både mange medisiner og mye av den prosesserte maten folk flest er vant til. Det setter spørsmålstegn ved det kostholdet helsemyndighetene anbefaler, og som også er tett koblet til landbrukspolitikk, subsidier og industristøtte.

Dette er ikke konspirasjonstenkning – det er realpolitikk. Store økonomiske og politiske interesser beskytter hverandre. Politikere vet godt hva som skjer hvis de begynner å så tvil om kostrådene eller landbrukspolitikken. Det vil rokke ved etablerte sannheter, og i verste fall føre til en landbrukspolitisk og økonomisk krise.

Det ketogene kostholdet er på ingen måte en ny trend. Det er i bunn og grunn en tilbakevending til det kostholdet mennesket er genetisk tilpasset etter millioner av år med evolusjon – et kosthold basert på fett og protein, med minimalt av raske karbohydrater. For den som forstår menneskets stoffskifte, er det innlysende at kroppen er skapt for å bruke fett som hovedkilde til energi – ikke sukker og stivelse.

Selv om det mangler store studier, finnes det et betydelig antall mindre forskningsprosjekter og kliniske observasjoner som peker i samme retning: Et ketogent kosthold kan gi tydelige helsegevinster. Dette gjelder særlig personer med overvekt, metabolsk syndrom, insulinresistens, type 2-diabetes og flere andre livsstilssykdommer. Forskning antyder også at ketogen metabolisme kan både hindre og bremse utviklingen av enkelte krefttyper. I tillegg har det vist seg at et ketogent kosthold kan gjøre helsevesenet kreftbehandling mer effektiv. 

Sammenlignet med et høykarbokosthold, viser studier at en ketogen livsstil bedrer hjertehelsen ved å redusere triglyserider i blodet og reduserer utviklingen av plakk i blodårene.

Men disse studiene får sjelden plass i avisoverskrifter eller myndighetsrapporter. De er ikke nyttige for de som i dag tjener mest på sykdom og dårlige vaner.

Skulle noen faktisk gjennomføre en stor, fagfellevurdert studie som bekrefter de helsemessige fordelene ved ketogent kosthold, ville konsekvensene være enorme. Ikke bare ville det utfordre dagens kostholdsanbefalinger, det ville også kreve en total omlegging av landbrukspolitikken og økonomiske støttesystemer. Det vet både myndigheter, politikere og industri.

Så i stedet for å vente på «den store studien» som aldri kommer, ser vi allerede tusenvis av mennesker som har erfart hva et ketogent kosthold kan gjøre. Mange rapporterer økt energi, bedre søvn, redusert vekt, stabilt blodsukker og mindre behov for medisiner. Dette er ikke tomme påstander – det er virkelige liv, virkelige resultater.

Og det viktigste av alt: Et ketogent kosthold er trygt å prøve. Det er verken farlig, dyrt eller komplisert. Du bruker penger på mat uansett – hvorfor ikke bruke dem på mat som faktisk gir kroppen det den er laget for å fungere på?

Det finnes ingen risiko ved å teste det selv, men det finnes en stor gevinst ved å oppdage hvor mye bedre du faktisk kan føle deg.»

Anonymkode: ef377...935

Skrevet
stjernestøv skrev (2 timer siden):

Ingenting av dette gir ham faglig tyngde til å si mot legevitenskapen.

stjernestøv
Skrevet
Vhanja skrev (20 minutter siden):

Ingenting av dette gir ham faglig tyngde til å si mot legevitenskapen.

Ok. Og det kostholdet FHI anbefaler er feil ifølge han. 

Skrevet
stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Ok. Og det kostholdet FHI anbefaler er feil ifølge han. 

Han kan mene hva han vil. Men han har ingen faglig belegg for det han sier. Det er synsing fra en tilfeldig person.

stjernestøv
Skrevet
Vhanja skrev (1 minutt siden):

Han kan mene hva han vil. Men han har ingen faglig belegg for det han sier. Det er synsing fra en tilfeldig person.

ok. men erfaring har han jo. 

Annonse

Skrevet
stjernestøv skrev (Akkurat nå):

ok. men erfaring har han jo. 

Vi har alle erfaring. Men den erfaringen gjelder bare oss selv. 

16:8-faste funker for meg. Skal jeg da si at det å spise 4 måltider om dagen fra morgen til kveld er feil, bare fordi noe annet funker for meg?

Jeg foretrekker å spise min mengde snop en dag i uka, det funker for meg. Skal jeg da si at de som velger å enten droppe snop helt eller spise litt hver dag tar feil?

Jeg liker å trene på treningsstudio og drive med powerwalks, det funker for meg. Skal jeg da si at annen treningsform er feil?

stjernestøv
Skrevet
Vhanja skrev (6 minutter siden):

16:8-faste funker for meg. Skal jeg da si at det å spise 4 måltider om dagen fra morgen til kveld er feil, bare fordi noe annet funker for meg?

Jeg foretrekker å spise min mengde snop en dag i uka, det funker for meg. Skal jeg da si at de som velger å enten droppe snop helt eller spise litt hver dag tar feil?

Jeg liker å trene på treningsstudio og drive med powerwalks, det funker for meg. Skal jeg da si at annen treningsform er feil?

Ja man må jo finne ut hva som passer i sitt liv, det er sant. 

Skrevet
Vhanja skrev (4 minutter siden):

Helt enig!

Lavkarbo fungerer ikke for meg, heller ikke periodevis faste. Kan heller ikke løpe.  Andre kan det jo dette fungere for.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er ikke konspirasjonstenkning – det er realpolitikk.

Jo, dette er i praksis konspirasjonstenkning så lenge man utelater referanser til f.eks. "Propaganda" av Edward Bernays og andre tilgjengeige kilder som er nødvendige for å forstå hvilke metoder som brukes for å manipulere massene - og hva som må til for å sette en stopper for det.

Skrevet
stjernestøv skrev (18 timer siden):

Ja han gir inntrykk av at han vet mer enn leger og FHi. 

Jeg kjenner ikke Thor Foseids teorier, det følgende er generelle betraktninger.

Det er vel Helsedirektoratet som utformer kostholdsråd, ikke FHI. FHI samler inn informasjon om hva folk i alle aldersgrupper spiser (selvrapportert), sykdomsutbredelse og legemiddelbruk (registerbasert). De varsler hvis spesifikke sykdommer eller medisininntak viser økning utover normale variasjoner. 

Det er store forskjeller mellom å gi råd til en hel befolkning og til én person. Myndighetene kan ikke gi råd ut fra at alle er overvektige eller overspisere (eller spisevegrere for den saks skyld). 

Hvis vi hadde spist helt feil, ville ikke levealderen ha økt så mye som den har gjort. Vi som er en del av eldrebølgen, vokste opp før noen hadde hørt om lavkarbo eller ultraprosessert mat. (Jeg husker riktignok at jeg leste i et "dameblad" i ca. 1970 om at man kunne telle karbohydrater i stedet for kalorier hvis man skulle slanke seg og syntes det var enklere.) Foreldrene våre hadde opplevd krig og rasjonering og var glade for å kunne tilby ferskt bakverk og godterier. Mødrene gikk ut i arbeidslivet, og ferdigmaten gjorde sitt inntog. Likevel blir vi så gamle at vi får skylden for velferdsstatens undergang. 

Jeg synes ikke man skal ha overdrevent fokus på mengde urin eller avføring, hvis man ikke får beskjed om det av legen sin. Kroppen ordner dette selv, men det er selvsagt lurt å ha et kosthold som inkluderer fiber og grønnsaker. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...