Gå til innhold

Hvem har peiling på juss?

Anbefalte innlegg

Gjest Pointu

Prøver igjen i dag....

Er det noen som kan komme med noen innspill på et tema jeg sliter med?

Si at NN jobber i et regnskapsfirma, og har blitt bedt om å jobbe overtid i forb. med regnskapsavslutning. NN har en bijobb som regnskapsfører i et annet firma, og har veldig mye hun skal gjøre der samme dag som overtiden skal finne sted. I tillegg får hun besøk av datteren med familie som hun sjelden ser da de bor på annen kant av landet. Når hun får beskjed om at hun må jobbe overtid nekter hun.

Kan hun nekte å jobbe overtid?

Hun kan vel etter loven søke om fritak av personlige årsaker på bakgrunn av at hun får familien på besøk? Men så er det opp til arbeidsgiver om den kan godta dette? Eller...?

Videre blir sjefen hennes sint når hun nekter overtid, og over å høre om bijobben. Dette fører videre til at hun blir oppsagt.

Er dette rettmessig?

Utfra at hun har arbeid som regnskapsfører i et annet firma- kan dette føre til at hun kommer i et konkuranseforhold til sin hovedarbeidsgiver? Kan dette være et argument for oppsigelsens rettmessighet? Hun "Snyter" vel på en måte sin hovedarbeidsgiver for en klient ved at hun selv på fritiden utfører regnskapsføringen?

Under oppsigelsestiden velger hovedarbeidsgiver å omplassere henne til kantinen da de påstår at de ikke lenger har tillitt til henne. Kan de gjøre det med loven i bakhånd?

Blir glad for tanker rundt dette, da jeg har kjørt meg litt fast, og skal levere inn en oppgave til uken...sukk! Mangler en del momenter er jeg redd enda jeg har trålet alle bøkene mine med argusøyne....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/49242-hvem-har-peiling-p%C3%A5-juss/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest 5barnsmor

jeg har ikke så veldig peiling innen dette området, men jeg savner info om arbeidinstruksen hennes....hadde hun ikke en arbeidsavtale?

det er en stund siden jeg drev med jus så lovboken min er fra 90-91 men skjekk i din...under arbeidmiljøloven kap 10 §41 a) står det at kapittelet ikke gjelder arbeid av ledende art og arbeid av andre som har en særlig selvstendig stilling innen virksomheten...det vil jeg jo si at denne damen har....alle regnskap MÅ være ferdig og avsendt til merverdiregisteret innen den10. annenhver mnd...jeg vil tro at arbeidsinstruksen sier klart i fra om det, men hvis hun uten problemer kunne blitt ferdig uten overtid, eller at sjefen her i siste liten gir henne arbeid hun vanligvis ikke er ansvarlig for , så tror jeg ikke hun er helt rettsløs for å si det slik.....dette med konkurrerende virksomhet??? drev hun for seg selv? eller jobbet hun hos et annet firma? dette er noe som også vanligvis omtales i arbeidsavtalen....har du ikke en slik så må du basere deg utelukkende på lovverket og presidens...

lykke til

Gjest 5barnsmor

jeg har ikke så veldig peiling innen dette området, men jeg savner info om arbeidinstruksen hennes....hadde hun ikke en arbeidsavtale?

det er en stund siden jeg drev med jus så lovboken min er fra 90-91 men skjekk i din...under arbeidmiljøloven kap 10 §41 a) står det at kapittelet ikke gjelder arbeid av ledende art og arbeid av andre som har en særlig selvstendig stilling innen virksomheten...det vil jeg jo si at denne damen har....alle regnskap MÅ være ferdig og avsendt til merverdiregisteret innen den10. annenhver mnd...jeg vil tro at arbeidsinstruksen sier klart i fra om det, men hvis hun uten problemer kunne blitt ferdig uten overtid, eller at sjefen her i siste liten gir henne arbeid hun vanligvis ikke er ansvarlig for , så tror jeg ikke hun er helt rettsløs for å si det slik.....dette med konkurrerende virksomhet??? drev hun for seg selv? eller jobbet hun hos et annet firma? dette er noe som også vanligvis omtales i arbeidsavtalen....har du ikke en slik så må du basere deg utelukkende på lovverket og presidens...

lykke til

leste innlegget ditt en gang til...hvis denne damen er ansatt i et annet firma (bijobben) og det er dette firma som har skaffet henne klienten så vil jeg ikke si at hun snyter hovedjobben for en kunde, hadde hun ikke hatt bijobben ville kunden fått en annen regnskapsfører fra samme firma (bijobben)

Gjest Pointu

lykke til

Hei 5barnsmor, og takk for at du svarte!! :o)

Noen presiseringer fra meg (hvis du har tid og anledning?)

Damen arbeider selvstendig hos sin hovedarbeidsgiver (regnskapsfirma)med føring av klienters næringsregnskaper.

Bijobben hun har hatt de siste årene (uten å si ifra til ho.arb.giv.), er for et lite privateid firma (annen bransje - datafirma), der hun har ført regnskapet deres og skrevet selvangivelser for firmaet. Akkurat denne måneden er det noe viktig arbeide hun må få gjort i bi-jobben, og overtid for h.arb.giv. kommer derfor ubeleilig. I tillegg kommer altså nær familie på besøk langveisfra.

Når hun så nekter overtidsarbeid for h.arb.giver ( det er ikke opplyst om hun søker seg fritatt - står bare at hun nekter), blir hun sterkt kritisert og får en muntlig advarsel.

--------------------------------------------------------

Da direktøren hos h.arb.giv. får vite om overtidsnekten samt ekstrajobben, reagerer han sterkt, og hun blir sagt opp.

Arb.giver beslutter videre å omplassere henne i oppsigelsestiden til kantinen, da de påstår at ledelsen ikke lenger har den nødvendige tillit til at hun kan utføre sitt vanlige arbeid med gregnskapsføring. Arb.giver hevder at den fritt kan gjøre dette (?) Hun får dog sin vanlige lønn i denne tiden.

Damen protesterer mot omplasseringen.

Er veldig glad for nye tanker rundt dette!

Gjest Pointu

lykke til

Det sies ingenting om hennes arbeidsavtale.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...