gyrken Skrevet 20. april 2002 Del Skrevet 20. april 2002 I dag raver narkomane rundt nede på Oslo S i mengder! Det har aldri vært så tydelig noen gang at denne byen er syk.. skitne, fillete, ulykkelige mennesker i hundrevis. Hva tenker egentlig turister som kommer hit? Siden det er en stund siden jeg har stått ved Oslo S og sett meg om, må jeg si at jeg ble sjokkert over tilstanden! Kriminelle er de også - såklart - og ikke en straff i verden kan skremme dem fra å skaffe pengene de trenger. De trenger heroin mer enn familien sin, barna sine, vennene sine, mat, et hjem.. ja, mer enn alt! Kripossjef Huuse uttalte nylig at det er en form for legalisering med så mange narkotikapåvirkede ravende omkring når ingen griper inn. Misbrukermiljøene lokker dessuten til seg potensielle misbrukere, og så får vi enda flere... Han mener at de narkomane må bort fra gatebildet. Akkurat hva han vil gjøre med dem er heller uklart. Det er to måter å legalisere på. Den vi har valgt , som innebærer at vi har mistet kontrollen for lengst - og å gi narkomane gratis heroin og få et bedre samfunn for oss alle sammen. Det jeg ikke fatter er hvorfor det er så ufattelig vanskelig å bare gi disse stakkars folka dopet de trenger. Det løser jo alle problemene! De narkomane kommer vekk fra gata, de slipper å være kriminelle, de får mulighet til å skape seg et liv med i det minste et snev av verdighet. Og vi kan gå gjennom byen uten å få all elendigheten inn over oss, uten å føle oss truet, uten å bli ranet. Amsterdam har flere sprøytenarkomane enn Oslo. De sprøytenarkomane der ser faktisk ut som andre folk! De har skikkelige klær, ofte jobb, og gatebildet er ikke preget av elendighet som her. Hvordan kan det ha seg at vi ikke får til dette? Kan det ha noe med at norges narkotikapolitikk er foreldet - for noe sånt som 30 år siden? Vi nekter å innse at heroinen har kommet for å bli og tror at ved å kjempe med forbud og straffer, så skal vi komme noen vei. Hvor har det ført oss? Joda, til en by som oversvømmes av narkotika og narkomane - mer for hvert år! En by som har de narkomane med dårligst helse i hele Europa! En by hvor gamle damer ikke tør å gå på gata og hvor hjemmene våre robbes. En by hvor tiggerne snart er like mange som oss andre. Det er konsekvensen av vår form for legalisering. Vi kunne valgt det annerledes. Skal tro om tanken bak dagens politikk er at junkiene skal dø unge etter et hardt og brutalt liv.. Det er jo selvfølgelig en måte å bli kvitt dem på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/49246-to-former-for-legalisering/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
puma Skrevet 20. april 2002 Del Skrevet 20. april 2002 Så det du sier er at vi skal legalisere heroin i Norge for at våre narkomane skal se penere ut? At vi da får flere narkomane er ikke så farlig, så lenge turistene slipper å se skitne mennesker når de er på besøk i Oslo? I stedet for å legalisere kan vi heller bruke mere penger på forebygging og behandlingssentre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/49246-to-former-for-legalisering/#findComment-190971 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gyrken Skrevet 20. april 2002 Forfatter Del Skrevet 20. april 2002 Så det du sier er at vi skal legalisere heroin i Norge for at våre narkomane skal se penere ut? At vi da får flere narkomane er ikke så farlig, så lenge turistene slipper å se skitne mennesker når de er på besøk i Oslo? I stedet for å legalisere kan vi heller bruke mere penger på forebygging og behandlingssentre. Jeg klarer ikke å ta deg alvorlig hvis det eneste du klarte å lese ut av innlegget mitt er at jeg er bekymret for om de narkomane får barbert og sminket seg.. Men jeg er bekymret for dårlig helse, at de ofte blir nektet legebehandling, at vi har europarekord i overdoser, at så mange liv er kastet bort.. Behandling og rehabilitering er selvsagt uhyre viktig. Det samme med forebygging. Og jeg mener ikke at alle som vil skal få gratis heroin, men tunge misbrukere. Du skriver at det blir fler misbrukere ved å gi denne gruppen heroin. Der tror jeg du tar helt feil! Tvert imot - miljøet på plata er som en magnet på potensielle misbrukere. Det er så tydelig, selv tiåringene i Oslo vet nok hvor de kan kjøpe heroin om de har lyst å prøve. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/49246-to-former-for-legalisering/#findComment-190997 Del på andre sider Flere delingsvalg…
puma Skrevet 20. april 2002 Del Skrevet 20. april 2002 Jeg klarer ikke å ta deg alvorlig hvis det eneste du klarte å lese ut av innlegget mitt er at jeg er bekymret for om de narkomane får barbert og sminket seg.. Men jeg er bekymret for dårlig helse, at de ofte blir nektet legebehandling, at vi har europarekord i overdoser, at så mange liv er kastet bort.. Behandling og rehabilitering er selvsagt uhyre viktig. Det samme med forebygging. Og jeg mener ikke at alle som vil skal få gratis heroin, men tunge misbrukere. Du skriver at det blir fler misbrukere ved å gi denne gruppen heroin. Der tror jeg du tar helt feil! Tvert imot - miljøet på plata er som en magnet på potensielle misbrukere. Det er så tydelig, selv tiåringene i Oslo vet nok hvor de kan kjøpe heroin om de har lyst å prøve. Du skriver jo selv at Amsterdam har flere sprøytenarkomane. Med andre ord blir det ikke færre misbrukere av å legalisere. Om du ønsker å bedre helsen til de narkomane, så trenger man ikke nødvendigvis å legalisere narkotika. Man kan i stedet bedre forholdene for narkomane. Skaff dem steder å være, med dusj og muligheten for å skifte klær. Sørg for at de kan få i seg mat osv. Det er masse man kan gjøre for å bedre de narkomanes tilværelse utover å legalisere dopet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/49246-to-former-for-legalisering/#findComment-191014 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thorez Skrevet 20. april 2002 Del Skrevet 20. april 2002 Jeg er enig med deg i at forholdene for narkomane kan bedres betraktelig, men jeg tviler på om gratis heroin er veien å gå. Et liv uten heroin må være målet, slik jeg ser det, og om man ikke ønsker *det*, så neivel - ta konsekvensene, uansett hvor tungt belastet du er. Heroin bryter ned kroppen, ulovlig eller ikke. Et liv med "lovlig" heroinmisbruk ville nok vært bedre enn slik det er i dag, men et verdig liv?? Nei. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/49246-to-former-for-legalisering/#findComment-191044 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest elgen Skrevet 20. april 2002 Del Skrevet 20. april 2002 Spørs om legalisering ville hjulpet på hvordan miljøet ser ut. Alkohol er legalt, men det er ikke vanskelig å plukke ut en "alkis" som går på kjøret, på grunnlag av hvordan vedkommende ser ut. Alle rusmiddler tærer på helse/utseende, legalt eller ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/49246-to-former-for-legalisering/#findComment-191046 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prozak Skrevet 20. april 2002 Del Skrevet 20. april 2002 Du skriver jo selv at Amsterdam har flere sprøytenarkomane. Med andre ord blir det ikke færre misbrukere av å legalisere. Om du ønsker å bedre helsen til de narkomane, så trenger man ikke nødvendigvis å legalisere narkotika. Man kan i stedet bedre forholdene for narkomane. Skaff dem steder å være, med dusj og muligheten for å skifte klær. Sørg for at de kan få i seg mat osv. Det er masse man kan gjøre for å bedre de narkomanes tilværelse utover å legalisere dopet. "Du skriver jo selv at Amsterdam har flere sprøytenarkomane. Med andre ord blir det ikke færre misbrukere av å legalisere. " Hmmmm....det blir vel ikke helt riktig logikk vel......hvor mange folk bor det i Oslo, og hvor mange bor i Amsterdam? ".........................." 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/49246-to-former-for-legalisering/#findComment-191590 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.