AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:33 Skrevet tirsdag kl 16:33 Hørt flere påstå det. Men begrunnelsen har jeg ikke fått med meg. Er det bra å ha litt gjeld, og i tilfelle hvorfor? Anonymkode: f953a...73f 0 Siter
Kayia Skrevet tirsdag kl 18:43 Skrevet tirsdag kl 18:43 Det er ikke dumt å ha gjeld dersom man har råd til å betjene den, og det er spesielt to gode grunner til dette. For det første gir lån en mulighet til å investere i noe som kan gi avkastning på sikt, evt å skaffe seg noe man ellers ikke hadde hatt råd til. Å kjøpe egen bolig, oppgradere egen eiendom eller investere i en utdannelse er gode eksempler på dette. For det andre kan det være skattemessig gunstig å ha lån dersom en har relativt høy formue, men for de fleste med «vanlig» økonomi er dette et lite relevant argument. Er man gjennomsnittlig formuende vil det være mest lønnsomt å ikke ha lån, men dette greier de fleste ikke. Man skal gjerne arve bolig eller en real slump penger for å greie å anskaffe seg bolig uten å låne penger. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:53 Skrevet tirsdag kl 18:53 Spørs om rentens kostnad, er større eller mindre enn fordelen av å få penger på forskudd. En kan en ikke bruke fortiden for å spå fremtiden heller for verden endrer seg hele tiden, så selv om det ofte har lønt seg f.eks for boliginvestering (om en unngikk tvangssalg i nedgangstidene), er det ikke garantert at det vil lønne seg i fremtiden. Anonymkode: a82c1...7a3 0 Siter
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:20 Skrevet onsdag kl 11:20 Takker for svar. Selv har jeg moderat-lite gjeld. Det ble ved en feil to tråder. Anonymkode: f953a...73f 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.