Gå til innhold

Er det bra å ha gjeld?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hørt flere påstå det. Men begrunnelsen har jeg ikke fått med meg. Er det bra å ha litt gjeld, og i tilfelle hvorfor?

Anonymkode: f953a...73f

Fortsetter under...

Skrevet

Det er ikke dumt å ha gjeld dersom man har råd til å betjene den, og det er spesielt to gode grunner til dette. For det første gir lån en mulighet til å investere i noe som kan gi avkastning på sikt, evt å skaffe seg noe man ellers ikke hadde hatt råd til. Å kjøpe egen bolig, oppgradere egen eiendom eller investere i en utdannelse er gode eksempler på dette. For det andre kan det være skattemessig gunstig å ha lån dersom en har relativt høy formue, men for de fleste med «vanlig» økonomi er dette et lite relevant argument. Er man gjennomsnittlig formuende vil det være mest lønnsomt å ikke ha lån, men dette greier de fleste ikke. Man skal gjerne arve bolig eller en real slump penger for å greie å anskaffe seg bolig uten å låne penger. 

Skrevet

Spørs om rentens kostnad, er større eller mindre enn fordelen av å få penger på forskudd.

En kan en ikke bruke fortiden for å spå fremtiden heller for verden endrer seg hele tiden, så selv om det ofte har lønt seg f.eks for boliginvestering (om en unngikk tvangssalg i nedgangstidene), er det ikke garantert at det vil lønne seg i fremtiden.

Anonymkode: a82c1...7a3

Skrevet

Takker for svar. Selv har jeg moderat-lite gjeld. Det ble ved en feil to tråder.

Anonymkode: f953a...73f

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...