AnonymBruker Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Hørt flere påstå det. Men begrunnelsen har jeg ikke fått med meg. Er det bra å ha litt gjeld, og i tilfelle hvorfor? Anonymkode: 90880...6b6 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Fordi man da lærer planlegging. Anonymkode: 05240...074 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Har man formue er det skattelette å få ved gjeld. Klarer man seg uten gjeld er det absolutt det beste. Anonymkode: 6cece...f17 0 Siter
slabbedask Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai 36 minutes ago, AnonymBruker said: Hørt flere påstå det. Men begrunnelsen har jeg ikke fått med meg. Er det bra å ha litt gjeld, og i tilfelle hvorfor? Anonymkode: 90880...6b6 Kan være bra som investering i fremtiden: F.eks. studielån, som kan gi deg høyere inntekt senere eller boliglån, fordi bolig vanligvis stiger i verdi over tid. Gjeld senker også formuesskatten, hvis du betaler det. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai Takker for svar. Selv har jeg moderat-lite gjeld. Det ble ved en feil to tråder. Anonymkode: 90880...6b6 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (På 27.5.2025 den 19.13): Har man formue er det skattelette å få ved gjeld. Klarer man seg uten gjeld er det absolutt det beste. Anonymkode: 6cece...f17 slabbedask skrev (På 27.5.2025 den 19.16): Kan være bra som investering i fremtiden: F.eks. studielån, som kan gi deg høyere inntekt senere eller boliglån, fordi bolig vanligvis stiger i verdi over tid. Gjeld senker også formuesskatten, hvis du betaler det. Det du må betale i rente på lånet er generelt langt mer enn hva du sparer pga skattelette og lavere formueskatt... Anonymkode: 71ebe...713 0 Siter
slabbedask Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai 37 minutes ago, AnonymBruker said: Det du må betale i rente på lånet er generelt langt mer enn hva du sparer pga skattelette og lavere formueskatt... Anonymkode: 71ebe...713 Ingen har påstått noe annet. Det må sees i sammenheng med investeringen. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai Jeg har vært gjeldfri i 2 år nå, og det er skikkelig deilig! Anonymkode: 862c2...ed1 1 Siter
morsan Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni nachnoo skrev (1 time siden): Det er alltid best å ikke ha gjeld. Nei, det blir for enkelt å si. For mange av oss – meg selv inkludert – har lån på bolig vært en god investering. Det har ikke bare gitt meg muligheten til å bo bedre enn om jeg måtte ha spart opp på forhånd, men det har også vært gode investeringer fordi boligene jeg har hatt har økt betraktelig i verdi i eiertiden. Men at gjeld skal være et gode i en slik situasjon fordrer selvsagt at man er i stand til å betjene det lånet man har. 3 Siter
Nicklusheletida Skrevet 10. juni Skrevet 10. juni (endret) morsan skrev (På 8.6.2025 den 23.37): Nei, det blir for enkelt å si. For mange av oss – meg selv inkludert – har lån på bolig vært en god investering. Det har ikke bare gitt meg muligheten til å bo bedre enn om jeg måtte ha spart opp på forhånd, men det har også vært gode investeringer fordi boligene jeg har hatt har økt betraktelig i verdi i eiertiden. Men at gjeld skal være et gode i en slik situasjon fordrer selvsagt at man er i stand til å betjene det lånet man har. De øker betraktelig i verdi spesielt i Oslo. Ikke så mye der jeg opprinnelig kommer i fra. De samme boligene står ute på Finn i månedsvis. Endret 10. juni av Nicklusheletida . 1 Siter
Grendel Skrevet 10. juni Skrevet 10. juni Det er et nyttig verktøy kan man si. Det er ikke bra i seg selv. Man kan låne, investere og kanskje tjene mer enn rentene på lånet, men jeg tror ikke på noen gratis lunsj. Man tjener mer enn renter fordi man tar en viss risiko. Det er greit nok, men ikke noe alle bør gjøre. Det er et fantastisk verktøy for å eie egen bil og bolig. Det er ikke gratis penger. 1 Siter
morsan Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni Nicklusheletida skrev (9 timer siden): De øker betraktelig i verdi spesielt i Oslo. Ikke så mye der jeg opprinnelig kommer i fra. De samme boligene står ute på Finn i månedsvis. Ja, det er store forskjeller utover landet når det gjelder verdistigning og lettsolghet. Men på den annen side kan man mange steder få en enebolig for prisen man må betale for en garasje i Oslo 😵 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.