Glitter Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai (endret) Kom til å tenke på hva hvis en mygg først er hos en med HIV. Deretter stikker den en annen person. Vil myggen potensielt være smittebærer slik at person nummer to får spor av smittet blod i seg? Hva med malaria? De myggene som bærer på malaria må jo ha fått det et sted? Det er vel en smittekjede her? Eller hvordan får egentlig mygg malaria som de senere smitter mennesker med? Kan spørre chatGTP, men vil heller høre med mennesker først. Liksom, hvor mye kunnskaper har vi egentlig? Hva med flått? Noen flått overfører borreliose til den de fester seg til. Men hvorfor er det bare enkelte flått som er smittebærere? Blir de smittet av hverandre eller hvordan funker det? Endret 31. mai av Glitter 0 Siter
Worriesome Plenty 2 Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai Mygg stikker ikke dypt nok til å overføre HIV. HIV dør også raskt, feks er det liten sjangse for å bli smittet av hiv hvis man skjærer seg på en gjenstand en annen skjærte seg på en time tidligere. Andre virus og bakterier er mer hardføre. Feks hepatitt. Renovasjonsareidere får derfor hepatitt vaksine. 0 Siter
Glitter Skrevet 1. juni Forfatter Skrevet 1. juni Worriesome Plenty 2 skrev (4 timer siden): Mygg stikker ikke dypt nok til å overføre HIV. HIV dør også raskt, feks er det liten sjangse for å bli smittet av hiv hvis man skjærer seg på en gjenstand en annen skjærte seg på en time tidligere. Andre virus og bakterier er mer hardføre. Feks hepatitt. Renovasjonsareidere får derfor hepatitt vaksine. Ja okei. Ja lurt med vaksine til dem. Plutselig stikker de seg på en sprøyte. Noen rusmisbrukere driter i at noen kan stikke seg. Man må alltid ta på troppen til sprøytespissen. Aller helst putte spissene i en "puck" som de får gratis hos kirkens bymisjon. Og når pucken er full (det er en flat runding med åpning også stikker man spissene inn der) så leverer de den til kirkens bymisjon og får da en ny tom puck. Men skal de først kaste sprøyta i offentlige søppeldunker så bør de helt bøye spissen ned mot sprøytepumpen også ta på troppen. Som et minimum ta på troppen i det minste. Jeg hørte at noen rusmisbrukere "renser" sprøyta ved å stikke spissene inn i appelsinene. Da kan det jo sikkert oppstå hepatitt inni appelsinen som noen senere uvitende spiser? Men vet ikke om man kan smittes oralt av hepatitt. Mulig det kun er blodsmitte. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni Noen flått har bitt noen før, de kan overføre sykdom. De som er nye for året og ikke har bitt noen, overfører ikke sykdom Anonymkode: 17093...12c 0 Siter
Glitter Skrevet 1. juni Forfatter Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen flått har bitt noen før, de kan overføre sykdom. De som er nye for året og ikke har bitt noen, overfører ikke sykdom Anonymkode: 17093...12c Åja sånn sett. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni Glitter skrev (5 timer siden): Ja okei. Ja lurt med vaksine til dem. Plutselig stikker de seg på en sprøyte. Noen rusmisbrukere driter i at noen kan stikke seg. Man må alltid ta på troppen til sprøytespissen. Aller helst putte spissene i en "puck" som de får gratis hos kirkens bymisjon. Og når pucken er full (det er en flat runding med åpning også stikker man spissene inn der) så leverer de den til kirkens bymisjon og får da en ny tom puck. Men skal de først kaste sprøyta i offentlige søppeldunker så bør de helt bøye spissen ned mot sprøytepumpen også ta på troppen. Som et minimum ta på troppen i det minste. Jeg hørte at noen rusmisbrukere "renser" sprøyta ved å stikke spissene inn i appelsinene. Da kan det jo sikkert oppstå hepatitt inni appelsinen som noen senere uvitende spiser? Men vet ikke om man kan smittes oralt av hepatitt. Mulig det kun er blodsmitte. Kun blodsmitte. Anonymkode: e20c9...066 0 Siter
Glitter Skrevet 1. juni Forfatter Skrevet 1. juni (endret) AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Kun blodsmitte. Anonymkode: e20c9...066 Ja, men når de renser sprøyta i appelsinen så kommer det jo blod I appelsinen. Men kanskje det ikke smittes fra blod I appelsinen til oralt. At en må "blande blod" så det går bra at spor av blod kommer i munn og mage. Men sykt ekkelt er det. Og en drøy egoisme fra dem som gjør det. Gå på dass og skyll sprøyta i vann. Det skader ingen. Endret 1. juni av Glitter 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni Glitter skrev (21 minutter siden): Ja, men når de renser sprøyta i appelsinen så kommer det jo blod I appelsinen. Men kanskje det ikke smittes fra blod I appelsinen til oralt. At en må "blande blod" så det går bra at spor av blod kommer i munn og mage. Men sykt ekkelt er det. Og en drøy egoisme fra dem som gjør det. Gå på dass og skyll sprøyta i vann. Det skader ingen. Tror det er en myte at de gjør det. De må da inn i en butikk, dra opp sprøyta å rense den der. Det er for mye bry og for mange ville sett det. Da lar de heller være å rense den. Anonymkode: 17093...12c 1 Siter
Glitter Skrevet 1. juni Forfatter Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tror det er en myte at de gjør det. De må da inn i en butikk, dra opp sprøyta å rense den der. Det er for mye bry og for mange ville sett det. Da lar de heller være å rense den. Anonymkode: 17093...12c Nja. Kan være en myte, men i min karriere som sprøytemisbruker så har jeg sett litt av hvert. Jeg har vært veldig nøye på hygiene. Har skjedd at i desperasjon pga mangel på nytt styr så har vi brukt samme, men jeg har kokt spissen og pumpa i fem minutter først. Har aldri lånt en skitten sprøyte. Men med tanke på hvordan de bare kaster sprøytene i søpla uten å ta på troppen slik at renholdsarbeidere stikker seg så kan man ikke regne med at de har noen moralske dilemma når det gjelder å ta hensyn og sørge for god hygiene uten å utsette andre for det. For meg er det provoserende for de er med på å bekrefte fordommer som mange har. Som å være egoistisk og hensynsløse som kun bryr seg om seg selv. Men de fleste er faktisk gode personer som ikke vil risikere å skade noen eller være til negativ bry. 0 Siter
Worriesome Plenty 2 Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni Glitter skrev (2 timer siden): Nja. Kan være en myte, men i min karriere som sprøytemisbruker så har jeg sett litt av hvert. Jeg har vært veldig nøye på hygiene. Har skjedd at i desperasjon pga mangel på nytt styr så har vi brukt samme, men jeg har kokt spissen og pumpa i fem minutter først. Har aldri lånt en skitten sprøyte. Men med tanke på hvordan de bare kaster sprøytene i søpla uten å ta på troppen slik at renholdsarbeidere stikker seg så kan man ikke regne med at de har noen moralske dilemma når det gjelder å ta hensyn og sørge for god hygiene uten å utsette andre for det. For meg er det provoserende for de er med på å bekrefte fordommer som mange har. Som å være egoistisk og hensynsløse som kun bryr seg om seg selv. Men de fleste er faktisk gode personer som ikke vil risikere å skade noen eller være til negativ bry. Jeg reagerer når jeg ser flaskesamlere stikke hånda ned i søppelkasser i jakten på flasker. Det hadde jeg aldri turt. Men jeg hadde kraftig OCD om HIV da det var en sykdom man døde av. En lege fortalte meg det med hvor kort HIV levde utenfor kroppen det hjalp litt. IOM at du har startet denne tråden har du fått smitte OCD? 0 Siter
Glitter Skrevet 1. juni Forfatter Skrevet 1. juni Worriesome Plenty 2 skrev (1 time siden): Jeg reagerer når jeg ser flaskesamlere stikke hånda ned i søppelkasser i jakten på flasker. Det hadde jeg aldri turt. Men jeg hadde kraftig OCD om HIV da det var en sykdom man døde av. En lege fortalte meg det med hvor kort HIV levde utenfor kroppen det hjalp litt. IOM at du har startet denne tråden har du fått smitte OCD? Nei har vel ikke det, jeg bare tenker litt på det i blant. Jeg hadde heller aldri turt å stikke hånden nedi en søppelboks i frykt for å stikke meg. 1 Siter
laban Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni https://veientilhelse.no/vi-knuser-noen-myter-om-hiv-overforing/ Punkt 5 (nederst) handler om mygg. Om malaria - du som er sykepleier, forstår trolig dette: https://www.fhi.no/sm/smittevernhandboka/sykdommer-a-a/malaria/?term=#smittemte 0 Siter
Glitter Skrevet 1. juni Forfatter Skrevet 1. juni laban skrev (2 minutter siden): https://veientilhelse.no/vi-knuser-noen-myter-om-hiv-overforing/ Punkt 5 (nederst) handler om mygg. Om malaria - du som er sykepleier, forstår trolig dette: https://www.fhi.no/sm/smittevernhandboka/sykdommer-a-a/malaria/?term=#smittemte Ja det får tiden vise. Har jo glemt så mye. Siden jeg var ferdig utdannet i 2014 så har jeg kun jobbet seks måneder. Men kan jo være. Jeg husker jo smittekjeden. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.