Gå til innhold

Fikk avslag for behandling for sterk ocd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble sjokkert da jeg fikk avslag i dag etter at legen har søkt om behandling for sterk ocd/ traumer. 

Jeg får anfall der jeg ikke klarer å skille tanker og virkelighet flere ganger daglig, spesiellt på jobb. Jeg er derfor halvt sykemeldt. Jeg trodde ikke det var mulig å få avslag for dette. Jeg har et 100 prosent kontrollbehov over hver bevegelse jeg har hele tiden. Kunne klage på avslaget. Men jeg sendte melding til legen om hva han tenker bør gjøres. Jeg har levd med dette i nesten 29 år. Men jeg har vært fullstendig utmattet av dette i det siste. 

Er det normalt å få avslag for slike ting ? 

Anonymkode: 4e01b...4a8

Skrevet

Hva var begrunnelsen for avslaget da? 

Anonymkode: cad4d...033

Skrevet

Det var leit. Har du fått virksom behandling før?

Anonymkode: 34c92...cc3

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva var begrunnelsen for avslaget da? 

At de ikke kan se at jeg oppfyller vilkårene med å være syk nok ... Er det normalt å måtte kronisk gå å kontrollere hver bevegelse man tar hele tiden. Er det normalt å få flere antall for dagen med bilder/ tanker der jeg tror at noen dør / blir skadet uten å klare å skille dem fra virkeligheten? Jeg ser jo rundt meg at ingen ligger på bakken men jeg tror på overnaturlige ting i den sammenheng selv om jeg vet at det er helt sykt.  Har hatt det i ca 29 år men det sliter meg ut. Og legen har derfor sykemeldt meg delvis. Men jeg må klage for å ha mulighet til å få behandling for helsevesenet mener at jeg ikke er syk nok. De har ikke møtt meg. Legen skrev søknad. 

Skrevet

Jeg blir stadig mer skuffet over dagens offentlige psykiatri. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det var leit. Har du fått virksom behandling før?

Anonymkode: 34c92...cc3

Nei . Har ikke våget å være åpen om dette før. Jeg ser bilder som er skremmende og jeg blir så redd. Redd for å få opp bildene hele tiden. Har hatt det i 29 år . Ingen behandling men det er hardt å ha. Regnet med at dette var noe man får hjelp for, men de mener at jeg kan fint klare det via legen eller meg selv. 

Skrevet
nachnoo skrev (1 minutt siden):

Jeg blir stadig mer skuffet over dagens offentlige psykiatri. 

Jeg ble rett og slett skuffet over å ikke bli hørt / sett. Det er jo ufattelig at selv om man får anfall innimellom mange ganger for dagen med bilder av hendelser som skremmer meg så skal jeg ikke få behandling.  Dette klarer jeg selv liksom . Måtte le litt av det for jeg vet jo dybden 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

At de ikke kan se at jeg oppfyller vilkårene med å være syk nok ... Er det normalt å måtte kronisk gå å kontrollere hver bevegelse man tar hele tiden. Er det normalt å få flere antall for dagen med bilder/ tanker der jeg tror at noen dør / blir skadet uten å klare å skille dem fra virkeligheten? Jeg ser jo rundt meg at ingen ligger på bakken men jeg tror på overnaturlige ting i den sammenheng selv om jeg vet at det er helt sykt.  Har hatt det i ca 29 år men det sliter meg ut. Og legen har derfor sykemeldt meg delvis. Men jeg må klage for å ha mulighet til å få behandling for helsevesenet mener at jeg ikke er syk nok. De har ikke møtt meg. Legen skrev søknad. 

Jeg ville sendt klage. Kan hende søknaden ikke var godt nok skrevet? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville sendt klage. Kan hende søknaden ikke var godt nok skrevet? 

Legen skrev søknaden . Det står at søknaden viser ikke at jeg sliter psykisk.  Jeg føler jo at min sykemelding da ikke er gyldig ? Ble skuffet for jeg blir skremt hele tiden og utmattet. Håper på rask behandling for jeg ønsker å bli frisk å jobbe 100 prosent igjen

Skrevet

Be om å få se hele henvisningen og avslaget og klag på avgjørelsen. Hvis du har blitt delvis sykmeldt pga dette og du sliter så mye som du beskriver her, så gir det ikke mening å si at du ikke sliter psykisk. Det kan godt være henvisningen er for dårlig skrevet. Ikke gi opp!

Skrevet
Sokk skrev (14 minutter siden):

Be om å få se hele henvisningen og avslaget og klag på avgjørelsen. Hvis du har blitt delvis sykmeldt pga dette og du sliter så mye som du beskriver her, så gir det ikke mening å si at du ikke sliter psykisk. Det kan godt være henvisningen er for dårlig skrevet. Ikke gi opp!

Ja jeg har lyst å gråte høyt over avslaget.  At jeg tar det sterkt personlig med tanke på at jeg da føler at jeg er sykemeldt delvis på ikke sterk nok grunnlag er vondt. Jeg ønsker å bli frisk. Jeg ønsker å komme raskt tilbake i jobb nå men dette ble en tung byrde nå. Jeg følte at mine problemer med virkelighetsoppfatning og det er sterkt skremmende ikke ble tatt seriøst. 

Skrevet
Sokk skrev (17 minutter siden):

Men sant. Jeg må ikke gi opp 

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg ser bilder som er skremmende og jeg blir så redd.

Hva slags bilder ser du, og hva er det som skremmer deg med bildene?

Skrevet
psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Hva slags bilder ser du, og hva er det som skremmer deg med bildene?

Jeg ser bilder at jeg skader/ dreper mime nærmeste. Også tror jeg på de. De kommer mye på jobb. Jeg tenker da urealistiske ting som at det må ha skjedd selv om ingen ligger dø eller skadet på bakken og alt er normalt rundt meg. Jeg forstår jo at det ikke kan være sant men egentlig forstår jeg det ikke for jeg klarer ikke å skille tankene/ bildene fra virkelighet . Jeg tenker over hver bevegelse jeg tar hele dagen i frykt for anfallene.  For jeg blir så vettskremt av anfallene. Dette er ikke sterkt nok for å få psykiatrisk behandling? 

Worriesome Plenty 2
Skrevet

Tvang er ufattelig plagsomt. Dessverre tar noen psykiatere veldig lett på det. Tvang kan være skikkelig invalidiserende.

Skrevet
Worriesome Plenty 2 skrev (Akkurat nå):

Tvang er ufattelig plagsomt. Dessverre tar noen psykiatere veldig lett på det. Tvang kan være skikkelig invalidiserende.

Det er det. Og når jeg tror jeg har drept noen selv om de ikke er å se i nærheten når jeg våkner av tankene så er det ufattelig vanskelig og vondt. Og lammende arbeidsmessig.  

Skrevet
Worriesome Plenty 2 skrev (2 minutter siden):

Så ja: Jeg er veldig skuffet over avslaget. Det føles som om det er umulig å bli bedre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg ser bilder at jeg skader/ dreper mime nærmeste. Også tror jeg på de. De kommer mye på jobb. Jeg tenker da urealistiske ting som at det må ha skjedd selv om ingen ligger dø eller skadet på bakken og alt er normalt rundt meg. Jeg forstår jo at det ikke kan være sant men egentlig forstår jeg det ikke for jeg klarer ikke å skille tankene/ bildene fra virkelighet . Jeg tenker over hver bevegelse jeg tar hele dagen i frykt for anfallene.  For jeg blir så vettskremt av anfallene. Dette er ikke sterkt nok for å få psykiatrisk behandling?

Har du snakket med noen andre enn legen om dette?

Skrevet
psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Har du snakket med noen andre enn legen om dette?

Nei. Jo mine voksne barn vet om det. Far til barna/ min eks var vitne til hvor vondt jeg hadde det. Barna er voksne men de synes det er helt ufattelig at jeg ikke får hjelp for dette. De husker meg som en person som sjekket konstant alt av sikkerhet rundt dem. 

Worriesome Plenty 2
Skrevet

Bor du i Oslo er det en spesial poliklinikk på Gaustad sykehus for kun OCD. Vet ikke om det finnes andre steder i landet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...