Gå til innhold

Mener israelere de er mer verdt enn arabere?

Anbefalte innlegg

Worriesome Plenty 2
Skrevet

Man kan få det inntrykket. Hvorfor protesterer ikke flere israelere på folkemordet? Før hadde jeg sympati for Israel, men det var før denne nedslaktingen.

Skrevet
Worriesome Plenty 2 skrev (18 minutter siden):

Man kan få det inntrykket. Hvorfor protesterer ikke flere israelere på folkemordet? Før hadde jeg sympati for Israel, men det var før denne nedslaktingen.

De som nekter å gå ut å krige får fengsel. Tror det var 18måneder. Mener også å ha lest at de som protesterer får store problemer.  

Denne nedslaktingen er bare helt grusom. At ikke verdenssamfunnet kan gjøre noe mer. Orker ikke å se bilder derfra, blir bare dårlig. 

Drømmeautomat
Skrevet

Israel har blitt et land hvor religiøs ekstremisme og støtte for etnisk rensning og folkemord dominerer, dessverre. Artikkel i den israelske avisen Haaretz: https://archive.ph/QvrVu

Oppsummering av ChatGPT:

En ny undersøkelse blant jødiske israelere viser en dramatisk økning i støtten til ekstreme tiltak mot palestinere. Hele 82 % støtter nå utvisning av Gaza-beboere, og 56 % ønsker å utvise palestinere med israelsk statsborgerskap. Nesten halvparten mener IDF bør følge bibelske eksempler som i Jeriko og drepe alle innbyggere i erobrede byer. Disse holdningene, som tidligere var marginale, har nå bred støtte – også blant sekulære israelere. Blant sekulære støtter 69 % utvisning av Gazas befolkning, og 31 % mener IDF bør etterligne Josvas totalutslettelse.

Denne radikaliseringen speiler en bredere ideologisk utvikling påvirket av religiøse ledere som rabbi Yitzchak Ginsburgh, som i flere tiår har fremmet jødisk overlegenhet og oppfordret til å bryte ned demokratiske institusjoner. Etter Hamas’ angrep 7. oktober 2023 har ideene hans fått fornyet aktualitet og spredning, også blant unge og i statsapparatet.

Utdanningssystemet, medienes retorikk og rettsvesenets avgjørelser har i økende grad normalisert tanken om etnisk rensning og vold mot sivile. Resultatet er et Israel hvor ekstreme holdninger har blitt mainstream, og hvor en løsning på konflikten i økende grad forstås som fysisk fjerning av den palestinske befolkningen.

Skrevet

Det gjelder vel alle kriger. En mener at egne innbyggere er mer verdt enn motstanderens innbyggere.

AnonymBruker
Skrevet
Drømmeautomat skrev (11 timer siden):

Israel har blitt et land hvor religiøs ekstremisme og støtte for etnisk rensning og folkemord dominerer, dessverre. Artikkel i den israelske avisen Haaretz: https://archive.ph/QvrVu

Oppsummering av ChatGPT:

En ny undersøkelse blant jødiske israelere viser en dramatisk økning i støtten til ekstreme tiltak mot palestinere. Hele 82 % støtter nå utvisning av Gaza-beboere, og 56 % ønsker å utvise palestinere med israelsk statsborgerskap. Nesten halvparten mener IDF bør følge bibelske eksempler som i Jeriko og drepe alle innbyggere i erobrede byer. Disse holdningene, som tidligere var marginale, har nå bred støtte – også blant sekulære israelere. Blant sekulære støtter 69 % utvisning av Gazas befolkning, og 31 % mener IDF bør etterligne Josvas totalutslettelse.

Denne radikaliseringen speiler en bredere ideologisk utvikling påvirket av religiøse ledere som rabbi Yitzchak Ginsburgh, som i flere tiår har fremmet jødisk overlegenhet og oppfordret til å bryte ned demokratiske institusjoner. Etter Hamas’ angrep 7. oktober 2023 har ideene hans fått fornyet aktualitet og spredning, også blant unge og i statsapparatet.

Utdanningssystemet, medienes retorikk og rettsvesenets avgjørelser har i økende grad normalisert tanken om etnisk rensning og vold mot sivile. Resultatet er et Israel hvor ekstreme holdninger har blitt mainstream, og hvor en løsning på konflikten i økende grad forstås som fysisk fjerning av den palestinske befolkningen.

"Nesten halvparten mener IDF bør følge bibelske eksempler som i Jeriko og drepe alle innbyggere i erobrede byer." Tror jeg rett og slett ikke på - at 50% av den israelske befolkning har så ekstreme holdninger. Om det samme hadde blitt sagt om den palestinske befolkningen, ville jeg av en eller annen grunn ikke funnet det utrolig. Holdningene i Israel er nok blitt mer radikale jevnt over, og ekstremister er der jo, men hallo, den jevne israeler er opplyst og sivilisert.

Anonymkode: c3c33...59c

Worriesome Plenty 2
Skrevet
nachnoo skrev (2 timer siden):

Det gjelder vel alle kriger. En mener at egne innbyggere er mer verdt enn motstanderens innbyggere.

Det gjelder helt klart alle kriger. Men det er noe med varigheten og nedbombingen i denne krigen verden ikke har sett på lenge. De bomber jo områder som allerede ligger i ruiner. Proporsjonene er også ille i denne krigen, 1200 døde israelere mot 50000 palestinere. Jeg skjønner godt den første uken med bombing men nå har dette pågått altfor lenge.

Drømmeautomat
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror jeg rett og slett ikke på - at 50% av den israelske befolkning har så ekstreme holdninger. Om det samme hadde blitt sagt om den palestinske befolkningen, ville jeg av en eller annen grunn ikke funnet det utrolig.

Undersøkelsen er gjort på oppdrag for Pennsylvania State University i USA og utført av det israelske meningsmålingsinstituttet Geocartography Knowledge Group. Et representativt utvalg av 1 005 jødiske israelere ble spurt.

Sitter du på mer omfattende data samla inn med bedre metoder siden du ikke tror på resultatet, eller gir du bare uttrykk for din egen forutinntatthet?

AnonymBruker
Skrevet

Det uthevede sitatet er så ekstremt at det må være manipulert eller iallfall ikke representativt for hele befolkningen (men kanskje for settlere på Vestbredden). Man kan ikke sluke alt rått. Skal man tro noe sånt, må flere tilsvarende undersøkelser vise det samme, og være foretatt av aktører uten agenda - og noe sånt fins vel knapt. Israel er et liberalt demokrati i utgangspunktet som ikke praktiserer dødsstraff, - just saying. Det sagt, jeg støtter ikke det som skjer på Gaza siden det har gått altfor langt, men den høyrevridde regjeringen som sitter og tviholder på makten dirigerer alt det der.

Anonymkode: c3c33...59c

AnonymBruker
Skrevet

Så en dokumentar om dette for mange herrens år siden.

Der lærte foreldre på begge sider barna sine opp til hat. Slå, sparket og drap ble oppfordret av foreldre på begge sider.

Under slike forhold vil krigen aldri ende 

Anonymkode: 26b89...85f

Den forsvunne diamanten
Skrevet

Det er ikke så lett å forestille seg noe annet… Trist men jeg har mistet noe håp for menneskeheten. 50 000 palestinere er drept. Og 1200 på den israelske siden. Og det å være i mot barnemord og at barn bli handikappet for livet og traumatisert blir sett på som antisemittisme av enkelte. Forstår det er komplisert men ikke komplisert for meg å skjønne 50000 er for mange. 

Den forsvunne diamanten
Skrevet
nachnoo skrev (6 timer siden):

Det er nok sant til en viss grad. Men det er ikke det som er krig i følge Wikipedia. Jeg mener i alle fall at det er veldig skeivt maktforhold i dette tilfellet. Og tenker også det er noe mer sinister enn andre typer kriger. Jeg mener det er et folkemord på gang. 

AnonymBruker
Skrevet
Den forsvunne diamanten skrev (21 minutter siden):

Det er nok sant til en viss grad. Men det er ikke det som er krig i følge Wikipedia. Jeg mener i alle fall at det er veldig skeivt maktforhold i dette tilfellet. Og tenker også det er noe mer sinister enn andre typer kriger. Jeg mener det er et folkemord på gang. 

Denne krigen har en historie.

Og nå var det Hamas som startet denne omgangen, skal da Israel ikke forsvare seg? Ja de har mer våpen og er større. Så dumt av Hamas å utsette palestinerne for dette.

Denne krigen er komplisert. Man bør gå grundig inn i alle sider før man dømmer.

Jeg kan alt for lite til å være bastant. 

Den forsvunne diamanten
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Denne krigen har en historie.

Og nå var det Hamas som startet denne omgangen, skal da Israel ikke forsvare seg? Ja de har mer våpen og er større. Så dumt av Hamas å utsette palestinerne for dette.

Denne krigen er komplisert. Man bør gå grundig inn i alle sider før man dømmer.

Jeg kan alt for lite til å være bastant. 

Jeg føler ikke jeg trenger mer fakta enn 50 000 vs 1200 mennesker for å være bastant. Men det er kanskje bare meg🤷🏻‍♀️ Jeg har også satt meg noe grundig inn i det. 

AnonymBruker
Skrevet
Den forsvunne diamanten skrev (7 minutter siden):

Jeg føler ikke jeg trenger mer fakta enn 50 000 vs 1200 mennesker for å være bastant. Men det er kanskje bare meg🤷🏻‍♀️ Jeg har også satt meg noe grundig inn i det. 

Så du synes Hamas bare kan starte og Israel ikke har lov å forsvare seg da?  

Verden kan jo ikke være slik heller at hvis man blir angrepet så kan man ikke forsvare seg selv.

psykedeliker
Skrevet (endret)
Worriesome Plenty 2 skrev (19 timer siden):

Hvorfor protesterer ikke flere israelere på folkemordet?

Antakelig av samme grunn som at ikke flere protesterer mot all idiotien her hjemme.

Endret av psykedeliker
Den forsvunne diamanten
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Verden kan jo ikke være slik heller at hvis man blir angrepet så kan man ikke forsvare seg selv.

Jeg sa jo ikke det? Hvor har du det fra? Så du synes 50000 er helt greit eller…?

AnonymBruker
Skrevet
Den forsvunne diamanten skrev (3 minutter siden):

Jeg sa jo ikke det? Hvor har du det fra? Så du synes 50000 er helt greit eller…?

Man får ikke det ene uten det andre. Jeg mener man må få lov å forsvare seg.

Mer enn det har jeg ingen mening om.

Den forsvunne diamanten
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Man får ikke det ene uten det andre. Jeg mener man må få lov å forsvare seg.

Mer enn det har jeg ingen mening om.

Tror du vet det er galt, så du velger å unngå spørsmålet og går rundt grøten.

Drømmeautomat
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er relativt bred enighet om at Israel begår folkemord blant eksperter på holocaust og folkerett. https://www.commondreams.org/news/israel-is-committing-genocide-in-gaza

Å snakke om at Israel forsvarer seg på dette tidspunktet betyr enten at du overhodet ikke har satt deg inn i hva som skjer, eller at du argumenter i ond tro og mot bedre vitende.

Endret av Drømmeautomat
AnonymBruker
Skrevet
Den forsvunne diamanten skrev (14 minutter siden):

Tror du vet det er galt, så du velger å unngå spørsmålet og går rundt grøten.

Nei jeg gjør ikke det. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...