Gå til innhold

Mener israelere de er mer verdt enn arabere?

Anbefalte innlegg

Den forsvunne diamanten
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei jeg gjør ikke det. 

Anonymkode: 26b89...85f

Ok

Skrevet
Drømmeautomat skrev (9 minutter siden):

Det er relativt bred enighet om at Israel begår folkemord blant eksperter på holocaust og folkerett. https://www.commondreams.org/news/israel-is-committing-genocide-in-gaza

Å snakke om at Israel forsvarer seg på dette tidspunktet betyr enten at du overhodet ikke har satt deg inn i hva som skjer, eller at du argumenter i ond tro og mot bedre vitende.

Har og kommer ikke til å sette meg inn i denne krigen heller. Jeg er ingen ekspert på politikk. Men står for at jeg mener at blir man angrepet, har man lov å forsvare seg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Så du synes Hamas bare kan starte og Israel ikke har lov å forsvare seg da?  

Verden kan jo ikke være slik heller at hvis man blir angrepet så kan man ikke forsvare seg selv.

Jeg synes absolutt Israel har lov til å forsvare seg, men det er grenser for selvforsvar. Det er grenser for hva man kan gjøre i en krig også.

Skrevet
nachnoo skrev (8 timer siden):

Det gjelder vel alle kriger. En mener at egne innbyggere er mer verdt enn motstanderens innbyggere.

Dette er jeg enig i. Og det gjelder spesielt der de har forskjellige religioner.

Skrevet

Det er ingen av de som fordømmer Israel som klarer å hoste opp en fasit for Israel. Hva skal Israel gjøre? Hva ville du selv ha gjort hvis du var leder av et land hvis innbyggere ble angrepet av barbariske horder som foretok seg uhyrlige ting med barn, unge og eldre, og som proklamerer at dette vil de gjøre igjen og igjen?

Anonymkode: c3c33...59c

Den forsvunne diamanten
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er ingen av de som fordømmer Israel som klarer å hoste opp en fasit for Israel. Hva skal Israel gjøre? Hva ville du selv ha gjort hvis du var leder av et land hvis innbyggere ble angrepet av barbariske horder som foretok seg uhyrlige ting med barn, unge og eldre, og som proklamerer at dette vil de gjøre igjen og igjen?

Jeg hadde kanskje ikke okkupert landet i 77 år og laget amper stemning? 

Worriesome Plenty 2
Skrevet

Den eneste løsningen er tostatsløsning. Men det vil ikke skje så lenge USA har veto i FN. 
Men ettersom det er hatefulle folk på begge sider så ville det uansett bli turbulent.

Skrevet

Ja, det er tostatsløsning vi tenker oss, i våre enkle, naive norske hoder. Men Hamas - og med dem mange palestinere - vil ikke ha tostatsløsning. De vil ha hele området "from the river to the sea", det er dette som ligger i kampropet "Fri Palestina". De vil altså ha området der Israel befinner seg, noe som igjen betyr at de vil utradere staten Israel, og da er vi veldig nær ønske og plan om folkemord.

Den forsvunne diamanten
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det er tostatsløsning vi tenker oss, i våre enkle, naive norske hoder. Men Hamas - og med dem mange palestinere - vil ikke ha tostatsløsning. De vil ha hele området "from the river to the sea", det er dette som ligger i kampropet "Fri Palestina". De vil altså ha området der Israel befinner seg, noe som igjen betyr at de vil utradere staten Israel, og da er vi veldig nær ønske og plan om folkemord.

50000 vs 1200 og du sier fortsatt de som har utslettet 50000 er de som har plan om folkemord haha. Det er latterlig i mine øyene.

Skrevet
Den forsvunne diamanten skrev (2 minutter siden):

50000 vs 1200 og du sier fortsatt de som har utslettet 50000 er de som har plan om folkemord haha. Det er latterlig i mine øyene.

Hamas vil altså ikke ha en tostatsløsning, de vil ha HELE området, inkludert landet Israel. Og vil ikke gi seg med terrorisering og plaging og dreping. Da må Israel prøve å utrydde Hamas. Dessverre går en del sivile liv tapt i kampen mot Hamas. Men hva er alternativet?

Anonymkode: 8f835...7fc

Den forsvunne diamanten
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hamas vil altså ikke ha en tostatsløsning, de vil ha HELE området, inkludert landet Israel. Og vil ikke gi seg med terrorisering og plaging og dreping. Da må Israel prøve å utrydde Hamas. Dessverre går en del sivile liv tapt i kampen mot Hamas. Men hva er alternativet?

Anonymkode: 8f835...7fc

Enstatsløsning der landet er palestnina. Men alle som bor der har like rettigheter. Både de som kalles for israelere i dag som fortsatt ønsker å bo der og palestinere. Alle lever sammen i Palestina og alle har samme rettigheter. Vet det ikke kommer til å skje i min livstid. Men det er det jeg ønsker. Vet det sikkert ikke kommer til å skje men det er liksom min mening da. Et sted der både jøder, muslimer, kristent og ikke troende som har tilknyting til landet. 

Den forsvunne diamanten
Skrevet

Men ja det er nok en utopi ja

AnonymBruker
Skrevet

Espen Barth Eide besøkte Israel nylig, for første gang etter 7. oktober. Det er valgår, må vite. Han har nok merket seg at mange nordmenn støtter Israel iallfall delvis, og ikke bare de tradisjonelle Israelvennene.

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, det er tostatsløsning vi tenker oss, i våre enkle, naive norske hoder. Men Hamas - og med dem mange palestinere - vil ikke ha tostatsløsning. De vil ha hele området "from the river to the sea", 

Nøyaktig det samme kan du si om Israel.

Anonymkode: 8200b...a06

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nøyaktig det samme kan du si om Israel.

Anonymkode: 8200b...a06

Det var en meningsmåling i år som viste at antall israelere som støtter israelsk okkupasjon av Gaza er gått ned fra noenogførti til 23% (Times of Israel).

Skrevet

Ingen støtte til palestinerne fra meg før Hamas har satt fri alle gislene. 

Worriesome Plenty 2
Skrevet

Ingen støtte til Israel fra meg før de trekker seg ut av Gaza og Vestbredden.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det var en meningsmåling i år som viste at antall israelere som støtter israelsk okkupasjon av Gaza er gått ned fra noenogførti til 23% (Times of Israel).

Det henger veldig dårlig sammen med meningsmålingen som @Drømmeautomat la ut link til. Der ville jo flertallet drive ut alle palestinerne.

Jeg synes begge kildene er troverdige, men lurer på hva spørsmålene og svaralternativene var, sånn helt ordrett.

Når man får utrolige svar så er det ofte noe muffens der.

AnonymBruker
Skrevet

Man får bruke litt common sense. Det er ikke sannsynlig at halve befolkningen i et liberalt demokrati som det israelske støtter massakrer på barn, kvinner og eldre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...