Gå til innhold

Hvor mange ganger innafor å gjenbruke håndkle?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenker da på håndkle som man bruker etter å ha dusjet. Hva mener du?

Anonymkode: a6ca6...540

Skrevet

Hos oss er det jeg som vasker både håndklær og tøy. Jeg driver ikke noe vaskeri, det er ikke hotellnivå.  Dusjhåndklær skiftes i utgangspunktet én gang i uka. Hvis jeg ser tydelige flekker, hender det at jeg skifter det tidligere, men det er uvanlig. Det er bare voksne i husstanden og alle har hvert sitt store håndkle til bruk etter dusj. Badet har god ventilasjon, og vi er "aldri" syke.  

Gjest Adeie
Skrevet

Det håndkle jeg tørker skrittet med byttes etter hver fusj, det jeg har i håret skiftes 1 gang pr uke.

emilie321
Skrevet

Jeg bytter håndkle etter 2-3 ganger, også det jeg bruker når jeg har vasket håret. Har lest at det viktigste er at en henger opp håndkleet etter hver dusj, så det får tørket forholdsvis raskt. 

Lillemus
Skrevet

Jeg tipper jeg skifter dusjhåndkle etter 3-4 gangers bruk? Altså hver uke omtrent. De henges selvsagt opp etter hver bruk så de tørker ganske luftig og badet luftes godt etter dusjing.

Skrevet (endret)

Jeg bytter hver fjerde-femte dag. Tenåringens håndkle havner litt for ofte i en våt haug på senga - da tar jeg det umiddelbart 😅

Endret av adhoc
Skrevet

Jeg bruker det minst tre ganger, det er helt greit. Vi må ikke  overdrive. 

Skrevet

Jeg dusjer 1-2 ganger pr dag (ofte veldig kort), og bytter håndkle 1-2 ganger i uka.

AnonymBruker
Skrevet

En gang i månedne.

Anonymkode: 87a35...492

Skrevet

Ser jeg skiller meg ut, for jeg bruker nytt håndkle hver gang jeg dusjer. Bruker ikke badehåndkle/stort håndkle da, men sånne litt mindre. Mener det er 50 x 90

Skrevet

Jeg dusjer ca to ganger i uken og vasker ikke oftere enn ca hver tredje uke. Så etter seks gangers bruk bytter jeg. Når jeg trener regelmessig så dusjer jeg jo oftere, men helt ærlig så vasker jeg ikke oftere. Har sånn tjue truser så truser og håndklær og vaskekluter vaskes sammen på 60 grader. 

Ser jeg "vinner" prisen for lengst intervall mellom hver vask, men jeg ser egentlig ikke problemet med å ha rutinen sånn som jeg har den. Er jo ren over alt når jeg tørker meg. 

Så det lever jeg fint med. Går for lenge uten å bytte på senga. Det er en rutine jeg derimot ønsker å få bedre til, men det sitter hardt i med vaner og til dels tiltaksløshet og latskap. Og fordi jeg sover alene i sengen. Det er ingen andre der som svetter, sikler og promper. 😛

Men jeg får det ikke glitrende rent ofte nok så passer ikke helt til brukernavnet mitt, men jeg har alltid tenkt at å være glitrende ren og glitrende i humør og utstråling er et slags mål eller en ønsketenkning. Og at jeg vil gi meg selv anerkjennelse på at når jeg smiler bredt sånn helt genuint så glitrer jeg litt i øynene, og at jeg i friske perioder kan ha en glitrende utstråling.

Snakket meg litt bort jeg, men jeg er jo ikke glitrende ren når jeg kun dusjer to ganger i uka og tydeligvis er litt mindre renslig her enn alle andre her i tråden. Men må legge til at jeg vasker meg jo med klut hver gang jeg ikke dusker. Og fastlegen min sa faktisk til meg i dag at to ganger i uka er helt okei. Så sier jeg meg fornøyd.

Skrevet
Glitter skrev (4 timer siden):

Jeg dusjer ca to ganger i uken og vasker ikke oftere enn ca hver tredje uke. Så etter seks gangers bruk bytter jeg.

Det er jo helt tilsvarende én gang i uka for de som vanligvis dusjer hver dag. 

Skrevet

Jeg bytter håndkle når jeg vasker sengetøy, dvs annenhver uke.  Men dusjer ca 2 ganger i uka.

Thebutterfly
Skrevet

Jeg bytter håndkle hver gang jeg dusjer. Vasker det alltid etter en dusj. Mulig dumt... 

Skrevet

Jeg tar nye håndklær hver gang jeg dusjer 🙂 

Skrevet

Og bytte en gang i uka må være greit. Og dusje to ganger i uka. Man skal ikke overdrive. 

UtakknemligDiva
Skrevet

Kommer an på stoffet på håndkleet (noe lukter fortere surt og tiltrekker seg mer bakterier enn andr), om jeg fikk på mensflekker hvis det begynner å renne mens jeg tørker meg, om selvbruningen er i ferd med å løsne slik at håndkleet ser udelikat så kaster jeg det i skittentøyskurven. 

Ellers kan det lett gå en uke. Bruker det samme til hår og kropp.

UtakknemligDiva
Skrevet
erik123 skrev (2 timer siden):

Og bytte en gang i uka må være greit. Og dusje to ganger i uka. Man skal ikke overdrive. 

dusje 2 ganger i uka? mulig du tuller..

UtakknemligDiva
Skrevet
Dorthe skrev (2 timer siden):

Jeg bytter håndkle når jeg vasker sengetøy, dvs annenhver uke.  Men dusjer ca 2 ganger i uka.

Hvordan holder du deg ren ellers? Jeg kunne aldri tatt på de rene klærne og dratt på jobb uten å dusje først.

Skrevet (endret)
laban skrev (3 timer siden):

Det er jo helt tilsvarende én gang i uka for de som vanligvis dusjer hver dag. 

Ja sant. :) Jeg er generelt ikke en overhygienisk person. Tror det er derfor jeg tilnærmet aldri er syk. Det er bra å utsette seg for bakterier det styrker immunforsvaret. Er flere år siden sist. Overdreven vasking er ikke bra for kroppens førstelinje forsvar. Når man skrubber hele kroppen så skrubber man vekk de gode bakterieriene som er del av immunforsvaret. Fordi når de gode bakterieriene skrubbes vekk så blir det mer plass til de dårlige sykdomsframkallende bakterieriene også blir man syk. Hvis huden er dekket av de gode bakterieriene så blir det mindre plass til de dårlige. Det er ikke meningen at vi skal skrubbe hele kroppen.

Endret av Glitter

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...