Gå til innhold

Sliter stadig med å komme i gang med husarbeidet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har noen gode tips til hvordan fikse det bedre?

Anonymkode: 233c9...45b

AnonymBruker
Skrevet
9 minutes ago, AnonymBruker said:

Anonymkode: 46f50...8e4

AnonymBruker
Skrevet

Det kan hjelpe med lister. Da veldig konkrete lister. Ikke "vask huset", men f.eks "rydd stua", "brett klær", "tørk støv", "sett på oppvaskmaskinen" osv.

Det er så tilfredsstillende å kunne stryke ut ting på lister! Og jo mer du deler opp oppgavene jo mer overkommelig er det å gjøre dem, og jo flere ting har du å streke over på listen.

Anonymkode: 0aeda...787

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg støtter forslaget om å sette opp lister, men vil gjerne dra det litt lenger og foreslå at du lager deg en struktur som du følger fast hver uke. Det hjelper veldig å ta "løpende" oppgaver etter hvert, dvs dropp alle "mellomstasjoner" som så mange syns er bekvemt. I praksis betyr dette at du ikke legger klær på gulvet eller på en stol når du kler av/på deg, men legger dem rett i skittentøyskurven når de ikke skal brukes mer. Har du noe du skal gjenbruke lager du et system for dette, feks henger opp kroker eller knagger som du henger dem på til neste gangs bruk. Rene klær legger du på "plassen sin" i skap etter de er vasket, ikke løegg dem på en mellomstasjon før du bretter dem.

Det samme gjelder i forbindelse med måltider. Når du lager mat rydder du mens du lager mat og rett etter du har spist, og setter ikke ting på benken eller lar ting stå på bordet som "mellomstasjon". Tvert om setter du i oppvaskmaskinen med en gang, og evt vasker det du vil vaske for hånd.

Følger du dette vil du føle at husarbeidsberget blir litt mindre og lettere å håndtere. 

Når det kommer til ting som må gjentas hele tiden og aldri blir ferdig, typ vaske golv, støvsuge, tørke støv, vaske klær, vanne blomster, vaske bad/dusj/toalett, vaske vinduer eller skifte på sengen lager du en plan. Ha en fast vaskedag du har ekstra tid, feks fredag, lørdag eller søndag. Hver uke gjentar du etter fast mønster det du skal gjøre, feks tar av senga (feks annenhver uke), setter på en maskinvask med en gang, støvsuger alle gulv og vasker de som skal vaskes (hver uke). På denne måten gror det ikke ned, og det er lett å holde en grei standard.

Jeg gjør gjentakende husarbeid hver fredag, med unntak av å vaske dusjnisje - det gjør jeg mens jeg dusjer på lørdag formiddag. Badet forøvrig (inkl vask og toalett)  tar jeg sammen med annen vasking etter støvsuging av tepper og tørrmopping på fredag. Jeg avslutter med å vanne planter. Etterpå lager vi noe god helgemat, legger oss på soffan, og da er det HÆLG i rent hus - som jeg syns er deilig. Kjæresten har ikke gjort det sånn hos seg, men til og med han syns dette er deilig.

Vinduer tar jeg kanskje annenhver måned fra vår til høst, og da gjerne på en lørdag eller søndag. Der tar jeg etasje for etasje til jeg er ferdig, og legger inn belønning i form av kaffe og godis eller lunsj med venninne etterpå.

Summa summarum - for å si det kort og konsist: Dropp mellomlagring/mellomstasjoner men ta hverdagsrotet forløpende, og ha en fast husarbeidsdag. Ha en plan for når - og bare gjør det. Motivasjon tror jeg ikke du kan stole på i denne sammenhengen - de fleste må bare rett å slett bare do the shit uten å være så spesielt motivert for det :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...