Gå til innhold

Vi har hatt et slags etterkrigsnarrativ om at alt bare blir bedre og bedre, men mange føler at det ikke stemmer lenger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter flere år med dypdykk i amerikanske samfunnsproblemer, retter Thomas Seltzer blikket mot eget hjemland.

Konklusjonen er, det går feil vei. Det er ikke lenger en automatikk i at barna får det bedre økonomisk enn sine foreldre. Middelklassen forsvinner, de rikeste blir bare rikere, akkurat som i USA.

– Kona mi jobber i helsevesenet. Venner, kjente og helt fremmede begynte å fortelle meg at de kjenner noen som sliter. Mange kjenner noen som er utslitt, ufør eller bare ikke får endene til å møtes, sier Seltzer.

Samtidig understreker han at dette ikke handler om late folk, men om systemer som svikter.

– Den enkleste veien til fattigdom i Norge er å være enslig forsørger og få en langvarig sykdom. Da skal det mye til for at du ikke havner i økonomiske problemer, konstaterer han.

– Det begynner det å bli alvorlig. Når folk sier de ikke har råd til å lage flere nordmenn, har vi et nasjonalt problem, sier han.

https://www.nettavisen.no/kjendis/thomas-seltzer-med-ny-serie-om-norsk-fattigdom-det-er-hardt-a-vare-fattig-og-det-er-ikke-for-latsabber/s/5-95-2485198

Anonymkode: eded8...8ed

AnonymBruker
Skrevet

Det koster veldig mye å bo for de som skal ha seg tak over hodet.

De som er middelaldrende eller eldre kom inn da det var mye billigere. Jeg kjøpte leilighet til 400k i Oslo på 90 tallet. Så selv om jeg har bare uføretrygd klarer jeg meg greit. Hadde jeg vært 20 år i samme situasjon i dag ville det vært håpløst.

Anonymkode: 3c4be...6a7

AnonymBruker
Skrevet

Nordmenn stemmer fortsatt for samme politikk. Spiller ingen rolle hvor fattige de blir, de MÅ være for dette, for ellers mister de jobb/venner/etc.

Utrolig hvor kuet et folk kan bli, når alle bare jatter med, det er som nordkorea bare i finere fasade. Alle synger om hvor bra alt er og hvor mange fremskritt en gjør, mens alt blir verre og verre

Og det beste av alt er at folket er så patetiske at de nå ser til kommunisme som løsning, fordi kommunist er det fortsatt lov å være uten å miste venner/jobb, så det er som en leter etter mulige endringer en kan være for, uten å miste jobben sin, så da går en for kommunisme. Men det er ikke sånn verden er, en løsning er ikke beste løsning bare fordi du ikke mister jobben av å være for løsningen..... Hvis du får lov til å være for noe, avd e som styrer og sender landet i dass, er det nok faktisk det motsatte, at du får lov bør vise deg at det er feil løsning.

Jeg tror ikke det er mye håp for Norge, ting må bli skikkelig ille, før folk snur kurs, og det er synd men sånn er mennesker og særlig kvinner. Alltid jatte med på vedtatte sannheter, spiller ingen rolle hvor idiotisk det er, det gir kvinner fordel å være for "the current thing", så de vil være for the current thing helt til de får tillatelse til å være for neste ting (trolig kommunisme)

goog4_request&X-Goog-Date=20250617T19051

Anonymkode: b5089...d71

UtakknemligDiva
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle synger om hvor bra alt er og hvor mange fremskritt en gjør, mens alt blir verre og verre

De samme som svarer «du får flytte til et annet land da hvis det er så jævlig her» 

UtakknemligDiva
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Etter flere år med dypdykk i amerikanske samfunnsproblemer, retter Thomas Seltzer blikket mot eget hjemland.

Konklusjonen er, det går feil vei. Det er ikke lenger en automatikk i at barna får det bedre økonomisk enn sine foreldre. Middelklassen forsvinner, de rikeste blir bare rikere, akkurat som i USA.

– Kona mi jobber i helsevesenet. Venner, kjente og helt fremmede begynte å fortelle meg at de kjenner noen som sliter. Mange kjenner noen som er utslitt, ufør eller bare ikke får endene til å møtes, sier Seltzer.

Samtidig understreker han at dette ikke handler om late folk, men om systemer som svikter.

– Den enkleste veien til fattigdom i Norge er å være enslig forsørger og få en langvarig sykdom. Da skal det mye til for at du ikke havner i økonomiske problemer, konstaterer han.

Det jeg enda ikke har klart å forstå er hvorfor noen får barn hvis de sliter fra før. Ja, jeg er klar over at de kanskje er sammen med noen når de får barn og at dette tar slutt, men bør man ikke også sørge for å ha backup i tilfelle en blir alene? 

Når det kommer til sykdom er ikke dette noe man kan noe for. Men hva feiler det kroppene våre som blir syke så mye? Synes det er noe galt med nesten alle sammen, enten det er fysisk eller psykisk. Vi er en mislykket art. 

– Det begynner det å bli alvorlig. Når folk sier de ikke har råd til å lage flere nordmenn, har vi et nasjonalt problem, sier han.

Ikke råd til å lage flere nordmenn? Da kan vi vel slå sammen Norge og Sverige? Så er vi ikke lenger nordmenn. 

Og det er vel mer av nok andre nasjonaliteter som får barn, så befolkning i seg selv er vel ikke noe å bekymre seg for?

Man bør jo tenke over hva sine barns gener bringer til verden. Selv skal jeg ikke ha av hensyn til dette. Jeg er fri for veldig mange sykdommer mange andre får, men mener enda jeg ikke oppnår kravene for å burde få barn.

Endret av UtakknemligDiva

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...