Gå til innhold

Forskudd på arv - hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kommer til å få en bra slump med penger i løpet av året og tenker å gi barna mine en god del av det, som forskudd på arv. Det er snakk om å gi like mye til begge to så det er ikke snakk om avkorting av noe som helst ved et senere arveoppgjør. Men hvordan gjør man det rent praktisk slik at det er tydelig at det dreier seg om forskudd på arv så de slipper å betale skatt av det? Holder det med at jeg selv skriver en bekreftelse på at summen de mottar er et forskudd på arv og så skriver de det i neste års selvangivelse?

Skrevet
Lillemus skrev (2 minutter siden):

Men hvordan gjør man det rent praktisk slik at det er tydelig at det dreier seg om forskudd på arv så de slipper å betale skatt av det?

Hva slags skatt er dette? De må opplyse om gaven i skattemeldingen, men den utløser ingen annen skatt enn om de hadde vunnet pengene i Lotto? Skatt på formue og renter av store beløp man har stående, slipper ingen unna. Arveavgift o.l. er avskaffet. 

Hvis du gir dem like mye og ingen av dem vil starte noe rabalder rundt det, trenger du ikke gjøre noe spesielt, tror jeg. 

Med forbehold om at jeg har forstått dette riktig.

@morsan ?

Skrevet
Lillemus skrev (18 minutter siden):

Jeg kommer til å få en bra slump med penger i løpet av året og tenker å gi barna mine en god del av det, som forskudd på arv. Det er snakk om å gi like mye til begge to så det er ikke snakk om avkorting av noe som helst ved et senere arveoppgjør. Men hvordan gjør man det rent praktisk slik at det er tydelig at det dreier seg om forskudd på arv så de slipper å betale skatt av det? Holder det med at jeg selv skriver en bekreftelse på at summen de mottar er et forskudd på arv og så skriver de det i neste års selvangivelse?

Du trenger ikke å gjøre noe annet enn å overføre pengene til deres kontoer. De oppgir det i sine selvangivelser for 2025, slik at skattemyndighetene har oversikt over hvor pengene kommer fra. 

Skrevet
laban skrev (17 minutter siden):

Hva slags skatt er dette? De må opplyse om gaven i skattemeldingen, men den utløser ingen annen skatt enn om de hadde vunnet pengene i Lotto? Skatt på formue og renter av store beløp man har stående, slipper ingen unna. Arveavgift o.l. er avskaffet. 

Hvis du gir dem like mye og ingen av dem vil starte noe rabalder rundt det, trenger du ikke gjøre noe spesielt, tror jeg. 

Med forbehold om at jeg har forstått dette riktig.

@morsan ?

Se der, jeg trodde større pengegaver var skattepliktige, men det er de ikke tydeligvis, så supert! 😀 Jeg kan jo uansett lage et skriv som bekrefter at det er forskudd på  om det blir noen spørsmål.

Skrevet
frosken skrev (7 minutter siden):

Du trenger ikke å gjøre noe annet enn å overføre pengene til deres kontoer. De oppgir det i sine selvangivelser for 2025, slik at skattemyndighetene har oversikt over hvor pengene kommer fra. 

Så enkelt altså, topp!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått penger fra mor til å pusse opp badet som kostet 450000, hun gjorde ingenting annet enn å overføre pengene og det gikk helt fint.

Anonymkode: 7f7ad...7b8

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...