Gå til innhold

Skyter IDF palestinere i matkø?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ok, hvilke kilder? Kan du navngi noen?

Anonymkode: 4f9c3...7d6

Mange utenlandske medier er mindre biased enn de norske. Har lest danske aviser, tyske, f.eks. Die Welt, Financial Times, Times of Israel, Times of India/ Hindustan, Klassekampen. Av podkaster: Ness, Wolfgang Wee, Jødepodden, Tojes time. Det var disse jeg kom på i farten.

Anonymkode: 7dd98...8a1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Worriesome Plenty 2 skrev (57 minutter siden):

Det gjør ikke saken noe ‘bedre’.

Nei det gjør det ikke i og for seg, men det sier noe om graden av etterrettelighet  i store aviser  som VG. Balansert dekning innebærer at man ikke utelater viktige opplysninger om en sak.

AnonymBruker
Skrevet
Drømmeautomat skrev (23 timer siden):

Kilden du linker til, Memri, har en klar bias. Fra wikipedia: "The Middle East Media Research Institute (MEMRI), officially the Middle East Media and Research Institute,[1] is an American non-profit press monitoring organization co-founded by Israeli ex-intelligence officer Yigal Carmon and Israeli-American political scientist Meyrav Wurmser in 1997."

Det gir mening at Israel gjør dette hvis man tar inn over seg at dette er et folkemord, noe de fleste nå er i ferd med å få øynene opp for. Sultkatastrofen og nøden er villet, og en del av folkemordet. At sivile palestinere i matkø skytes for moro skyld er bare den sadistiske prikken over i-en. 

En erfaren amerikansk tidligere Green Beret er en av de som har sett dette med egne øyne og som har varslet.

Tror du på at israelske soldater (som vel I utgangspunktet er normale mennesker som deg og meg) skyter sivile palestinere for moro skyld?

Drømmeautomat
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror du på at israelske soldater (som vel I utgangspunktet er normale mennesker som deg og meg) skyter sivile palestinere for moro skyld?

Tror du at tyske soldater (som vel I utgangspunktet var normale mennesker som deg og meg) skjøt sivile jøder for moro skyld under andre verdenskrig?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tror det finnes enkelte som gjør sånne ting, ja. Jeg tror ikke at de fleste gjør det.

Lederne trenger egentlig bare å dehumansisere fienden og se en annen vei, så blir ting fort stygt helt av seg selv.

AnonymBruker
Skrevet
Drømmeautomat skrev (1 time siden):

Tror du at tyske soldater (som vel I utgangspunktet var normale mennesker som deg og meg) skjøt sivile jøder for moro skyld under andre verdenskrig?

Ja er du gal, selvsagt. Hvem var det som skrev doktorgraden sin fra fangeleirer under andre verdenskrig der fangene ble dehumanisert og behandlet som dyr. Husker ikke. Men ja, SELVSAGT.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja er du gal, selvsagt. Hvem var det som skrev doktorgraden sin fra fangeleirer under andre verdenskrig der fangene ble dehumanisert og behandlet som dyr. Husker ikke. Men ja, SELVSAGT.

Niels Christie

AnonymBruker
Skrevet

Nazi-Tyskland: Nazistene hadde en vanvittig ideologi om en "endelig løsning" som handlet om å utslette et helt folk, og tyske soldater ble beordret til å drepe sivile. Israelske soldater blir ganske sikkert ikke beordret til å skyte sivile i matkø, men hvis enkelte av dem gjør det (noe jeg betviler) er det grusomt, og en krigsforbrytelse kort og greit.

AnonymBruker
Skrevet
On 7/30/2025 at 10:55 PM, AnonymBruker said:

Mange utenlandske medier er mindre biased enn de norske. Har lest danske aviser, tyske, f.eks. Die Welt, Financial Times, Times of Israel, Times of India/ Hindustan, Klassekampen. Av podkaster: Ness, Wolfgang Wee, Jødepodden, Tojes time. Det var disse jeg kom på i farten.

Jødepodden mindre partisk enn andre norske medier? 

Anonymkode: ba127...d30

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jødepodden mindre partisk enn andre norske medier? 

Som jeg sa: troverdige og upartiske kilder er vanskelige å oppdrive - derav også etterlysningen av sådanne.

Jødepodden var drevet av Nina Grunfeld (datter av salig Berthold), og hun er nyansert, saklig og god. Endel av gjestene er dog selvsagt partiske, pro Israel. Synes likevel podden var interessant og lærerik. Ble visst nedlagt fordi Nina fikk mye hat - gjett hvorfra ...

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Som jeg sa: troverdige og upartiske kilder er vanskelige å oppdrive - derav også etterlysningen av sådanne.

Jødepodden var drevet av Nina Grunfeld (datter av salig Berthold), og hun er nyansert, saklig og god. Endel av gjestene er dog selvsagt partiske, pro Israel. Synes likevel podden var interessant og lærerik. Ble visst nedlagt fordi Nina fikk mye hat - gjett hvorfra ...

Når flertallet av innbyggerne i Israel støtter det palestinske folkemordet forstår jeg hvorfor jøder mislikes.

Worriesome Plenty 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Når flertallet av innbyggerne i Israel støtter det palestinske folkemordet forstår jeg hvorfor jøder mislikes.

Aksept for antisemittisme er stygt.

AnonymBruker
Skrevet
26 minutes ago, Worriesome Plenty 2 said:

Aksept for antisemittisme er stygt.

Nei.

Drømmeautomat
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er uhyre viktig å skille mellom den staten Israel og jøder. Hvis man tillegger jøder som folk dårlige egenskaper pga. Israels folkemord begår man den samme feilen som de som dehumaniserer palestinerne pga. hva Hamas har gjort.

Betydelige deler av den jødiske befolkningen verden over tar avstand fra folkemordet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det er viktig å huske på at jøder = israelere. Sjangsen er stor for at de jødene som bor f.eks i Norge gjør det fordi de ikke støtter de Israel driver med. Kjenner selv flere som er totalt uenig og demonstrere ofte for palestinere her i Norge. De er nøye på et religion er i hjertet og kroppen, det er ikke ett tvunget sted. 

Det blir som om vi skulle dømt alle i Norge fordi noen kristne også er enige i det Israel driver med og mesteparten ser fortsatt på Norge som ett kristent land. 

Anonymkode: cf2fb...005

Worriesome Plenty 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.8.2025 den 14.39):

Politikken i Israel er kun mulig grunnet støtte fra USA, i USA er det evangeliske kristne som støtter Israel og kristen- sionister. Disse er veldig ekstreme i sin støtte og utgjør en stor maktfaktor i USA. Det er disse som heier frem Trump. Jeg regner med du også misliker amerikanere da? I følger din logikk?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...