Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg selger sekundærboliger min og regner med å få 3,2 til 3,5 

hva burde jeg gjøre med pengene?

høyrentekonto?

har hørt om fond, men vet ikke hva det går ut på

interessert i å kjøpe kåk på gran canaria

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Marye skrev (6 minutter siden):

høyrentekonto?

Det kommer helt an på hva slags tidsperspektiv du har, om du ellers har gjeld og hvilken risikovilje du har.

Fond gir over tid høyere avkastning enn høyrentekonto, men har også noe høyere risiko. Med andre ord kan du risikere veldig lav avkastning eller til og med at pengene taper seg i verdi. Men over tid er det vanligvis lønnsomt ift. høyrentekonto.

Skrevet

Jeg tror i alle fall jeg hadde droppet Gran Canaria. Nå kjenner jeg ikke eiendomsmarkedet der, men det virker som en ganske stor risiko å kjøpe fritidsbolig i utlandet, og du skal være der ekstremt mye for at det faktisk skal lønne seg å eie framfor å bo på hotell eller leie en leilighet.

Hvis du skal investere pengene er spørsmålet hva du bør kjøpe. Personlig mener jeg at høyrentekonto en stund er et fullstendig akseptabelt alternativ siden markedet er dyrt nå og tiden nok er moden for en korreksjon. Framtidsutsiktene ser jo ikke ekstremt lyse ut for tiden, og det er mye usikkerhet internasjonalt, med toll, osv. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville vært meget skeptisk til å kjøpe bosted i utlandet nå. Det har vært massive opprør fordi de som bor flere steer ikke får kjøpt boliger fordi turister o.l. tar over noe som igjen resulterer i at turister blir utestengt, fulgt etter, trakkasert o.l. med politiets velsignelse fordi de er enige. 

Anonymkode: d8121...f72

AnonymBruker
Skrevet
Marye skrev (På 14.8.2025 den 13.34):

høyrentekonto?

Sørge for at en verge har kontroll på dem.

Anonymkode: cf059...705

slabbedask
Skrevet
On 8/14/2025 at 1:34 PM, Marye said:

høyrentekonto?

Jeg hadde IKKE kjøpt noe på Gran Canaria.

Hadde satt 1 mill i aksjefond, 1 mill i rentefond, og resten på høyrentekonto.

Skrevet

På kort sikt bør du sette alt på høyrentekonto. Så bruker du tiden til å finne ut det andre.

Men dropp kjøp av eiendom på GC.

Skrevet
nachnoo skrev (58 minutter siden):

På kort sikt bør du sette alt på høyrentekonto. Så bruker du tiden til å finne ut det andre.

Men dropp kjøp av eiendom på GC.

…eller «fastrenteinnskudd» med bedre rente enn høyrentekonto. Der kan man binde sin kapital fra 3 mnd. og oppover.

• 2 uker senere...
Drømmeautomat
Skrevet

Med lang tidshorisont har det historisk over 70% av tida lønt seg å putte pengene i aksjemarkedet med én gang. Så kan man hevde at denne gangen er det annerledes. En mellomting kan da være å putte halvparten på høyrentekonto og halvparten i et globalt aksjefond (selv ville jeg valgt et valutasikret sånn tilstandene er i USA nå). Kron og Nordnet er billige plattformer. Kron har ferdige sparepakker du kan velge mellom. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...