Marye Skrevet 14. august Skrevet 14. august Jeg selger sekundærboliger min og regner med å få 3,2 til 3,5 hva burde jeg gjøre med pengene? høyrentekonto? har hørt om fond, men vet ikke hva det går ut på interessert i å kjøpe kåk på gran canaria 0 Siter
Ekstra Skrevet 14. august Skrevet 14. august Marye skrev (6 minutter siden): Jeg selger sekundærboliger min og regner med å få 3,2 til 3,5 hva burde jeg gjøre med pengene? høyrentekonto? har hørt om fond, men vet ikke hva det går ut på interessert i å kjøpe kåk på gran canaria Det kommer helt an på hva slags tidsperspektiv du har, om du ellers har gjeld og hvilken risikovilje du har. Fond gir over tid høyere avkastning enn høyrentekonto, men har også noe høyere risiko. Med andre ord kan du risikere veldig lav avkastning eller til og med at pengene taper seg i verdi. Men over tid er det vanligvis lønnsomt ift. høyrentekonto. 3 Siter
ISW Skrevet 16. august Skrevet 16. august Jeg tror i alle fall jeg hadde droppet Gran Canaria. Nå kjenner jeg ikke eiendomsmarkedet der, men det virker som en ganske stor risiko å kjøpe fritidsbolig i utlandet, og du skal være der ekstremt mye for at det faktisk skal lønne seg å eie framfor å bo på hotell eller leie en leilighet. Hvis du skal investere pengene er spørsmålet hva du bør kjøpe. Personlig mener jeg at høyrentekonto en stund er et fullstendig akseptabelt alternativ siden markedet er dyrt nå og tiden nok er moden for en korreksjon. Framtidsutsiktene ser jo ikke ekstremt lyse ut for tiden, og det er mye usikkerhet internasjonalt, med toll, osv. 3 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. august Skrevet 16. august Jeg ville vært meget skeptisk til å kjøpe bosted i utlandet nå. Det har vært massive opprør fordi de som bor flere steer ikke får kjøpt boliger fordi turister o.l. tar over noe som igjen resulterer i at turister blir utestengt, fulgt etter, trakkasert o.l. med politiets velsignelse fordi de er enige. Anonymkode: d8121...f72 3 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. august Skrevet 16. august Marye skrev (På 14.8.2025 den 13.34): Jeg selger sekundærboliger min og regner med å få 3,2 til 3,5 hva burde jeg gjøre med pengene? høyrentekonto? har hørt om fond, men vet ikke hva det går ut på interessert i å kjøpe kåk på gran canaria Sørge for at en verge har kontroll på dem. Anonymkode: cf059...705 1 Siter
slabbedask Skrevet 16. august Skrevet 16. august On 8/14/2025 at 1:34 PM, Marye said: Jeg selger sekundærboliger min og regner med å få 3,2 til 3,5 hva burde jeg gjøre med pengene? høyrentekonto? har hørt om fond, men vet ikke hva det går ut på interessert i å kjøpe kåk på gran canaria Jeg hadde IKKE kjøpt noe på Gran Canaria. Hadde satt 1 mill i aksjefond, 1 mill i rentefond, og resten på høyrentekonto. 1 Siter
nachnoo Skrevet 20. august Skrevet 20. august På kort sikt bør du sette alt på høyrentekonto. Så bruker du tiden til å finne ut det andre. Men dropp kjøp av eiendom på GC. 1 Siter
bibben Skrevet 20. august Skrevet 20. august nachnoo skrev (58 minutter siden): På kort sikt bør du sette alt på høyrentekonto. Så bruker du tiden til å finne ut det andre. Men dropp kjøp av eiendom på GC. …eller «fastrenteinnskudd» med bedre rente enn høyrentekonto. Der kan man binde sin kapital fra 3 mnd. og oppover. 0 Siter
Drømmeautomat Skrevet 2. september Skrevet 2. september Med lang tidshorisont har det historisk over 70% av tida lønt seg å putte pengene i aksjemarkedet med én gang. Så kan man hevde at denne gangen er det annerledes. En mellomting kan da være å putte halvparten på høyrentekonto og halvparten i et globalt aksjefond (selv ville jeg valgt et valutasikret sånn tilstandene er i USA nå). Kron og Nordnet er billige plattformer. Kron har ferdige sparepakker du kan velge mellom. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.