Gå til innhold

Kontroll i kjæreste forhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Vi er begge voksne i 40 årene. Vi er kjærester, men jeg kjenner på ubehag vedr. kontroll.

Litt info: Vi må ta fly for å besøke hverandre. Jeg er i en vanskelig økonomisk situasjon, og venter på uføretrygd. Jeg får nå økonomisk sosialhjelp. Han har allerede ufør.

Jeg ønsker å ta ting litt rolig, ikke være som samboere nå, men når han kom til meg sist, ble han værende flere mnd, nesten 1 år. Grunnen var at det var oppussing i blokka hans. Altså mye uro med meisling, borring,mm. Jeg følte meg litt kvalt, da jeg bor i en bitte liten leilighet. Jeg venter på uføretrygd, så jeg kan få en leilighet med 1 soverom hvertfall. Det har jeg ikke nå. Vi prøvde å få litt tid alene, hver for oss, men han hadde ikke "energi" ofte til å dra litt ut. Vi begge jobber frivillig i ulike organisasjoner. 

Så skulle vi dra ned til han. Han eier sin egen leilighet, med 1 soverom. Jeg hadde ikke særlig lyst til å dra, jeg ønsket å være litt fra hverandre, da vi har gått oppi hverandre bokstavelig talt i nesten 1 år, og det har vært mye krangling. Han fikk meg ned til han tilslutt.

Når vi kom hit, har det vært meisling, borring, spikring,  ja, et skikkelig leven, der man ikke kan høre noe, hverken tv eller noe annet. Vi må nesten rope til hverandre for å høre hva den andre sier. Fra 08 på morgen til 16 på ettermiddagen.

Jeg har diagnose kompleks PTSD.  Dette vet han, og jeg tåler ikke slikt bråk fra mandag til lørdag. Jeg sa til han at jeg ønsket å dra hjem, han må betale billett, da jeg ikke har råd til det nå. Jeg sa jeg ville betale det tilbake i avdrag h er mnd. Han har nesten 200.000 på konto, inkl. sparekonto, så han har pengene, men han nektet, og han nekter meg ennå å dra hjem, pga betaling av billett.

Billetten hjem til meg er betalt, slutten av denne mnd. Da skal han være med meg hjem, da han ikke takler dette støyet, som vil vare frem til våren en gang, neste år.

Dette ble langt!! Jeg er bare så fortvilet og sint på han!! Han bruker økonomien sin, pengene sin som kontroll over meg. Dette er ikke første gang! Og nå skal han være med meg hjem igjen, og være der flere mnd!! Vi krangler mye, og jeg har sagt at jeg har fått nok!! Men han inynder seg med at helsa hans vil bli skikkelig ille med å være hjemme hos seg selv.

Dette ble en lang tekst!! Jeg er så sint og lei!!!! Hadde jeg hatt mine egne penger, hadde jeg reist hjem for 3 uker siden!! Det er tortur for meg her!! Og jeg er så skuffa og lei av han!!!

Anonymkode: 7a527...b2c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lån penger av noen og kjøp en billig-billett og gjør det samtidig slutt, dette forholdet høres ikke ut som noe som gir deg noe positivt.

Skrevet

Det er jo liten vits å være kjæreste med noen og være lei av å se dem hver dag.  De aller fleste kan være lei av mannen innimellom, men hvis det ikke er flest gode dager så gjør som Lillemus skriver.

AnonymBruker
Skrevet
Lillemus skrev (37 minutter siden):

Lån penger av noen og kjøp en billig-billett og gjør det samtidig slutt, dette forholdet høres ikke ut som noe som gir deg noe positivt.

Takk for svar ❤️ 

Han har betalt billetter så jeg kan besøke familien min snart, han nevner det ofte til meg, som at "nå er det ikke lenge igjen" , eller " det er på grunn av meg du får besøke dem", om vi krangler. 

Også bruker han det at han takler ikke å være her i denne leiligheten med alt dette bråket. Han handler på samvittigheten min, rett og slett. Jeg har tatt det opp med han, men vi kommer ingen vei.

Kan jeg si til han, at han får bare være her hjemme hos seg selv tross mye bråk? Han har jo ikke brydd seg om meg heller de siste ukene, og jeg har sagt det er tortur for meg, pga diagnosen jeg har. Jeg forklarer og forklarer... Jeg er sint nå! 

Skrevet

Det er en mismatch mellom dere der. Du får fnatt av å bo tett på mens han ikke får det.

Hvordan vil du at forholdet deres skal være? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Takk for svar ❤️ 

Han har betalt billetter så jeg kan besøke familien min snart, han nevner det ofte til meg, som at "nå er det ikke lenge igjen" , eller " det er på grunn av meg du får besøke dem", om vi krangler. 

Også bruker han det at han takler ikke å være her i denne leiligheten med alt dette bråket. Han handler på samvittigheten min, rett og slett. Jeg har tatt det opp med han, men vi kommer ingen vei.

Kan jeg si til han, at han får bare være her hjemme hos seg selv tross mye bråk? Han har jo ikke brydd seg om meg heller de siste ukene, og jeg har sagt det er tortur for meg, pga diagnosen jeg har. Jeg forklarer og forklarer... Jeg er sint nå! 

Hvorfor er du sammen med ham? Gir han deg noe positivt som fine tilbakemeldinger på ting du gjør, gjør dere hyggelige ting sammen? Han høres noe kynisk ut, det å spille på andres samvittighet på den måten er veldig lite sjarmerende, for å si det mildt.

AnonymBruker
Skrevet
Lillemus skrev (15 timer siden):

Hvorfor er du sammen med ham? Gir han deg noe positivt som fine tilbakemeldinger på ting du gjør, gjør dere hyggelige ting sammen? Han høres noe kynisk ut, det å spille på andres samvittighet på den måten er veldig lite sjarmerende, for å si det mildt.

Ja det gjør han. Han er veldig snill. Men han har problemer med bruk av penger, han blir urolig og frustrert når det er "for mye" penger som går ut. Han innrømte det til meg i går kveld. Han sliter veldig med det sa han. Selv om jeg skulle betalt tilbake billett til han, når jeg sa jeg ønsket å dra hjem. 

Penger for han, det å ha penger oppspart, det skal det ikke brukes av. Og når det skjer, vil han leve på brød og ost, og tjene opp igjen fortest mulig av det som ble brukt, fortest mulig.

Skrevet

Uavhengig av hvem som betaler billetter hit eller dit: si klart ifra om at du trenger tid for deg selv nå og at han ikke kan bli med hjem til deg nå neste gang. Forhåpentligvis kan billetten refunderes eller endres til senere tidspunkt, men uansett kan han ikke bli med nå. Du trenger å være for deg selv og dessuten tenke over om du ønsker videre forhold eller ikke. Han virker ikke å respektere grensene dine og behovet ditt for privatsfære. Han eier deg ikke selv om han har sparekonto og ikke du. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja det gjør han. Han er veldig snill. Men han har problemer med bruk av penger, han blir urolig og frustrert når det er "for mye" penger som går ut. Han innrømte det til meg i går kveld. Han sliter veldig med det sa han. Selv om jeg skulle betalt tilbake billett til han, når jeg sa jeg ønsket å dra hjem. 

Penger for han, det å ha penger oppspart, det skal det ikke brukes av. Og når det skjer, vil han leve på brød og ost, og tjene opp igjen fortest mulig av det som ble brukt, fortest mulig.

Jeg er enig i at det er lurt å ha penger i bakhånd, men å være så opptatt av det at man ikke kan bruke noe, det blir for drøyt for meg. Han kommer ikke til å endre seg på dette, vil du orke å leve med en så sparsommelig partner?

AnonymBruker
Skrevet

Mange lever i turbulente forhold, etter eget ønske, og det er bare du og han som kan vite om det er ønskelig å fortsette forholdet. Det høres ut til at dere har et ganske sterkt bånd, men at dere på hvert deres vis har problemer med grensesetting. Du trenger nok å bli mer selvstendig, bl.a. økonomisk, og han må forstå og respektere at du trenger mer tid for deg selv. Kanskje særboskap rett og slett er deres samlivsform. Har dere atskilt økonomi og bosted, kan dere møtes der dere har det bra sammen.

Anonymkode: ac1b7...23d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mange lever i turbulente forhold, etter eget ønske, og det er bare du og han som kan vite om det er ønskelig å fortsette forholdet. Det høres ut til at dere har et ganske sterkt bånd, men at dere på hvert deres vis har problemer med grensesetting. Du trenger nok å bli mer selvstendig, bl.a. økonomisk, og han må forstå og respektere at du trenger mer tid for deg selv. Kanskje særboskap rett og slett er deres samlivsform. Har dere atskilt økonomi og bosted, kan dere møtes der dere har det bra sammen.

Enig med deg om at de ikke nødvendigvis skal bryte tvert, eller i det hele tatt. De virker jo ha et sterkt bånd. Ingen forhold er perfekte og selv om andre sikkert synes det høres ut som et rart forhold: alle har det på sitt vis og folk har gode og dårlige sider. Men igjen: Man kan ikke påtvinge noen sitt nærvær. Om særboer eller samboer, så må man ha tid fra hverandre noen ganger. Kan tenke meg at det er ekstra viktig dersom begge går hjemme. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

En kommentar til dette med syn på bruk av penger: Dersom man er uføretrygdet og har en svært begrenset inntekt, så synes jeg ikke det er rart at han ønsker at det skal fortsette å være 200 000 på hans sparekonto. Hvis han begynner å bruke av sparekontoen på forbruk, så forsvinner de midlene ganske fort - og med lav inntekt er det vanskelig å bygge opp en ny økonomisk reserve. 

AnonymBruker
Skrevet
frosken skrev (På 17.8.2025 den 12.00):

En kommentar til dette med syn på bruk av penger: Dersom man er uføretrygdet og har en svært begrenset inntekt, så synes jeg ikke det er rart at han ønsker at det skal fortsette å være 200 000 på hans sparekonto. Hvis han begynner å bruke av sparekontoen på forbruk, så forsvinner de midlene ganske fort - og med lav inntekt er det vanskelig å bygge opp en ny økonomisk reserve. 

Enig med deg i det. Jeg har også en sparekonto med en sum som jeg tenker absolutt ikke skal brukes hvis det ikke er full krise. Jeg hadde nok ikke brukt dem på å kjøpe billett til min samboer. Kanskje må du finne en måte til å spare opp en buffer for deg selv til kriser?

Anonymkode: 555e4...137

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig med deg i det. Jeg har også en sparekonto med en sum som jeg tenker absolutt ikke skal brukes hvis det ikke er full krise. Jeg hadde nok ikke brukt dem på å kjøpe billett til min samboer. Kanskje må du finne en måte til å spare opp en buffer for deg selv til kriser?

Anonymkode: 555e4...137

Jeg hadde gjort det, om situasjonen hadde vært omvendt.

Jeg sa til han at han skal få tilbakebetalt alt. Det skulle være et lån.Men nei, det var ikke aktuelt. Likevel sa han, at hvis dette fortsetter, skal jeg ta meg råd til billetter hjem til deg. Men det har ikke skjedd...

Det er så ille her, at ofte kan vi ikke høre hverandre snakke, kan ikke høre tv'n, mm. Det har vært skikkelig mye uvær også, så ikke greit å være ute og bort fra bråket. 

Jeg står i en søknad om uføre, pga diagnosen jeg har. Men etterhvert skal jeg spare meg opp en bufferkonto!

AnonymBruker
Skrevet
frosken skrev (På 17.8.2025 den 12.00):

Han klarer seg godt økonomisk, det er ikke problemet. Han tjener ofte inn også, på å være hos meg, på mat og strøm.

AnonymBruker
Skrevet
krøll9 skrev (På 17.8.2025 den 11.32):

Enig med deg om at de ikke nødvendigvis skal bryte tvert, eller i det hele tatt. De virker jo ha et sterkt bånd. Ingen forhold er perfekte og selv om andre sikkert synes det høres ut som et rart forhold: alle har det på sitt vis og folk har gode og dårlige sider. Men igjen: Man kan ikke påtvinge noen sitt nærvær. Om særboer eller samboer, så må man ha tid fra hverandre noen ganger. Kan tenke meg at det er ekstra viktig dersom begge går hjemme. 

Vi er ikke samboere, men har vært kjærester i 2 år. 

AnonymBruker
Skrevet
krøll9 skrev (På 16.8.2025 den 23.14):

Uavhengig av hvem som betaler billetter hit eller dit: si klart ifra om at du trenger tid for deg selv nå og at han ikke kan bli med hjem til deg nå neste gang. Forhåpentligvis kan billetten refunderes eller endres til senere tidspunkt, men uansett kan han ikke bli med nå. Du trenger å være for deg selv og dessuten tenke over om du ønsker videre forhold eller ikke. Han virker ikke å respektere grensene dine og behovet ditt for privatsfære. Han eier deg ikke selv om han har sparekonto og ikke du. 

Det som er, er at jeg har ikke samvittighet til det. De som er i jobb, merker ikke til det, da de slutter i 16 tia. Her er det så mye bråk at vi hører ingenting annet enn meisling og borring. Man må rope for å høre hverandre, hver dag, 6 dager i uka, foruten når de har matpause. Det er grusomt! Dette vil vare frem til våren neste år, da det er en omfattende skade på hele bygget han bor i.

AnonymBruker
Skrevet
Lillemus skrev (På 17.8.2025 den 6.54):

Jeg er enig i at det er lurt å ha penger i bakhånd, men å være så opptatt av det at man ikke kan bruke noe, det blir for drøyt for meg. Han kommer ikke til å endre seg på dette, vil du orke å leve med en så sparsommelig partner?

Det er én av grunnene for at vi fremdeles er bare kjærester, selv om vi er som samboere nå, mtp oppussinga av blokka hans, det bråket det medfører, og at han "må" være hos meg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det som er, er at jeg har ikke samvittighet til det. De som er i jobb, merker ikke til det, da de slutter i 16 tia. Her er det så mye bråk at vi hører ingenting annet enn meisling og borring. Man må rope for å høre hverandre, hver dag, 6 dager i uka, foruten når de har matpause. Det er grusomt! Dette vil vare frem til våren neste år, da det er en omfattende skade på hele bygget han bor i.

Det er et praktisk og økonomisk problem dere har, hvordan tenker du at brukere på DOL skal hjelpe deg med det? Alle råd faller på steingrunn liksom.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er et praktisk og økonomisk problem dere har, hvordan tenker du at brukere på DOL skal hjelpe deg med det? Alle råd faller på steingrunn liksom.

Jeg ser svarene deres, og jeg hadde virkelig behov for å ventilere hos noen, anonymt. Også se hva dere tenker om denne situasjonen, da jeg ikke opplever å bli forstått av han.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...