Gå til innhold

Sykehjemspasient på besøk i annen kommune

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen her noen tanker eller erfaringer mht å ta med en eldre, pleietrengende person på besøk til en annen kommune for et stort familieselskap? Besøket vil i såfall innebære lengre transport og at personen må overnatte på annet sted enn sykehjemmet. 

Spørsmålet oppsto i forbindelse med et bryllup i familien som planlegges til å skje om 1-2 år, og da om bestemor på sykehjem mange mil unna kan klare å delta. Mye kan jo skje med bestemor på et par år, men vi kan nå snakke ut fra dagens situasjon.

Det kommende brudeparet er positivt innstilt til å ha med bestemor, og det er bestemoren også, men pga. demens bedømmer hun neppe situasjonen realistisk. Jeg derimot er noe betenkt både mtp bestemorens velbefinnende ved å transporteres i mange timer hver vei og bo og oppholde seg annet sted med behov for pleie og stell, og også mtp om det lar seg gjøre for pårørende å ha ansvaret for dette og rent praktisk gjennomføre det. 

Jeg forstår at man kan ha rett på helsetjenester der man oppholder seg, se fx lenken under, som tilfeldigvis er fra statsforvalteren i Vestland. Men jeg vet ikke hvor langt dette strekker seg. 

https://www.statsforvalteren.no/vestland/helse-omsorg-og-sosialtenester/helsetenester/treng-du-helse--og-omsorgstenester-i-ein-annan-kommune-enn-den-du-bur-i/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...