Gå til innhold

Genial forretningsidé... Hvor henvende seg?

Anbefalte innlegg

Gjest (ikke undertegnet)

Jeg har nå kommet fram til et "tiltak" jeg mener å kunne tjene gode penger på, i tilleg til at det er stort behov for det jeg tenker på.

Men. Hvor i all verden skal jeg henvende meg?

Jeg har null erfaring i å sette opp forretningsidé, budsjett osv., og har minimalt med egenkapital.

Jeg tror nok mange investorer vil tenne på ideen, _hvis_ jeg bare greier å sette opp et fornuftig budsjett, og ihvertfall _virke_ seriøs... Hjelp...

Fortsetter under...

Gjest 1000000000 i sikte?

hei.

Jeg tror kanskje de i SND kan hjelpe deg. Forsøk www.snd.no

Videre har de i en rekke kommuner såkalte etablerersentere hvor du kan få gratis hjelp til å utarbeide en forretningide samt tips til hvor du kan søke støtte osv.

Vet ikke hvor du bor men i Akershus har de slike etablerersentere både i Lillestrøm og på Garermoen.

Ring opplysning for å sjekke om det finnes nær der du bor.

Lykke til.

Hvis du hvirkelig har en god ide, så vær forsiktig med hvem du lar få innsyn i den. Gode forretningsideer er "stjålet" mange ganger.......

Det finnes diverse bøker som kan gi deg en ide om hva som skal til. Kanskje "Grunderskolen" hos Hegnar Online kan gi deg litt bakgrunnskunnskap.

http://www.hegnar.no/external/default.asp?nSpace=ns_17

Gjest (ikke undertegnet)

Ta kontakt med næringsavdelingen i kommunen din for å få en oversikt over hva de kan hjelpe med. Du kan søke om midler til utvikling av ideen - altså forarbeidet. Senere kan du også søke om tilskudd i forbindelse med investeringer m.v.

Dersom du er arbeidsledig kan også arbeidskontoret hjelpe deg med midler til forprosjekt og også senere med "lønnsmidler" i en etableringsfase.

Du kan mao. få penger både hos kommunen og arbeidskontoret.

SND er også et sted du kan få tilskudd/lån i forbindelse med etablering av bedriften din, men der er lista betydelig høyere enn hos kommune/arbeidskontor.

Banken din kan også hjelpe deg med å få litt mer "kjøtt på beinet" om hva du kan søke om og fra hvilke institusjoner.

NB!! Vær UHYRE forsiktige med hvem du lar få innsikt i selve ideen - helst INGEN utenom de nevnte institusjonene. Og selv ikke til dem forteller du mer enn hva de trenger å vite! Venner og slektninger kan være utrolig sleipe når det er snakk om å tjene penger!!!

Er det en ide med som fordrer mye kapital så har du to muligheter til å finansiere det på: enten (a) låne pengene i en bank - eller (B) lete etter investorer. (Eller en kombinasjon.) I det siste tilfellet vil din arbeidsinnsats med forprosjektering m.v. kunne skytes inn som "andel" også. Vent derfor lengst mulig med å dra inn "pengefolk"!

Men først og fremst ville jeg begynt hos kommunens næringsavdeling.

Lykke til.

Nytting link: http://www.norge.no/emne/samfunn.asp?id=414

Gjest (ikke undertegnet)

Ta kontakt med næringsavdelingen i kommunen din for å få en oversikt over hva de kan hjelpe med. Du kan søke om midler til utvikling av ideen - altså forarbeidet. Senere kan du også søke om tilskudd i forbindelse med investeringer m.v.

Dersom du er arbeidsledig kan også arbeidskontoret hjelpe deg med midler til forprosjekt og også senere med "lønnsmidler" i en etableringsfase.

Du kan mao. få penger både hos kommunen og arbeidskontoret.

SND er også et sted du kan få tilskudd/lån i forbindelse med etablering av bedriften din, men der er lista betydelig høyere enn hos kommune/arbeidskontor.

Banken din kan også hjelpe deg med å få litt mer "kjøtt på beinet" om hva du kan søke om og fra hvilke institusjoner.

NB!! Vær UHYRE forsiktige med hvem du lar få innsikt i selve ideen - helst INGEN utenom de nevnte institusjonene. Og selv ikke til dem forteller du mer enn hva de trenger å vite! Venner og slektninger kan være utrolig sleipe når det er snakk om å tjene penger!!!

Er det en ide med som fordrer mye kapital så har du to muligheter til å finansiere det på: enten (a) låne pengene i en bank - eller (B) lete etter investorer. (Eller en kombinasjon.) I det siste tilfellet vil din arbeidsinnsats med forprosjektering m.v. kunne skytes inn som "andel" også. Vent derfor lengst mulig med å dra inn "pengefolk"!

Men først og fremst ville jeg begynt hos kommunens næringsavdeling.

Lykke til.

Nytting link: http://www.norge.no/emne/samfunn.asp?id=414

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...