Gå til innhold

Marius Borg Høiby er tiltalt på 32 punkter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ekstra skrev (42 minutter siden):

Han har ansvarsfølelse, for han ville det være et enormt nederlag å abdisere. Privilegiene som følger med er ikke store i forhold, etter min mening. 

Så Norge skal fortsette å ha en parodi av et kongehus fordi Haakon ikke skal tåle nederlag? Jaha  

Skrevet
Osten skrev (4 minutter siden):

Så Norge skal fortsette å ha en parodi av et kongehus fordi Haakon ikke skal tåle nederlag? Jaha  

Det er en annen diskusjon.

Skrevet
Osten skrev (3 timer siden):

Mener dere virkelig at dette er pressens skyld ?  
Hvis kronprinsen føler at det er en forbannelse å være født inn i dette og at han ikke takler den rollen han er i, kan han abdisere. 
«noe opphøyd» du liksom, han har da jammen hatt store fordeler av å leve som en opphøyd hele livet sitt. Han har ikke peiling på hva et virkelig normalt liv vil si.

Du misforstår innlegget mitt fullstendig.

Nicklusheletida
Skrevet
Osten skrev (4 timer siden):

Mener dere virkelig at dette er pressens skyld ?  
Hvis kronprinsen føler at det er en forbannelse å være født inn i dette og at han ikke takler den rollen han er i, kan han abdisere. 
«noe opphøyd» du liksom, han har da jammen hatt store fordeler av å leve som en opphøyd hele livet sitt. Han har ikke peiling på hva et virkelig normalt liv vil si.

Jeg tror du misforstår. Jeg sier ikke at det er pressens skyld det Marius har gjort, men jeg skulle ønske at de kongelige kunne fått litt ro til å kunne utføre de oppgavene de er født inn i. På jobben min snakker vi om å " Spille hverandre god " . Jeg føler pressen gjør det motsatte. Jeg ønsker meg mer fokus på den gode jobben de kongelige gjør og mer hensyn til de gamle i familien som har kort tid igjen av livet sitt. Jeg skulle ønske at de tok mer hensyn til kronprins Haakon når de intervjuer han også. Han har fått litt av en bør på sine skuldre. Jeg har stor respekt for Haakon. Han ønsker virkelig å gjøre en god jobb, men de gjør det ikke lett for han. 

AnonymBruker
Skrevet
Nicklusheletida skrev (54 minutter siden):

Jeg tror du misforstår. Jeg sier ikke at det er pressens skyld det Marius har gjort, men jeg skulle ønske at de kongelige kunne fått litt ro til å kunne utføre de oppgavene de er født inn i. På jobben min snakker vi om å " Spille hverandre god " . Jeg føler pressen gjør det motsatte. Jeg ønsker meg mer fokus på den gode jobben de kongelige gjør og mer hensyn til de gamle i familien som har kort tid igjen av livet sitt. Jeg skulle ønske at de tok mer hensyn til kronprins Haakon når de intervjuer han også. Han har fått litt av en bør på sine skuldre. Jeg har stor respekt for Haakon. Han ønsker virkelig å gjøre en god jobb, men de gjør det ikke lett for han. 

Den som uten tvil gjør jobben hans mest vanskelig er hans egen stesønn.

Anonymkode: 1bcd4...7e9

Nicklusheletida
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den som uten tvil gjør jobben hans mest vanskelig er hans egen stesønn.

Anonymkode: 1bcd4...7e9

Det forstår vi alle. 

Skrevet
Nicklusheletida skrev (14 timer siden):

Jeg er ikke enig. De kongelige skal ikke slippe unna, vanlige folk slipper ikke unna noe som helst. Hadde de (Haakon og MM) vært åpnere og mer tilgjengelige fra begynnelsen av dette dramaet, hadde de sluppet  mye av kritikken.  Haakon burde tatt bladet fra munnen og tydelig tatt avstand fra handlingene til sin stesønn.

Videre burde han også gitt tydeligere svar da det handlet om Durek Verret.  Jeg synes det er feil at kronprinsen med alle sine privilegier skal slippe lett unna pressen.  Han svarer hele tiden unnvikende, som om han ikke har noen mening i det hele tatt. Hvorfor skal pressen gjøre det lett for ham?  Livet er livet, ting skjer, det må også de kongelige finne seg i. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hører de på rådgivere?

Anonymkode: aa26c...7b9

Ja, men i likhet med politikere følger de selvfølgelig ikke rådene slavisk. Strategier, taler eller planlegging av besøk m.m. avgjøres i dialog mellom kongeparet og rådgiverteamet. 

Hvorfor spør du? Antyder du at de velger å engasjere og lønne ansatte hvis arbeid de ignorerer?

Endret av Kayia
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spør fordi jeg tenker at om rådgivernes mål var å få sine rådtakere til å jobbe for å øke sympati og dempe antipati mot kongehuset i kjølvannet av Marius - Martha/Durek-fadesene, så er det målet ikke tatt til følge.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.8.2025 den 9.59):

Du mener kongen har vist seg svak i rollen som pater familias?

Problemet er ikke at han er svak, men at det ville blitt feil uansett hva han hadde gjort.

Det å ha en konge i et demokratisk land forutsetter at han ikke blander seg inn i politikken. Han må spesielt ikke ta stilling i pågående straffesaker. Det gjør ikke politikere heller.

Kongen kan heller ikke nekte Märtha å gifte seg med Durek. Vi er et fritt land.

Folk forventer at de skal være "samlende" og opphøyde*, men de har ikke makt til å gjøre noe med det som bringer skam over dem.

*Garden står i alle fall ikke oppstilt utenfor mitt hus. Jeg vil påstå de er opphøyd til en veldig høy høyhet.

AnonymBruker
Skrevet
Grendel skrev (2 timer siden):

Problemet er ikke at han er svak, men at det ville blitt feil uansett hva han hadde gjort.

Det å ha en konge i et demokratisk land forutsetter at han ikke blander seg inn i politikken. Han må spesielt ikke ta stilling i pågående straffesaker. Det gjør ikke politikere heller.

Kongen kan heller ikke nekte Märtha å gifte seg med Durek. Vi er et fritt land.

Folk forventer at de skal være "samlende" og opphøyde*, men de har ikke makt til å gjøre noe med det som bringer skam over dem.

*Garden står i alle fall ikke oppstilt utenfor mitt hus. Jeg vil påstå de er opphøyd til en veldig høy høyhet.

Da skjønner jeg. 

Føler at dette med at uansett hva de hadde gjort så ville det vært feil, er blitt en floskel. Sier meg enig med Osten, de kunne sagt noe mer spesifikt, og nå er et helt år gått. I talen han holdt i fjor kunne kongen tatt avstand fra vold og narkotikabruk, istedenfor en veldig generell støtte til alle som har det vondt. Umusikalsk var det å poengtere samholdet i familien der og da. På det tidspunktet hadde Marius erkjent "konebanking" , som han kaller det, så det forholdet var erkjent og bevist. Så ikke noe farlig for de kongelige å gi en uttalelse med det utgangspunktet, vil jeg si. Den unnvikende og kjøligdistanserte stilen til kronprinsen er heller ikke noe å rope hurra for. Føler meg på linje med Tove Taalesens oppfatninger om dette her ( i podcasten "Undersåttene").

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Da skjønner jeg. 

Føler at dette med at uansett hva de hadde gjort så ville det vært feil, er blitt en floskel. Sier meg enig med Osten, de kunne sagt noe mer spesifikt, og nå er et helt år gått. I talen han holdt i fjor kunne kongen tatt avstand fra vold og narkotikabruk, istedenfor en veldig generell støtte til alle som har det vondt. Umusikalsk var det å poengtere samholdet i familien der og da. På det tidspunktet hadde Marius erkjent "konebanking" , som han kaller det, så det forholdet var erkjent og bevist. Så ikke noe farlig for de kongelige å gi en uttalelse med det utgangspunktet, vil jeg si. Den unnvikende og kjøligdistanserte stilen til kronprinsen er heller ikke noe å rope hurra for. Føler meg på linje med Tove Taalesens oppfatninger om dette her ( i podcasten "Undersåttene").

Jeg tror folk ville vært misfornøyd uansett hva kongen hadde sagt i talen. Det ville ikke vært nok 

Dette er ikke bare i Norge. Det engelske kongehuset er også en uendelig rekke med skandaler. Svenskekongen har sine skandaler.

De kommenterer nesten ingen ting offentlig. Politikken til det britiske er "never complain, never explain." Sannsynligvis den beste strategien for å overleve som monarker.

Hvis vi ikke hadde liksom- monarki ville folk sluppet å analysere kronprinsparet og kongen i denne saken. Da ville Marius bare vært en vanlig kriminell på gata.

Hvis vi hadde hatt et ekte monarki kunne vi forventet at Kongen ryddet opp med hard hånd. 

AnonymBruker
Skrevet

Obs, flisespikkervarsel🙂

Spørsmål fra VG:  Har kronprinsen noen gang blitt varslet om vold eller voldtekter eller andre forhold som Høiby nå er tiltalt for av de fornærmede i saken?

Utsagn 1 fra kronprinsen: Når det gjelder selve saken, er det andre som jeg tror er bedre i stand til å svare. Nå er det domstolen som avgjør hva som blir til slutt. Alle involverte i denne saken synes at dette er utfordrende og vanskelig.

Utsagn 2 fra  kronprinsen: Vi ble varslet, ja, og vi skulle gjort mer for å følge opp saken, og vi beklager på det sterkeste. Våre tanker går til de involverte i saken, som nå er i en utfordrende og vanskelig situasjon, og vi vil benytte anledningen til å si at vi på generell basis tar sterk avstand fra vold og narkotikabruk.

I utsagn 1 viser ikke kronprinsen at han forstår sin rolle og sitt ansvar (kanskje han gjør det, men det går ikke fram). "Alle involverte" innbefatter også Marius, og han synliggjør derfor ikke at han tar avstand fra stesønnens handlinger.

I utsagn 2 tar kronprinsen avstand fra handlingene, og han uttrykker medfølelse med ofrene uten å si noe spesifikt om saken. Såpass må man kunne forvente av noen som sitter på masse privilegier - at de forstår sin rolle og tar sitt ansvar.

AnonymBruker
Skrevet

Det aller ekleste med Marius Borg Høiby-saken er at det kan være flere kvinner der ute

https://www.dagbladet.no/meninger/de-anonyme-kvinnene/83474978

Politiet har identifisert seksten kvinner i forbindelse med Marius Borg Høibys videofiler, men bare fire saker er tatt ut i tiltale. Resten er henlagt, hovedsakelig på grunn av foreldelse eller manglende bevis. Flere kvinner har meldt seg selv, og statsadvokaten bekrefter at ikke alle i materialet er identifisert. Ettersom materialet består av flere hundretusen mediefiler, er det sannsynlig at antallet ofre er langt høyere enn de som inngår i tiltalen.

Anonymkode: 3f1fe...f2f

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...