Gå til innhold

Sliten tobarnsmor ønsker sykemelding, hva ville du ha gjort som fastlege?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/yEPPkE/sliten-tobarnsmor-oensker-sykmelding-hva-ville-du-ha-gjort

Mange småbarnsforeldre beskriver denne tilværelsen: Kravene er store og mange. Tiden og energien strekker ikke til, skriver fastlege Kaveh Rashidi.

Jeg hører at hun har det vondt, men jeg har ingen quick fix mot det hun beskriver. Ingen pille kan gjøre hverdagen hennes enklere. Konsultasjonen går mot slutten. Jeg har tross alt bare 20 minutter til rådighet på første samtale. Så jeg spør, både for å forstå, men også for å avklare forventninger:

«Hva trenger du for å få det bedre? Hva ønsker du selv?»

Hun svarer: «Jeg klarer ikke mer. Kan jeg få et par ukers sykmelding for å komme meg litt?»

Hva ville du svart?

Anonymkode: 1339c...6e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/yEPPkE/sliten-tobarnsmor-oensker-sykmelding-hva-ville-du-ha-gjort

Mange småbarnsforeldre beskriver denne tilværelsen: Kravene er store og mange. Tiden og energien strekker ikke til, skriver fastlege Kaveh Rashidi.

Jeg hører at hun har det vondt, men jeg har ingen quick fix mot det hun beskriver. Ingen pille kan gjøre hverdagen hennes enklere. Konsultasjonen går mot slutten. Jeg har tross alt bare 20 minutter til rådighet på første samtale. Så jeg spør, både for å forstå, men også for å avklare forventninger:

Hun svarer: «Jeg klarer ikke mer. Kan jeg få et par ukers sykmelding for å komme meg litt?»

Hva ville du svart?

Jeg tenker at dersom fastlegen ikke har grunnlag for å mistro pasienten bør h*n gi to ukers sykmelding og avtale ny time innen utløpet av denne perioden, for en ny vurdering da. Pasientens sykmeldingshistorikk er relevant i vurderingen.

Skrevet

Jeg skjønner at slike caser er vanskelige. Samtidig går det vel på funksjon knyttet til å klare arbeidet. Jeg vet selv når jeg sliter med div, så er det utopisk å klare å stå i den jobben jeg har. Så hva skal man gjøre? Det må lukes ut om slitenhet/plagene kommer av at alt annet prioriteres som går på bekostning av arbeidet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva ville du svart?

Dette drøftes i podcasten Fastlegen denne uka.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva ville du svart?

Jeg henger meg på dette avsnittet i artikkelen:

Men hva løser en sykmelding? Den lindrer bare symptomene ved å fjerne jobben i en periode. Hva med årsakene? Livsbelastning, rollepress og mestring av hverdagen. I tillegg vil en sykmelding skape avstand til arbeidsplassen, som er en helsefremmende arena for de fleste.

.................

Så vidt jeg kan se, står det ingenting om hva slags jobb hun har. For noen vil arbeidsoppgavene hope seg opp mens de er sykmeldt. Da blir det desto verre å komme tilbake, og dette kan bli starten på en lang periode utenfor arbeidslivet. Jeg ville med andre ord  prøvd å finne andre løsninger enn sykemelding i dette tilfellet.

Som leder har jeg stått i mange saker som ligner denne, der de største utfordringene har vært på ansattes hjemmebane. Mannen  er permittert fra jobben, barna har problemer på skolen, gamle foreldre krever sitt osv. Vi har prøvd å innføre "leder før lege" som et prinsipp når det ikke dreier seg om akutt sykdom, dvs. be om møte med leder når alarmklokkene begynner å lyse, slik at vi sammen kan finne tiltak som hjelper og unngå sykemelding. Men dette er nok mest aktuelt når det er arbeidsmiljøet som gjør vedkommende sliten og motløs.

Skrevet
Babette skrev (49 minutter siden):

Så vidt jeg kan se, står det ingenting om hva slags jobb hun har. For noen vil arbeidsoppgavene hope seg opp mens de er sykmeldt. Da blir det desto verre å komme tilbake, og dette kan bli starten på en lang periode utenfor arbeidslivet. Jeg ville med andre ord  prøvd å finne andre løsninger enn sykemelding i dette tilfellet.

Av samme grunn er gradert sykmelding ekstremt stressende i enkelte jobber. Fordi arbeidsoppgavene er de samme, men tiden og kapasiteten mindre, så bare øker stressnivået også utenom arbeidstiden.

Ideelt sett skulle hun hatt en arbeidsgiver som kunne tatt vekk noen av arbeidsoppgavene, slik at det ikke lå en stor bunke og ventet ved retur. Men det krever dialog, ja. 

Skrevet
Sokk skrev (23 minutter siden):

Av samme grunn er gradert sykmelding ekstremt stressende i enkelte jobber. Fordi arbeidsoppgavene er de samme, men tiden og kapasiteten mindre, så bare øker stressnivået også utenom arbeidstiden.

Ideelt sett skulle hun hatt en arbeidsgiver som kunne tatt vekk noen av arbeidsoppgavene, slik at det ikke lå en stor bunke og ventet ved retur. Men det krever dialog, ja. 

Jeg er helt enig i det du skriver. Færre arbeidsoppgaver og støtte fra leder ville være den beste løsningen i dette tilfellet. Så kanskje hadde hun ikke trengt å gå til legen i det hele tatt, hvis hjelpen finnes andre steder.

Det er selvsagt  forskjell på leger, men altfor ofte ser en at de opptrer som advokat for pasienten, og lar dem skrike seg til sykemelding - uten at dette løser noe på sikt.

Skrevet

Redusere stillingsandel er ofte veien å gå. Planleggingen har vært for dårlig. En burde kanskje stoppet på to barn i stedet for å få tre. 

Skrevet
Babette skrev (1 time siden):

Jeg er helt enig i det du skriver. Færre arbeidsoppgaver og støtte fra leder ville være den beste løsningen i dette tilfellet. Så kanskje hadde hun ikke trengt å gå til legen i det hele tatt, hvis hjelpen finnes andre steder.

Det er selvsagt  forskjell på leger, men altfor ofte ser en at de opptrer som advokat for pasienten, og lar dem skrike seg til sykemelding - uten at dette løser noe på sikt.

Det er forskjell på arbeidsgivere/ledere også. I noen bedrifter har man en god kultur for å tilrettelegge, andre steder vil det å være åpen om personlige forhold enten på arbeidsplassen eller i privatlivet, bli mottatt på en dårlig måte. 

Jeg tror at dersom noen har kjørt seg fast, så vil det kunne fungere med noen ukers sykemelding, men i så fall må fastlegen følge tett opp slik at det legges en plan for hva som må gjøres for å være tilbake på jobb igjen innen kort tid. Det fungerer jo ikke å sykemelde uten videre dialog om mulige tiltak, for så å forvente at det skal fungere godt i etterkant. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...