Gå til innhold

Sykemelding, virker for godt til å være sant

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fått høre nå av to forskjellige at jeg kan skrive til legen at jeg har vært deprimert hele ferien fordi jeg ikke fikk reist på det jeg skulle, som skulle vart 4 uker. 

Så sier de jeg må skrive til legen, slik at jeg kan få tilbake ferien. 

Men taper jobben noe på dette? Jeg vil ikke at de skal måtte ut med sykepenger til meg. Så sier hun de har forsikring, så nav betaler til jobben… Nå er det mange flere som er oftere borte fra jobb en meg. 

Men får jeg liksom virkelig tilbake ferie da? så jeg kanskje kan gjøre det jeg skulle?

Anonymkode: 7711a...778

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er temmelig sikker på at om du skal ha tilbake ferie pga sykemelding så må du sykemelde deg i ferien - du kan ikke komme etterpå og si at "jeg var sååå deprimert jeg altså at jeg ikke klarte å gjøre noe som helst i hele ferien, så jeg trenger en tilbakedatert sykemelding". Du har rett på å få tilbake feriedager ved sykdom, men da må du varsle arbeidsgiver så raskt som mulig når du er tilbake på jobb igjen. Om jeg forstår deg riktig så stiller du med en meget svak sak her.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Fått høre nå av to forskjellige at jeg kan skrive til legen at jeg har vært deprimert hele ferien fordi jeg ikke fikk reist på det jeg skulle, som skulle vart 4 uker. 

Men taper jobben noe på dette? Jeg vil ikke at de skal måtte ut med sykepenger til meg. Så sier hun de har forsikring, så nav betaler til jobben… Nå er det mange flere som er oftere borte fra jobb en meg. 

Men får jeg liksom virkelig tilbake ferie da? så jeg kanskje kan gjøre det jeg skulle?

Hvis du som arbeidstaker blir syk i ferien:

• Hvis du blir sykmeldt i løpet av ferien, kan du kreve feriedagene utsatt allerede fra og med første dag du ble syk, inkludert lørdag.
  • Du må dokumentere kravet med legeerklæring, og sette det fram for arbeidsgiver så raskt som mulig etter at du har gjenopptatt arbeidet.
  • For å ha rett til ny ferie må du ha vært helt (100 prosent) sykmeldt.

Hvis du som arbeidstaker blir helt arbeidsufør før ferien:

• Du kan kreve å få utsatt ferien til senere i året.
  • Du må dokumentere kravet med legeerklæring, og sette det fram for arbeidsgiver senest siste arbeidsdag før ferien.

Retten til å utsette feriedagene gjelder lovbestemt ferie etter ferieloven § 5, normalt 4 ferieuker og én dag, og én ekstra uke for alle over 60 år.

Husk at ferie i utgangspunktet er fritid uten lønn. Hensikten med feriepenger er at de skal erstatte manglede lønn mens du tar ferie.

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidstid-og-organisering/ferie/

Anonymkode: 222ba...2f2

Nicklusheletida
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Nei, det er ikke slik det fungerer. Jeg kan ikke komme nå og si at jeg hadde en prolaps rett før ferien i 2024, så jeg klarte ikke de toppturene jeg hadde planlagt. Kun rolige turer i lett terreng. 

Skulle jeg fått utsatt ferien, måtte jeg bli sykmeldt da det skjedde. Jeg lot det være og kan ikke gjøre noe med det nå i ettertid. 

Litt kjipt selvfølgelig når ferien ikke blir slik en helt hadde tenkt, men slik er jo livet innimellom. 

Skrevet

For å få utsatt ferien på grunn av sykdom må man sykemeldes i eller like før ferien, altså ikke i ettertid.

Det eneste tilfellet jeg har hørt om der tilbakedatering av sykemelding ble godtatt, gjaldt en person som havnet på sykehus i utlandet i ferien, og som ikke fikk ordnet det formelle før hjemkomst. Men hun kunne selvsagt dokumentere at hun hadde ligget på sykehus.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble forkjølet og veldig dårlig så jeg måtte kansellere flyet. Fikk legeerklæring på dette. Så gikk det litt tid og jeg fikk mer og mer symptomer på depresjon. Så har jeg gått hele ferien og ikke hatt det bra i det hele tatt. Snakket med en kollega og nå med en annen som mener jeg virkelig bør skrive til legen. 
Jeg syntes det hørtes merkelig ut at jeg kunne skrive nå at jeg har vært dårlig. Og jeg ønsker ikke at jobben skal betale sykepenger til meg, men så sier de at jeg er alt for snill og at jobben har forsikringer, så at det er nav som betaler. 

De syntes jeg skulle gi det et forsøk. Så jeg skrev. Men går det ikke så går det ikke. En del av sykdommen min når jeg blir sånn er nettopp at jeg klarer ikke ta tak. Jeg klarer å dusje og pusse tenner. Men det meste annet er et tiltak. Jeg klarer ikke planlegge, rydde særlig (selv om jeg begynner og får tatt små tak om gangen). 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skrev også til legen at jeg ikke har sagt noe til sjefen om dette. Sykdommen. Fordi jeg ikke klarer å ta en eneste avgjørelse. Hvis jeg skulle dratt så må jeg være der minst en viss tid (ikke spør hvorfor). De resterende ukene jeg hadde igjen var ikke nok så jeg spurte sjefen om mulighet for ubetalt permisjon et par uker, men han er ikke så flink til å lese meldinger helt,så han skrev bare at det ikke er mer feriedager igjen etter satt dato. Han er litt uklar i kommunikasjon,det er noe veldig mange av mine kolleger klager over. Jeg vil ikke fremstå som jeg prøver å lure dem, og det er ikke det jeg prøver heller. Så jeg skrev til legen at jeg ikke vet helt hvordan dette virker, og at jeg ikke ønsker at jobben skal få utgifter pga det. Men det er sant at jeg ikke har hatt ferie, bare fritid som jeg har brukt på å være deprimert. 

Nicklusheletida
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg skrev også til legen at jeg ikke har sagt noe til sjefen om dette. Sykdommen. Fordi jeg ikke klarer å ta en eneste avgjørelse. Hvis jeg skulle dratt så må jeg være der minst en viss tid (ikke spør hvorfor). De resterende ukene jeg hadde igjen var ikke nok så jeg spurte sjefen om mulighet for ubetalt permisjon et par uker, men han er ikke så flink til å lese meldinger helt,så han skrev bare at det ikke er mer feriedager igjen etter satt dato. Han er litt uklar i kommunikasjon,det er noe veldig mange av mine kolleger klager over. Jeg vil ikke fremstå som jeg prøver å lure dem, og det er ikke det jeg prøver heller. Så jeg skrev til legen at jeg ikke vet helt hvordan dette virker, og at jeg ikke ønsker at jobben skal få utgifter pga det. Men det er sant at jeg ikke har hatt ferie, bare fritid som jeg har brukt på å være deprimert. 

Du har jo tatt ut ferien din, selv om du ikke fikk reist. Du får nok ikke legen din til å tilbakedatere en sykemelding, så dette behøver du ikke å gruble mer på. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ettersom du ikke gikk til legen da du var deprimert og hadde ferie, så er det ikke noe legen kan gjøre noe med nå. Ta lærdom av det om det skulle skje igjen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.9.2025 den 12.55):

Dette er ikke depresjon. Depresjon er en sykdom. Å være skuffet eller lei seg er ikke depresjon, og gir ikke rett til sykmelding.

Men taper jobben noe på dette?

Hvis du faktisk hadde en så korrupt lege at vedkommende ville gitt deg sykmelding for dette (da burde etter mitt syn legen mistet autorisasjonen) så ville arbeidsgiver måtte betale første 16 dagene av sykmeldingen. Men jeg velger å ha såpass tro på menneskeheten at slike leger ikke finnes.

Men får jeg liksom virkelig tilbake ferie da?

Jeg oppfordrer deg til å ta deg sammen og ikke prøve å utnytte systemet. De du snakker med som oppfordrer deg til dette burde virkelig skjerpe seg.

Bjakken Lazzon
Skrevet
On 9/30/2025 at 12:55 PM, AnonymBruker said:

Selvfølgelig gjør du ikke det. Og dette er heller ikke depresjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...