Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.dagbladet.no/tema/synnes-34-grep-raste-12-kilo-raskt/80822129

Dette er betenkelig. Dagbladet forteller om en ung kvinne som har rast 12 kg ned i vekt på kort tid. Jeg kritiserer ikke kvinnen i artikkelen, hun må få lov å være så tynn hun vil og velge den slankemetoden hun ønsker.

Personlig synes jeg hun var mye finere på før-bildet, og jeg kan ikke se noe overflødig magefett uansett hvor sterke briller jeg bruker. Men det er ikke poenget.

Det er Dagbladet jeg kritiserer, som for det første anbefaler metoder som gjør at man går mye ned i vekt på kort tid, noe som sjelden er særlig smart eller sunt. Dessuten signaliserer de at normalvektige trenger å slanke seg. Vi vet at media har påvirkningskraft, og jeg har sett og hørt hjertesukk fra unge kvinner som mener at de aldri blir tynne nok. Oppslag som dette gjør ikke saken bedre.

Artikkelen ligger bak betalingsmur, og jeg får ikke lest den selv. Men overskrift, ingress og bilder gir tilstrekkelig informasjon til å danne seg et inntrykk.

Videoannonse
Annonse
stjernestøv
Skrevet
Babette skrev (7 minutter siden):

Dette er betenkelig. Dagbladet forteller om en ung kvinne som har rast 12 kg ned i vekt på kort tid. Jeg kritiserer ikke kvinnen i artikkelen, hun må få lov å være så tynn hun vil og velge den slankemetoden hun ønsker.

Personlig synes jeg hun var mye finere på før-bildet, og jeg kan ikke se noe overflødig magefett uansett hvor sterke briller jeg bruker. Men det er ikke poenget.

Det er Dagbladet jeg kritiserer, som for det første anbefaler metoder som gjør at man går mye ned i vekt på kort tid, noe som sjelden er særlig smart eller sunt. Dessuten signaliserer de at normalvektige trenger å slanke seg. Vi vet at media har påvirkningskraft, og jeg har sett og hørt hjertesukk fra unge kvinner som mener at de aldri blir tynne nok. Oppslag som dette gjør ikke saken bedre.

Artikkelen ligger bak betalingsmur, og jeg får ikke lest den selv. Men overskrift, ingress og bilder gir tilstrekkelig informasjon til å danne seg et inntrykk.

Var tynn fra før av hun ja, ser jo hvordan folk skal se ut i dag. Stakkars unge jenter som har det presset på seg. 

Skrevet
Babette skrev (8 minutter siden):

Jeg har lest artikkelen, og den forteller egentlig om sunn slanking. 12 kg på seks måneder, dvs. en halv kg i uka, er regnet for å være optimalt. Hun er også opptatt av at man kan spise litt av alt, så hennes råd er godt i samsvar med det de som skal kunne dette feltet, hevder.  Videre promoterer hun styrketrening tre ganger i uka, noe som vel også er ok. 

Svaret på hvorvidt hun i utgangspunktet trengte å gå ned i vekt eller ikke, vil jo være ganske subjektivt. Jeg synes ikke dette oppslaget er en av verstingene - det skrives mye jeg er mer kritisk til. Men jeg er så avgjort kritisk til mengden av denne typen innlegg i mediene. 

Skrevet
frosken skrev (4 minutter siden):

Jeg har lest artikkelen, og den forteller egentlig om sunn slanking. 12 kg på seks måneder, dvs. en halv kg i uka, er regnet for å være optimalt. Hun er også opptatt av at man kan spise litt av alt, så hennes råd er godt i samsvar med det de som skal kunne dette feltet, hevder.  Videre promoterer hun styrketrening tre ganger i uka, noe som vel også er ok. 

Svaret på hvorvidt hun i utgangspunktet trengte å gå ned i vekt eller ikke, vil jo være ganske subjektivt. Jeg synes ikke dette oppslaget er en av verstingene - det skrives mye jeg er mer kritisk til. Men jeg er så avgjort kritisk til mengden av denne typen innlegg i mediene. 

Det du skriver betyr at overskriften er totalt misvisende. Å gå ned en halv kilo i uka er ikke å rase ned i vekt. Men jeg burde ha skjønt at dette er nok et eksempel på Dagbladets jakt på sensasjonsoverskrifter som gir dem penger i kassa fordi folk vil klikke seg inn på selve artikkelen.

Jfr. alle overskriftene med "Disse symptomene kan du ikke ignorere".

Skrevet
frosken skrev (12 minutter siden):

Svaret på hvorvidt hun i utgangspunktet trengte å gå ned i vekt eller ikke, vil jo være ganske subjektivt.

Her er jeg ikke enig med deg. Dette handler ikke om smak og behag, det handler om signalet som sendes ut om at kropppen på før-bildet ikke er tilstrekkelig slank. 

Skrevet

Jeg tenker som @frosken det er subjektivt og forståelig at noen vil gå litt ned uten at de er veldig overvektige. Min subjektive mening er at hun så vel så bra ut før slankingen, men det er ikke sikkert målet hennes er å se fin ut for meg.

Jeg synes 12 kg på en i utgangspunktet ganske slank person er litt for mye til å være en gladsak.

Skrevet
Grendel skrev (38 minutter siden):

Jeg tenker som @frosken det er subjektivt og forståelig at noen vil gå litt ned uten at de er veldig overvektige. Min subjektive mening er at hun så vel så bra ut før slankingen, men det er ikke sikkert målet hennes er å se fin ut for meg.

Jeg synes 12 kg på en i utgangspunktet ganske slank person er litt for mye til å være en gladsak.

Og stjernestøv treffer spikeren på hodet: Stakkars unge jenter som må leve med dette presset.  

Skrevet
Babette skrev (1 time siden):

Her er jeg ikke enig med deg. Dette handler ikke om smak og behag, det handler om signalet som sendes ut om at kropppen på før-bildet ikke er tilstrekkelig slank. 

Jeg ville 10 av 10 ganger heller møtt personen på før-bildet enn etter-bildet. Selvfølgelig subjektivt, men jeg synes før-bildet viser en sunn kvinne og etter-bildet viser et litt usunt ideal mange streber etter. 

Skrevet
Babette skrev (2 timer siden):

Jeg er enig i at Dagbladet godt kunne ta ansvar for hvilke signaler de sender ut om hva som er ok kroppsstørrelse for en ung kvinne. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...