Gå til innhold

Er samene et urfolk i Norge? Hvilke rettigheter skal de ha ?


Gjest Riddu

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

De bevisene du snakker om, som du legger hovedvekt på, er urelevante iht. urbefolkninger generelt, derav også samene.

mvh.

De kom for fullt like etter svartedauen, og det var bare noen få samer i dette området før det, og kanskje ingen før år null. De var nok 6-8000 år for sent ute til å havne under den -vanlige- definisjonen.

Da er spørsmålet om de er definert som urfolk ,og det tror jeg. Jeg tror også det var stortinget som ga dem statusen urfolk. Det var et politisk vedtak mer enn det var vitenskapelig. Kanskje vi trengte et urfolk fordi vi ikke hadde ? Kjekt å ha til turister og sånt. Jeg tror også samene er ganske unike med sin noe tvilsomme norske urfolkstatus i verden.

Selv om ingen andre gjør krav på å være de første, syns jeg ikke det er bare å si at "plassen er ledig" og at det bare er for hvem som helst å "hoppe opp på pallen". men det er vel det de har gjort, ikke sant ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ulv I Faarikaal

Det er en del misforståelser omkring _forståelsen_ av begrepet "urfolk", om en leser svarene du har fått her.

Ordet "urbefolkning" brukes innen fagterminologier som f.eks. sosialantropologi om en ikke-dominerende opprinnelig befolkningsgruppe i et område. Begrepet urbefolkning er ikke nødvendigvis synonymt med den "først ankomne" gruppen et sted; I så fall ville nordmenn være like mye en urbefolkning som samene er det.

Analytisk omtales urbefolkninger som 'ikke statsbærende folk', og de har alltid tilknytning til en ikke-industriell produksjonsmåte. Dette betyr imidlertid ikke at urbefolkninger ikke deltar i regjeringer eller arbeider på fabrikk, men de representerer et levesett som gjør dem særlig sårbare overfor modernisering og nasjonalstaten - som de bare er _delvis_ integrert i. Mange urbefolkninger verden over, inklusive samene i Norden, lever i konflikt med staten eller majoriteten om retten til et territorium. Et godt eksempel finner vi i Australia, hvor aborigin-folket stort sett har mistet alt sitt naturlige område, som i grunn er grunnlaget for den kultur de representerer.

Felles for urbefolkninger verden over er det at de står i konflikt til nasjonalstaten - ikke bare en bestemt stat, men nasjonalstaten som institusjon. Deres politiske prosjekt består svært ofte i å sikre sin opplevelse som kulturbærende gruppe. De har sjelden eller aldri noe prosjekt om å opprette sin egen stat. Med få medlemmer i forhold til majoriteten i det landet de bor i, har de derfor liten innflytelse over egen intensjon. De senere år har imidlertid noen grupper lært seg å organisere seg på "vestlig" vis, og dermed oppnådd en del goder.

Flere steder rundt om i verden har nasjonalstaten tvunget urbefolkningen til å bli bofaste og lesekyndige. Dette gjør ofte at det opprinnelige kulturelle levesett veltes om, og svært mange problemer oppstår. Den som er litt opplyst, kjenner kanskje til det overgrep den norske stat har gjort mot den samiske befolkning, spesielt fra 1850 til 1920. Et annet godt eksempel, som illustrerer med få ord hvor galt en slik omhveltning for et folk er, er om masaiene i Kenya. Myndighetene har i lengre tid tvunget masaiene til å skifte fra nomadisme til fastboende ranchdrift.

Samene er definert som urbefolkning, og betydningen av det begrepet har, som sagt, ikke nødvendig sammenheng med NÅR en kom til stedet.

Mvh.

Her kan vi se hva AKP mener:

http://www.akp.no/rfane/Artiklar-97/4-97-05.htm

Ikke uventet. hehe.

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ørliten forskjell er det vel mellom samene og f eks indianerne i USA: jeg tror ikke nordmenn har fratatt samene noe lend de opprinnelig hadde. Det var mange og store gårder og bruk med mye fok på i nord da svartedauen og samene kom :-)

Du har nok tvilsomt lest historien om samene og fornorskningsprosessen som har skjedd i Norge, ser jeg. En skal lete lenge etter mer krenkende kulturelle overgrep mot en folkegruppe, gjort av en stat i Norden.

For øvrig: Jeg kunne gjerne holdt en forelesning for deg om svartedauen også, hvis du kunne tenke deg å lære litt om "den" også.

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok tvilsomt lest historien om samene og fornorskningsprosessen som har skjedd i Norge, ser jeg. En skal lete lenge etter mer krenkende kulturelle overgrep mot en folkegruppe, gjort av en stat i Norden.

For øvrig: Jeg kunne gjerne holdt en forelesning for deg om svartedauen også, hvis du kunne tenke deg å lære litt om "den" også.

Mvh.

Har du noen gode samisk-historiske linker Dag?

Som den kvartingen jeg er hadde det vært interessant lesning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen gode samisk-historiske linker Dag?

Som den kvartingen jeg er hadde det vært interessant lesning.

Tja, tjo, er ikke _spesialist_ på akkurat samene, men det finnes mye fin litteratur i sosialantropologiske bøker, som heller tar generelt urbefolkninger som tema. Her finnes eksempler fra mange kulturer.

Jeg må få nevne at mye av det som sies på denne linken her er renheklet tull og fjas fra folk som har _meninger_ men liten kunnskap. Meningene dannes sannsynlig som et produkt av hva en VIL mene, tenker jeg. Jeg tror jeg skal lage et nytt innlegg under livssyn/etikk som omhandler urbefolkninger, klipt fra noen av innleggene mine. Der setter jeg også inn litt generell samisk historie (ps: noen hevder at samene plutselig kom til Norge, lenge etter at nordmenn hadde slått seg ned og dannet sin kultur...:-)))

mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kom for fullt like etter svartedauen, og det var bare noen få samer i dette området før det, og kanskje ingen før år null. De var nok 6-8000 år for sent ute til å havne under den -vanlige- definisjonen.

Da er spørsmålet om de er definert som urfolk ,og det tror jeg. Jeg tror også det var stortinget som ga dem statusen urfolk. Det var et politisk vedtak mer enn det var vitenskapelig. Kanskje vi trengte et urfolk fordi vi ikke hadde ? Kjekt å ha til turister og sånt. Jeg tror også samene er ganske unike med sin noe tvilsomme norske urfolkstatus i verden.

Selv om ingen andre gjør krav på å være de første, syns jeg ikke det er bare å si at "plassen er ledig" og at det bare er for hvem som helst å "hoppe opp på pallen". men det er vel det de har gjort, ikke sant ?

Dette tullete innlegget får du svar på i en ny link under livssyn/etikk. Der tar jeg med meg innlegget mitt over, som nevner litt om meningen bak begrepet "urbefolkning", og videre en kort historisk gjennomgang av samenes historie.

mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulv I Faarikaal

Dette tullete innlegget får du svar på i en ny link under livssyn/etikk. Der tar jeg med meg innlegget mitt over, som nevner litt om meningen bak begrepet "urbefolkning", og videre en kort historisk gjennomgang av samenes historie.

mvh.

Tullete med ytringsfrihet, ja. Særlig når ytringene ikke matcher ens egen meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullete med ytringsfrihet, ja. Særlig når ytringene ikke matcher ens egen meninger.

Ytringsfrihet.... hehe ... jaja.... hehe. Tror vi avslutter her vi...

.

.

.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Ytringsfrihet.... hehe ... jaja.... hehe. Tror vi avslutter her vi...

.

.

.

.

Arroganse er til hinder for enhver dialog. En skrev til meg her en gang at jeg ikke fikk lov å uttale meg fordi h*n var lege og ikke jeg ! En kunstner på høstutstillingen sa at jeg ikke hadde greie på kunst, og skulle fortelle meg hva som var pent og stygt. En tredje kulturperson skulle fortelle meg hvilke bøker jeg skulle lese og hvilke filmer jeg skulle se.

Resultatet i alle tre tilfellene var at jeg mistet interessen for dialogen straks, hovedsaklig fordi personen forsøker " heve seg over meg " og det liker jeg ikke.

Det er en kunst å føre en dialog om slike emner, og første bud er å legge vekk arrogansen. Legg merke til politikken: arrogante politikere blir mislikt, og de skjønner selv ikke hvorfor folk ikke vil høre på " fornuft ".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kom for fullt like etter svartedauen, og et var bare noen få i dette området før det, og kanskje ingen før år null. De var nok 6-8000 år for sent ute til å havne under den vanlige bene

Da er spørsmålet om de er definert som urfolk og det tror jeg. Jeg tror også det var stortinget som ga dem statusen. Det var et politisk vedtak mer enn det var vitenskapelig. Kanskje vi trengte et urfolk fordi vi ikke hadde ? Kjekt å ha til turister og sånt. Jeg tror også samene er ganske unike med sin noe tvilsomme norske status i verden.

Selv om ingen andre gjør krav på å være de første, syns jeg ikke det er bare å si at "plassen er ledig" og at det bare er for hvem som helst å "hoppe opp på pallen". men det er vel det de har gjort, ikke sant ?

"Samene kom for fullt etter svartedauen"

Lol!!! Må bare le. Håper du er pen gutten min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

"Samene kom for fullt etter svartedauen"

Lol!!! Må bare le. Håper du er pen gutten min...

PSSSt: er det ikke morsomt å erte folk ? En same på jobben blei så sinna da jeg fyrte av noen av disse, at jeg bare måtte prøve her også. Etterpå tok'en seg inn og skjønte jeg bare erta, oldefaren min er same. Men same kan det være. FINITO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

"Samene kom for fullt etter svartedauen"

Lol!!! Må bare le. Håper du er pen gutten min...

Samene lærte seg tamreindrift og tok reinen på sommerbeite til Norge fra sør i Sverige. Under svartedauen ble mange gårder og kystsamfunn avfolket her og samene flyttet til Norge for alvor.

Litt biliotekbefaring gir meg bøker : 1917: "Tre stammers møte" og "Nordkalotten" fra 1959. Disse beskriver samene og deres trafikk mellom Sverige og Norge, og hvordan de lærte seg tamreindrift, og forteller at det var folk i Norge lenge før samene. Også en form for menneskehandel som samene drev med barn fra sør i Sverige hvor det etterhvert ble dårlige kår. Barna ble solgt til barnløse familier i Norge hvor det trengtes arbeidskraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PSSSt: er det ikke morsomt å erte folk ? En same på jobben blei så sinna da jeg fyrte av noen av disse, at jeg bare måtte prøve her også. Etterpå tok'en seg inn og skjønte jeg bare erta, oldefaren min er same. Men same kan det være. FINITO

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...