Gå til innhold

Hva er din definisjon på en kunstner?


Gjest lihanse

Anbefalte innlegg

Gjest lihanse

Jeg lurer på hva deres definisjon på en kunstner er?

Er det en person som har fullført 'kunstakademiet'?

Er det en person som lever av å være kunstner, uansett hvordan produktene ser ut for vanlige dødelige?

Er det en person som 'har det i henda'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei din "svinepels", er det der ett slag under beltestedet til meg eller ? (siden eg har kommentert det der).

*he,he..*

Eg kan ikkje svare på ditt spørsmål, helt utspillt egentlig ! :-)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei din "svinepels", er det der ett slag under beltestedet til meg eller ? (siden eg har kommentert det der).

*he,he..*

Eg kan ikkje svare på ditt spørsmål, helt utspillt egentlig ! :-)

Mvh

Det var ikke meg-jeg trodde det var deg *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lihanse

Hei din "svinepels", er det der ett slag under beltestedet til meg eller ? (siden eg har kommentert det der).

*he,he..*

Eg kan ikkje svare på ditt spørsmål, helt utspillt egentlig ! :-)

Mvh

Geir! Enig med din definisjon nedenfor ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det en person som forsøker å leve av det, og som bare ikke klarer å la være å være det. Som ikke gjør det for kommersielle hensikter, men som ønsker å formidle noe (og så er det jo fint om andre, mer pengesterke kan like det man skaper, slik at vedkommende kan fortsette å uttrykke seg). Jeg tenker først og fremst på en kunstner som en som driver med noe billedlig eller skulpturelt, men mange skuespillere og musikere osv. er jo forsåvidt også kunstnere på sitt vis.

Sjøl har jeg alltid hatt veldig lyst til å bruke det lille jeg har av kreative evner i jobbsammenheng, men det ville i så fall vært som illustratør og ikke som kunstner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det en person som forsøker å leve av det, og som bare ikke klarer å la være å være det. Som ikke gjør det for kommersielle hensikter, men som ønsker å formidle noe (og så er det jo fint om andre, mer pengesterke kan like det man skaper, slik at vedkommende kan fortsette å uttrykke seg). Jeg tenker først og fremst på en kunstner som en som driver med noe billedlig eller skulpturelt, men mange skuespillere og musikere osv. er jo forsåvidt også kunstnere på sitt vis.

Sjøl har jeg alltid hatt veldig lyst til å bruke det lille jeg har av kreative evner i jobbsammenheng, men det ville i så fall vært som illustratør og ikke som kunstner.

"For meg er det en person som forsøker å leve av det, og som bare ikke klarer å la være å være det."

Enig her Birdie (sjøl om eg hater uttrykket kunst/kunstner) det må nesten være som ett slags "kall", noe du ikkje har mulighet til å flykte fra!

Alt i alt, så er din forklarning/definisjon veldig riktig slik eg føler det i hvertfall ! :-)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Geir! Enig med din definisjon nedenfor ;-)

Takk for det, ikkje hverdagskost att noen er enige med meg når det gjelder denslags ! :)

Spørsmålet du stiller er svært innteresandt (?), og ekstremt vanskelig og svare på for de aller fleste !

:-)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min definisjon er vel :

En som lever av å lage kunst, i form av malerier, tegning, skulptur, bygg o.l....

hmmm.... tja! noe sånt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke meg-jeg trodde det var deg *s*

Ææææ....?????

Skjønte ikkje så mye av innlegget ditt !

Mener du å si att det ikkje var _du_ som startet tråden, og att du trodde det var _meg_ ???

I så fall så var tydeligvis begge deler feil ! *ler*

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nonesuch

Takk for det, ikkje hverdagskost att noen er enige med meg når det gjelder denslags ! :)

Spørsmålet du stiller er svært innteresandt (?), og ekstremt vanskelig og svare på for de aller fleste !

:-)

Mvh

Jeg er helt oppgitt over hva folk kaller kunst i dag. Synes det er en skam at malings-skvetter på et lerret blir kalt kunst og solgt for dyre dommer. Det hele dreier seg om å ha bekjentskaper innen bransjen og måten evne til å markedsføre sitt produkt. Jeg har sans for Nerdrum. Han er en gærning, men male kan han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt oppgitt over hva folk kaller kunst i dag. Synes det er en skam at malings-skvetter på et lerret blir kalt kunst og solgt for dyre dommer. Det hele dreier seg om å ha bekjentskaper innen bransjen og måten evne til å markedsføre sitt produkt. Jeg har sans for Nerdrum. Han er en gærning, men male kan han.

*Smiler*

Det der er ett ganske så vanlig "hjertesukk", og eg kunne ha uttalt nøyaktig det samme bare for ett par år siden ! :-)

Enig med deg om Nerdrum, eg mener han er i en helt egen divisjon innenfor malerkunsten i dag !

Men eg har lært meg å sette pris på såkallt _Non Figurativ_ kunst, så lenge det er utført med overbevisning, innlevelse, originalitet, troverdighet og kvalitet !

Fks. Liker eg mye av Pablo Picasso, Pual Klee, Georgia O Keefe og ikkje minst (min sambygding) Gunnar S. Gundersen ! :)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Smiler*

Det der er ett ganske så vanlig "hjertesukk", og eg kunne ha uttalt nøyaktig det samme bare for ett par år siden ! :-)

Enig med deg om Nerdrum, eg mener han er i en helt egen divisjon innenfor malerkunsten i dag !

Men eg har lært meg å sette pris på såkallt _Non Figurativ_ kunst, så lenge det er utført med overbevisning, innlevelse, originalitet, troverdighet og kvalitet !

Fks. Liker eg mye av Pablo Picasso, Pual Klee, Georgia O Keefe og ikkje minst (min sambygding) Gunnar S. Gundersen ! :)

Mvh

Gunnar S? En høydare. Han skjønte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar S? En høydare. Han skjønte det.

YES !!!

Det gjorde han virkelig, det er faens så irriterende att "verden" ikkje har oppdaga han enda !

Har en kamerat her som hadde Gunnar S.og ???????(kortidshukommelsen svikta) som venner av familien, de drakk litt mye desverre ! :-)

Kameraten har ett digert bilde av Gunnar S. på veggen, gjett om eg sikkler etter det da ? Dessuten så henger originalene i alle offentlige rom her, bank ordørerkontor o.l.

Nydelig arbeid,de aller fleste ! :-)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunstbegrepet er et utrolig vanskelig begrep å definere. Og da er det ikke så rart at utøveren heller ikke er så grei å plassere. Kunst er uansett (kanskje) det eneste i samfunnet som ikke er til nytte på noen måte. Og da har jeg jo selvsagt også sagt at kunstneren er en totalt unyttig figur. Og jeg har også sagt at såkalt kunsthåndverk ikke er kunst.

Det nærmeste jeg kan si om hvem og hva en 'kunstner' er:

En person som utøver og uttrykker det vi regner for å være kunst - trivielt, men smalere er det nesten ikke mulig å komme. Kunstneren opererer innenfor det som kan kalles institusjonen Kunst, med andre ord gallerier, museer, scener, forlag, anmeldelser, kritikk osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YES !!!

Det gjorde han virkelig, det er faens så irriterende att "verden" ikkje har oppdaga han enda !

Har en kamerat her som hadde Gunnar S.og ???????(kortidshukommelsen svikta) som venner av familien, de drakk litt mye desverre ! :-)

Kameraten har ett digert bilde av Gunnar S. på veggen, gjett om eg sikkler etter det da ? Dessuten så henger originalene i alle offentlige rom her, bank ordørerkontor o.l.

Nydelig arbeid,de aller fleste ! :-)

Mvh

Gunnar S. er et Navn med høy anseelse innenfor kunstverdenen. Men kanskje ikke for det såkalt brede publikum.

... og grunnen til at han henger i offentlige kontorer og sånn er nok at bildene prises stivt... så den vennen din er griseheldig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nonesuch

*Smiler*

Det der er ett ganske så vanlig "hjertesukk", og eg kunne ha uttalt nøyaktig det samme bare for ett par år siden ! :-)

Enig med deg om Nerdrum, eg mener han er i en helt egen divisjon innenfor malerkunsten i dag !

Men eg har lært meg å sette pris på såkallt _Non Figurativ_ kunst, så lenge det er utført med overbevisning, innlevelse, originalitet, troverdighet og kvalitet !

Fks. Liker eg mye av Pablo Picasso, Pual Klee, Georgia O Keefe og ikkje minst (min sambygding) Gunnar S. Gundersen ! :)

Mvh

Har du en link til side med Gunnar S. Gundersen's arbeider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en link til side med Gunnar S. Gundersen's arbeider?

Nei, eg har desverre ikkje det !

Om du søker på nettet så får du opp sider med Fritjof Frank Gundersen og Mia Gundersen i stedenfor, og det blir jo ikkje helt det samme !

Men eg _vet_, att ett eller anna galleri i Bergen har to av bildene hans på nettet og "live" har vært der sjøl og sett de i slutten av februar i år.

Men eg er desverre blitt så gammal att eg husker omtrent ikkje en dritt, ikkje husker eg kor de ligger på nettet husker heller ikkje hva museet heter! :-)(

Det ligger ved siden av Rasmus Meyers Samlinger, prøv å søk på det !

*SSS*

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå at en som er meget dyktig i sitt felt - er en kunstner, om jeg skal ta deg på ordet. En briliant fotballspiller er en kunstner i sitt felt, en god musiker er også en kunstner. Det er en kunst å skrive gode bøker og det er en kunst å danse isdans i Olympiske Leker. Selvsagt er det en kunstner som har malet "Mona Lisa", og den kunstneren var en kunstner i andre felt også, som bl.a. arkitektur, anatomi, og ingeniørkunst.

Vel, jeg kan jekke meg ned til hva jeg tror du forventer av svar. Jeg liker heller å spørre spørsmålet "hva mener du er kunst?", og kan hun/han kalles _kunstner_ i alle tilfeller?". I dag finner man utstilt mye rart, som kalles kunst, og en god venn av meg sa det ganske bra:

"En kunstner er ikke en som lager et eller annet. Men får han SOLGT verket sitt - DA er han en kunstner."

(uttalt av N.S. - en gang vi sto og titta på noen rør på en vegg, som liksom var ... kunst.)

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå at en som er meget dyktig i sitt felt - er en kunstner, om jeg skal ta deg på ordet. En briliant fotballspiller er en kunstner i sitt felt, en god musiker er også en kunstner. Det er en kunst å skrive gode bøker og det er en kunst å danse isdans i Olympiske Leker. Selvsagt er det en kunstner som har malet "Mona Lisa", og den kunstneren var en kunstner i andre felt også, som bl.a. arkitektur, anatomi, og ingeniørkunst.

Vel, jeg kan jekke meg ned til hva jeg tror du forventer av svar. Jeg liker heller å spørre spørsmålet "hva mener du er kunst?", og kan hun/han kalles _kunstner_ i alle tilfeller?". I dag finner man utstilt mye rart, som kalles kunst, og en god venn av meg sa det ganske bra:

"En kunstner er ikke en som lager et eller annet. Men får han SOLGT verket sitt - DA er han en kunstner."

(uttalt av N.S. - en gang vi sto og titta på noen rør på en vegg, som liksom var ... kunst.)

Mvh.

Tjaaaaa..............:-)

Det er mange som i dag defineres som STORE kunstnere som døde fattige og missforståtte, eg mener det at de største kunstnere (det viser historien) ofte ikkje blir forstått av sin samtid !

Selvfølgelig på grunn av att de ligger minst ett "hestehode" foran alle oss andre!

Det holder vel med å nevne (Mona Lisa`s opphavsmann) Leonardo Da Vinci og Wolfgang Amadeus Mozart !?

Spice Girls, og Sputnik får solgt sine "produkter" ....men kunstnere.............neppe ! :-)

Mvh

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaaaaa..............:-)

Det er mange som i dag defineres som STORE kunstnere som døde fattige og missforståtte, eg mener det at de største kunstnere (det viser historien) ofte ikkje blir forstått av sin samtid !

Selvfølgelig på grunn av att de ligger minst ett "hestehode" foran alle oss andre!

Det holder vel med å nevne (Mona Lisa`s opphavsmann) Leonardo Da Vinci og Wolfgang Amadeus Mozart !?

Spice Girls, og Sputnik får solgt sine "produkter" ....men kunstnere.............neppe ! :-)

Mvh

Mvh

Sputnikken er en kunstner, ... skal vi ta definisjonen til N.S. i kraft: Kunsten er å selge dritten - og DET kan han jo. Angående innholdet i kloningens fir'takter, så kan nok det diskuteres...:-)))

Ellers, jeg er jo enig med deg. Svært mange storheter har ikke blitt fostått i sin samtid. Kunst har imidlertid en del med nåtidens forståelse og begrepsavklaring, så en kan ikke plante hva som helst på beggen eller på gulvet og kalle det kunst. Skulle vi likevel kunne bevege oss 100 år frem i tid, ville kanskje mange blitt overrasket over hvem av samtidskunstnerne som ble "berømt".

Kunsten har stor "bredde", og det vil være de færreste som blir husket for fremtiden. Sett i et samfunnsperspektiv vet ingen hvordan fremtiden vil se ut (teknologi, arbeidskultur, etc.). De tilfeldige kulturelle dreininger en får i fremtiden vil igjen være MED PÅ å finne frem til de kunstnere som passer inn i "det rette" synet på kunst. Den kunstneren som tilfeldigvis laget kunst som passer til fremtidens tilfeldige samfunnsinnhold, blir av mange kalt "genial" eller "forut for sin tid".

En annen "vinkling" som også er viktig i denne diskusjonen, er at samtidskunstnere former fremtidens syn på "rett" kunst. Er du med på å forme, altså på en måte manipulere, så kan en ikke 100 % med rette si at du er "forut" - du er faktisk en DEL av fremtidens syn.

Vel, mange diskusjoner her om en vil...:-)))

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...