Gå til innhold

Hvorfor betaler jeg plutselig 41% i skatt????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Straffen for å øke i lønn?

Anonymkode: 64b45...10d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
57 minutes ago, AnonymBruker said:

Du får logge deg inn på skatteetaten.no og sjekke at oppgitte tall stemmer.

Anonymkode: 3ee0d...a42

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du får logge deg inn på skatteetaten.no og sjekke at oppgitte tall stemmer.

Men de ser hva vi tjener. Det er ofte forhåndsutfylt. Men jeg får dobbeltsjekke da…

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Men de ser hva vi tjener. Det er ofte forhåndsutfylt. Men jeg får dobbeltsjekke da…

Gjelder det prosenttrekket ekstrajobber? Og hovedarbeidsgiver bruker tabelltrekk. For du skal tjene langt over millionen for å trekkes 41% i skatt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Fordi du tjener ok, har lite gjeld og ok formue, uten særlig store fradragsmuligheter. Jeg er selv trekt 44% i år. 

Anonymkode: b1411...87d

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det fikser du jo selv inne på skatteetaten. Det er IKKE normalt å skatte 41%.

Anonymkode: a6482...a1f

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fordi du tjener ok, har lite gjeld og ok formue, uten særlig store fradragsmuligheter. Jeg er selv trekt 44% i år. 

Så da skal staten suge ut de pengene i stedet? det lønner seg ikke å spare, jobbe mye og være gjeldsfri skjønner jeg, for da skal det du går i overskudd gå til alt tull som staten finner viktig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er det ok å tjene litt under 600????? jeg har ingen gjeld. 

Skrevet
57 minutes ago, AnonymBruker said:

Er det ok å tjene litt under 600????? jeg har ingen gjeld. 

Da skal du heller ikke trekkes 41% i skatt.

• 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kontaktet de som styrer med lønna mi og spurte, og det er riktig at jeg trekker 41% i skatt. Men er ikke det mer når man ligger på sånn 800 i året? Jeg er på noe over 600. I følge Nordea regner de med at jeg vil tjene noe over 6 i år. Men de jeg spurt mener det er mye. Jeg googlet så står det at hvis man endrer skattekortet i slutten av året blir det prosenttrekk. Jeg fikk mail av skatteetaten mot slutten av året, og gikk inn for å se om alt stemmer. Jeg måtte også registrere krypto. Har ikke tjent særlig, så den delen kan neppe være årsaken. 
Jeg har ikke gjeld, barnløs er jeg og. 

Mer det noen som har en forklaring på hvorfor jeg skatter så mye? Mener staten jeg er bedre stilt enn snittet? Hvis jeg har lån, feks boliglån, vil jeg da skattes mindre slik at jeg sitter igjen med samme nettoinntekt? 

slabbedask
Skrevet
5 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg kontaktet de som styrer med lønna mi og spurte, og det er riktig at jeg trekker 41% i skatt. Men er ikke det mer når man ligger på sånn 800 i året? Jeg er på noe over 600. I følge Nordea regner de med at jeg vil tjene noe over 6 i år. Men de jeg spurt mener det er mye. Jeg googlet så står det at hvis man endrer skattekortet i slutten av året blir det prosenttrekk. Jeg fikk mail av skatteetaten mot slutten av året, og gikk inn for å se om alt stemmer. Jeg måtte også registrere krypto. Har ikke tjent særlig, så den delen kan neppe være årsaken. 
Jeg har ikke gjeld, barnløs er jeg og. 

Mer det noen som har en forklaring på hvorfor jeg skatter så mye? Mener staten jeg er bedre stilt enn snittet? Hvis jeg har lån, feks boliglån, vil jeg da skattes mindre slik at jeg sitter igjen med samme nettoinntekt? 

Du kan legge inn tallene dine her: https://www.smartepenger.no/105-kalkulator/3814-skatteberegning-2026

Hvis du har 600 000 i inntekt, ikke betaler formuesskatt, ingen gjeldsrenter eller andre fradrag skal du ha en trekkprosent på 28%.

AnonymBruker
Skrevet

Får jeg tilbake hvis jeg har betalt for mye? Hvorfor gjør ikke skatteetaten bare dette med en gang? De får jo med seg hvis vi betaler for lite eller tjener «for bra». Men likevel skal vi inn og sjekke at alt er riktig. Så de vil jo rette på det uansett… 

slabbedask
Skrevet
40 minutes ago, AnonymBruker said:

Får jeg tilbake hvis jeg har betalt for mye?

Selvfølgelig.

40 minutes ago, AnonymBruker said:

Hvorfor gjør ikke skatteetaten bare dette med en gang? De får jo med seg hvis vi betaler for lite eller tjener «for bra». Men likevel skal vi inn og sjekke at alt er riktig. Så de vil jo rette på det uansett… 

Det er din oppgave å sjekke tallene skattekortet er basert på er riktig. Dette gjør du på https://www.skatteetaten.no/person/

UtakknemligDiva
Skrevet
slabbedask skrev (På 3.1.2026 den 19.07):

Selvfølgelig.

Det er din oppgave å sjekke tallene skattekortet er basert på er riktig. Dette gjør du på https://www.skatteetaten.no/person/

Ja men de får jo med seg om du har løyet. Hvis jeg fører opp at jeg tjente 100.000 i år da, så betaler jeg mye mindre i skatt, men da kommer det jo en smell. Så de får det med seg. Hvorfor ikke bare gjøre det riktig med en gang?

slabbedask
Skrevet
30 minutes ago, UtakknemligDiva said:

Ja men de får jo med seg om du har løyet. Hvis jeg fører opp at jeg tjente 100.000 i år da, så betaler jeg mye mindre i skatt, men da kommer det jo en smell. Så de får det med seg. Hvorfor ikke bare gjøre det riktig med en gang?

Nei nettopp, og det er din oppgave å sjekke at tallene stemmer. Og det gjør det ikke hvis du trekkes 41% med 600' i inntekt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.1.2026 den 18.24):

Får jeg tilbake hvis jeg har betalt for mye? Hvorfor gjør ikke skatteetaten bare dette med en gang? De får jo med seg hvis vi betaler for lite eller tjener «for bra». Men likevel skal vi inn og sjekke at alt er riktig. Så de vil jo rette på det uansett… 

UtakknemligDiva skrev (2 timer siden):

Fordi den perioden som skatten skal fastsettes for, er et helt inntektsår (kalenderår) av gangen. 

UtakknemligDiva
Skrevet
slabbedask skrev (2 timer siden):

Nei nettopp, og det er din oppgave å sjekke at tallene stemmer. Og det gjør det ikke hvis du trekkes 41% med 600' i inntekt.

den som styrer utbetalingen sier det stemmer….. 

slabbedask
Skrevet
3 hours ago, UtakknemligDiva said:

den som styrer utbetalingen sier det stemmer….. 

Har du kontrollert skattekortet på skatteetaten.no for å se om tallene stemmer?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...