Gå til innhold

Jeg synes jeg er en taper på alle områder, og nå er jeg gammel. fikk ikke til det jeg ville

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

34 år, eier fremdeles ikke leilighet, singel og barnløs (frivillig). Lever et ganske fattig liv pga manglende interesse for mye, færre venner enn jeg skulle ønske. Handler omtrent aldri klær. Mat, husleie, månedsbillett og abonomment er de faste utgiftene. 

Har bare litt over 600.000. Ligger på 28 netto utbetalt i mnd. 
Er nederst i omtrent alle statistikker. Føler de fleste på min alder har godt over 1 mill, eier og likevel kan leve et liv.

Anonymkode: c18a4...71c

Det er ikke vanskelig å finne noen å sammenligne seg med som allerede har kjøpt seg bolig og har høyere lønn. Men det er heller ikke vanskelig å finne noen å sammenligne seg med, som er mye dårligere stilt økonomisk enn deg. Du ligger neppe nederst i statistikkene, snarere rundt gjennomsnittet (særlig fordi du ikke har noe studielån) -  og du har mange år foran deg.  Hvorvidt du kan ha råd til å kjøpe bolig, avhenger vel av hvor i landet du bor. I Oslo er det krevende å komme inn på boligmarkedet for de aller fleste. 

Kan du gjøre noe for å bli kjent med flere mennesker? Siden du savner flere venner, så tror jeg at jeg ville ha gjort noen forsøk på å delta mer i sosiale aktiviteter. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ekstra skrev (3 timer siden):

Da er du nok bedre stilt enn svært mange, og det tror jeg du vet.

Synes kanskje mange er strenge i denne tråden. Å ha 28 000 utbetalt i måneden som 34 åring, er jo ikke så mye. 

Skrevet
frosken skrev (45 minutter siden):

Synes kanskje mange er strenge i denne tråden. Å ha 28 000 utbetalt i måneden som 34 åring, er jo ikke så mye. 

Ikke veldig mye, men med studielån og/eller barn har tilsvarende.

Skrevet
frosken skrev (51 minutter siden):

Jeg ligger vist på 31000. Men når jeg nå blar tilbake fikk jeg 56 og 41. Den på 56 var feriepenger, den på 41 var nok noe overtid….

Men 31000 er ca mnd lønn

Skrevet (endret)
Ekstra skrev (39 minutter siden):

Ikke veldig mye, men med studielån og/eller barn har tilsvarende.

Her manglet det et «mange» før «med studielån»

Endret av Ekstra
Skrevet
cilie skrev (4 timer siden):

Du er 34. 34! Du har masse muligheter. 

Hysj! 🤐

Skrevet
frosken skrev (11 timer siden):

Jeg ser på bruttolønn siden det er en viss logikk i skattetrekket. De som har lav skatt så har gjerne høye renteutgifter eller andre ting som trekker ned inntekten.

Jeg tviler ikke på at det føles økonomisk trangt for en enslig person. Jeg synes det er for drøyt å kalle seg taper. Alle kan ikke tjene mer enn flertallet.

Skrevet
Grendel skrev (1 time siden):

Jeg ser på bruttolønn siden det er en viss logikk i skattetrekket. De som har lav skatt så har gjerne høye renteutgifter eller andre ting som trekker ned inntekten.

Jeg tviler ikke på at det føles økonomisk trangt for en enslig person. Jeg synes det er for drøyt å kalle seg taper. Alle kan ikke tjene mer enn flertallet.

Vi vet vel ikke bruttolønnen?

Skrevet
frosken skrev (11 minutter siden):

I startinnlegget står det " litt over 600 000" 

Skrevet
Just now, Grendel said:

Det var visst oppsparte penger i banken det.

Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vet ikke hvor mye en bør ha for å kjøpe og hvordan livskvaliteten vil bli når man binder seg til gjeld. 

Det er jo ting i tillegg som må kjøpes. Vaskemaskiner feks, betale strøm, ha råd til reparasjon av skade på bolig om det skulle oppstå.

Har 100% stilling hvis d har noe å si.

Hva betaler du i husleie nå?

Skrevet
slabbedask skrev (14 minutter siden):

Ok.. da kan dere glemme alt jeg har skrevet.

Skrevet
slabbedask skrev (34 minutter siden):

Det forstod ikke jeg heller. Mine svar baserte seg jo også på inntekt på 600.000, rart ikke trådstarter korrigerte.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.11.2025 den 1.37):

34 år, eier fremdeles ikke leilighet, singel og barnløs (frivillig). Lever et ganske fattig liv pga manglende interesse for mye, færre venner enn jeg skulle ønske. Handler omtrent aldri klær. Mat, husleie, månedsbillett og abonomment er de faste utgiftene. 

Har bare litt over 600.000. Ligger på 28 netto utbetalt i mnd. 
Er nederst i omtrent alle statistikker. Føler de fleste på min alder har godt over 1 mill, eier og likevel kan leve et liv.

Jeg er enig med @Grendel her. Du er langt fra den eneste med inntekt på 600.000 NOK uten egeneid bolig på din alder. Å være 34 og definere seg som taper med 600.000 i inntekt framstår - for meg - noe umodent, sutrete og ureflektert faktisk. Det første du bør gjøre er derfor å justere forventningene dine, og samtidig erkjenne at du selv må legge inn litt innsats før du begynner å klatre yrkesmessig. Dernest bør du legge en plan for sparing, og akseptere at det blir litt smalhans noen år før du får råd til å kjøpe din føste bolig. Vurder også om du kan kjøpe noe sammen med en eller flere første gang - svært mange strever med å kjøpe bolig alene i dag.

Det er ikke sikkert dette stemmer for deg, men det virker for meg som at mange fra din generasjon tenker, forventer og faktisk tror at de skal bli rike - gjerne lett og kjapt, eller at de bli ledere rett etter endt skoleslutt. Det virker også som mange av dere selv vurderer egen kompetanse som mye høyere enn det vi rundt dere tenker. Det blir en kraftig mismatch på tvers av generasjonene her.

Dette gjelder ikke direkte for deg, men i min jobb har jeg tatt i mot 4-klasse internshipstudenter fra universitetet i halvårige prosjektengasjement de siste årene. Halvparten av disse ville jeg  a l d r i  ansatt etter endt prosjektperiode, og dette handler ikke om at de på sikt kunne blitt bra, men at jeg tror det ville blitt en kamp å få dem dit. Mange av dem overforventer, i kombinasjon med en ganske så oppblåst selvtro, og min opplevelse er at dette står i vegen for at de skal kunne lære og erfare slik at de kan bli gode for vår organisasjon. Mange av dem - faktisk langt over halvparten - framstår som besserwissere, er lett krenkbare og ganske selvhøytidelige, og de krever langt over det de er villige til å gi. Ikke er de spesielt gode på å bygge fellesskap i en organisasjon heller, de forventer at andre skal gjøre dette - det er liksom ikke deres ansvar. Jeg hører samme erfainger blant mine venner i lederposisjoner/ med personalansvar, og vi er litt på leit etter hvordan vi skal bygge kultur på tvers av generasjonene uten at vi ler eller hever øyebrynene av hverandre. 

Med det sagt må jeg også si at mange er helt supre, og feks hos oss fikk vi en ny kollega på din alder for et drøyt år siden som er helt nydelig. Slike er det det selvfølgelig også mange av. Det han gjør - som studentene jeg refererte til ikke gjør - er å være generelt hyggelig, tilstede og arbeidssom, villig til å gå gradene, ta oppgaver på vegne av fellesskapet, lytte og lære, og er generelt på tilbudssiden. For å si det sånn - han får stadig nye oppgaver med mer ansvar, og var en av dem som ble løftet litt ekstra i lønnsoppgjøret i år. 

Skrevet (endret)

Edit: Ser at jeg ikke leste tråden godt nok før jeg svarte ts etter å ha lest Grendels svar. 

Alt jeg skriver om forventninger står imidlertid ved lag.

Endret av Kayia
Skrevet
Grendel skrev (8 timer siden):

Jeg tolket det også først som årslønn, men synes det vedkommende har skrevet passer bedre med at de 600 er EK til bolig. 

Skrevet
frosken skrev (På 14.11.2025 den 9.45):

31000 i netto i mnd

Skrevet
Grendel skrev (På 14.11.2025 den 8.03):

dette forteller hvor dårlig gjennomsnittet egentlig er

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

dette forteller hvor dårlig gjennomsnittet egentlig er

Hva mener du med det?

Skrevet
Kayia skrev (På 14.11.2025 den 11.48):

Jeg er enig med @Grendel her. Du er langt fra den eneste med inntekt på 600.000 NOK uten egeneid bolig på din alder. Å være 34 og definere seg som taper med 600.000 i inntekt framstår - for meg - noe umodent, sutrete og ureflektert faktisk. Det første du bør gjøre er derfor å justere forventningene dine, og samtidig erkjenne at du selv må legge inn litt innsats før du begynner å klatre yrkesmessig. Dernest bør du legge en plan for sparing, og akseptere at det blir litt smalhans noen år før du får råd til å kjøpe din føste bolig. Vurder også om du kan kjøpe noe sammen med en eller flere første gang - svært mange strever med å kjøpe bolig alene i dag.

Det er ikke sikkert dette stemmer for deg, men det virker for meg som at mange fra din generasjon tenker, forventer og faktisk tror at de skal bli rike - gjerne lett og kjapt, eller at de bli ledere rett etter endt skoleslutt. Det virker også som mange av dere selv vurderer egen kompetanse som mye høyere enn det vi rundt dere tenker. Det blir en kraftig mismatch på tvers av generasjonene her.

Dette gjelder ikke direkte for deg, men i min jobb har jeg tatt i mot 4-klasse internshipstudenter fra universitetet i halvårige prosjektengasjement de siste årene. Halvparten av disse ville jeg  a l d r i  ansatt etter endt prosjektperiode, og dette handler ikke om at de på sikt kunne blitt bra, men at jeg tror det ville blitt en kamp å få dem dit. Mange av dem overforventer, i kombinasjon med en ganske så oppblåst selvtro, og min opplevelse er at dette står i vegen for at de skal kunne lære og erfare slik at de kan bli gode for vår organisasjon. Mange av dem - faktisk langt over halvparten - framstår som besserwissere, er lett krenkbare og ganske selvhøytidelige, og de krever langt over det de er villige til å gi. Ikke er de spesielt gode på å bygge fellesskap i en organisasjon heller, de forventer at andre skal gjøre dette - det er liksom ikke deres ansvar. Jeg hører samme erfainger blant mine venner i lederposisjoner/ med personalansvar, og vi er litt på leit etter hvordan vi skal bygge kultur på tvers av generasjonene uten at vi ler eller hever øyebrynene av hverandre. 

Med det sagt må jeg også si at mange er helt supre, og feks hos oss fikk vi en ny kollega på din alder for et drøyt år siden som er helt nydelig. Slike er det det selvfølgelig også mange av. Det han gjør - som studentene jeg refererte til ikke gjør - er å være generelt hyggelig, tilstede og arbeidssom, villig til å gå gradene, ta oppgaver på vegne av fellesskapet, lytte og lære, og er generelt på tilbudssiden. For å si det sånn - han får stadig nye oppgaver med mer ansvar, og var en av dem som ble løftet litt ekstra i lønnsoppgjøret i år. 

Og hvorfor strever mange med det? Hva gikk galt de siste årene? 
Ganske tåpelig er det ikke? Man bruker hele livet på å jobbe og så har man mer når man først er pensjonist og ikke har like stor grunn og kanskje lyst til å gjøre mye av det man ønsker som ung.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...